Borsec

Dedeman

 

ComputerLand

Arctic

Dacia

POLITICĂ: Ministrul Boloș a inițiat un proiect de HG pentru prelungirea cu încă 3 luni a plafonării tarifelor RCA / 

Breaking News:

MAI “rezolvă” criza cardului de sănătate, eliminându-l. Cartea electronică de identitate (CEI) va prelua informațiile

Am dat ca proștii bani pe cardul de sănătate, care, cu tot cu sistemul electronic și distribuirea prin Poșta Română asiguraților, a costat peste 200 de milioane de euro!

Ministerul de Interne rezolvă criza cardului de sănătate – generată de căderea sistematică a sistemului electronic – printr-o metodă simplă: introduce cartea electronică de identitate, care va prelua toate funcționalitățile cardului național de asigurări sociale de sănătate.

sursa foto jurnalistii.ro

MAI supune dezbaterii publice un proiect de lege privind cartea electronică de identitate (CEI), care va permite autentificarea online pentru a beneficia de diverse servicii electronice și ar asigura și funcționalitatea cardului de sănătate, care și-ar înceta valabilitatea.

În expunerea de motive se arată că asupra cadrului normativ privind sistemul de asigurări sociale de sănătate au fost operate o serie de intervenții legislative, astfel că:

  • în cip-ul aferent cardului naţional de asigurări sociale de sănătate nu se mai înscriu toate datele privind asiguratul (diagnostice medicale cu risc vital şi boli cronice; grupa sanguină şi Rh; acceptul exprimat, în timpul vieţii, pentru prelevarea de organe, ţesuturi şi celule, după deces; medic de familie), ci numai codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate;
  • persoanelor care, din motive religioase sau de conştiinţă, refuză primirea cardului național de asigurări sociale de sănătate (cu cip încorporat), li se eliberează adeverințe în format letric, care să ateste calitatea de asigurat de sănătate. 

 

Expunerea de motive

Download (PDF, 329KB)

Proiectul legii:

Download (PDF, 175KB)

Potrivit proiectului de lege, persoanele care nu doresc CEI pot opta pentru carte de identitate simplă.

Cărțile electronice ar urma să fie produse de Imprimeria Naționala, care ulterior va stabili și costul. Nu este stabilit momentul punerii în circulație al primei CEI.

Inițiatorii arată că proiectul de lege este în conformitate cu măsurile prevăzute în Programul de guvernare 2017-2020, implementarea acestuia fiind de natură să faciliteze accesul cetățenilor la servicii electronice și să contribuie la dezvoltarea conceptului de ‘administrație electronică’, având drept consecință corelarea și simplificarea procedurilor administrative.

Reglementările propuse vizează asigurarea premiselor necesare punerii în circulație a unui nou document de identificare — electronic — care să asigure, cetățenilor, garanții suplimentare de securitate, iar instituțiilor de drept public sau privat, certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document.

Cartea electronică de identitate va permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale MAI, în sisteme informatice terțe ale administrației publice, precum și în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, și utilizarea semnăturii electronice extinse bazate pe certificat calificat, în condițiile Legii nr. 455 /2001 privind semnătura electronică.

Identificare on-line pentru diverse servicii

Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educație etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interacțiunii cu autoritățile publice, prin creșterea calității și accesibilității serviciilor publice, se mai arată în document.

Textul propus prevede posibilitatea obținerii unei cărți de identitate simple de către persoanele care, din motive religioase sau de conștiință, refuză în mod expres obținerea unei cărți electronice de identitate. Opțional, cartea de identitate simplă sau cartea electronică de identitate se poate elibera înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți.

De la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărții electronice de identitate, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se eliberează: cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani; cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani, se precizează în proiectul supus dezbaterii publice.

Potrivit documentului, cartea electronică de identitate conține date în format tipărit sau în format inscripționat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum și elemente de particularizare și de siguranță.

În format electronic se înscriu: datele din formatul tipărit (numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, data și locul nașterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, CNP-ul, adresa de domiciliu), cu excepția semnăturii olografe a titularului; prenumele părinților titularului; un certificat și, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Punerea în circulație a cărții electronice de identitate și a cărții de identitate simple se realizează, în mod eșalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor cu suportul tehnic necesar.

Textul proiectului poate fi consultat pe pagina de internet a MAI, www.mai.gov.ro, la secțiunea Transparență decizională, precum și la Centrul de Relații cu Publicul al MAI, din Piața Revoluției nr. 1 A, sector 1, București.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt așteptate pe adresa de e-mail: dgj_transparenta@mai.gov.ro, în termen de 10 zile, începând cu ziua următoare postării pe site-ul MAI.

Sistemul cardului de sănătate a “picat” de peste 20 de ori

De la introducerea cardului de sănătate, sistemul electronic a căzut de peste 20 de ori, împiedicând eliberarea de rețete medicale pentru pacienți, la medicii de familie. 

Din iunie 2016, sistemul cardului național este monitorizat tehnic de o firmă privată care, în trecut, s-a aflat oficial în administrarea deputatului Sebastian Ghiță. Teamnet International, fondată de social-democrat, a câștigat licitația organizată de CNAS, care a adus firmei peste 26 de milioane de lei.

Istorie de 7 ani: Guvernul Boc a stabilit regulile

Istoria introducerii cardului de sănătate datează de 7 ani. În 8 septembrie 2010, ministrul Sanatatii din Guvernul Boc, Cseke Attila, anunța că romanii vor primi prin posta, de la 1 ianuarie 2011, cardul national de sanatate, cu evidenta electronica a istoricului medical al fiecaruia dintre cei 18 milioane de asigurati, iar in paralel va fi introdus Sistemul de coplata pentru serviciile medicale.

”Astazi, Guvernul a aprobat o hotarare care este un pas important in procesul de informatizare a sistemului sanitar romanesc, si anume s-a incheiat cadrul legal pentru desemnarea Companiei Nationale Imprimeria Nationala, in numele si pentru Casa Nationala de Sanatate, pentru achizitionarea cardului national de sanatate”, a spus ministrul Sanatatii.

El atele electronice vor ajuta medicii sa aiba acces rapid la istoricul medical al pacientului, astfel ca la urgenta, de pilda, personalul medical va fi informat de o alergie sau un antecedent periculos in cazul unui pacient confuz sau in stare de inconstienta.

Tichetul moderator pentru sanatate va functiona ca un document de plata, va contine CNP-ul pacientului si va fi semnat de acesta. Sistemul de coplata se va aplica in medicina primara, la medicul de familie, la medicul specialist si in spitale, insa nu si pentru asistenta medicala de urgenta. Tichetele pentru sanatate vor avea valori accesibile, iar categoriile defavorizate vor fi protejate, fiind scutite de la plata tichetelor. Pentru aceste categorii, cuantumul contributiilor urmeaza sa fie acoperite din fonduri publice.

Ministerul Sanatatii propune Ministerului de Finante deducerea fiscala a tichetelor, in cuantum de 600 RON/anual (cat este plafonul contributiei anuale prin tichete), altfel, efortul financiar va fi preluat de angajator si dedus fiscal. Suma coplatii poate fi asigurata la asigurari voluntare. Aceasta masura introduce in sistem peste 700 de milioane de lei anual, a precizat ministrul.

Datele electronice stocate pe card

  • date de identificare a detinatorului;
  • dovada contributiei la asigurarile de sanatate;
  • numarul solicitarilor de servicii medicale;
  • Antecedente, istoric medical;
  • Boli cronice;
  • Alergii;
  • Analize;
  • Imagistica.

Valoarea cipului informatic inclus in cardul de sanatate este de 2 euro/bucata. Ministrul Cseke Attila nu a putut da o cifra exacta a costurilor pe care le presupune acest proces de informatizare a sistemului sanitar.

Ponta a livrat cardurile de sănătate în campania pentru prezidențiale

Însă de la Hotărârea de Guvern adoptată de Guvernul Boc au trecut 4 ani până la livrarea primelor carduri. Iar aceasta s-a întâmplat exact în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din toamna anului 2014, când candida pentru înalta funcție în stat nimeni altul decât Victor Ponta, la acea dată premier (din 8 mai 2012).

Poşta Română şi CNAS au semnat în 5 septembrie 2014, la sediul Guvernului, acordul-cadru pentru livrarea acestor documente, potrivit Ziua Cargo. Premierul Victor Ponta a declarat că şi-a sunat mama pensionară să se uite la televizor şi să se convingă că nu minte. Candidat la Preşedinţia României, el ţinteşte înainte de alegeri un bazin electoral disciplinat şi sigur: 5,4 milioane de pensionari.

Livrarea celor aproximativ 13,6 milioane de carduri pentru românii de peste 18 ani este de 4 ani şi va începe la 18 septembrie a.c.. Contractul, în valoare de 37,5 milioane lei (8,5 milioane euro), are însă un vârf de sarcină de 6 săptămâni, dată de la care vor fi livrate circa 12,4 milioane de carduri de sănătate.

Astfel, până la sfârşitul lunii octombrie vor fi livrate 91% din carduri, a anunţat Alexandru Petrescu, directorul general al Poştei Române.

Destinatarul va primi cardul în maximum 20 de zile calendaristice începând cu ziua lucrătoare următoare celei în care trimiterile au intrat în reţeaua poştală.

123 de milioane de lei pentru tipărirea primelor 9,5 milioane de carduri

Ministrul Sănătăţii, Nicolae Băniciou, a precizat, la rândul său, că în ultimele 6 luni au fost tipărite peste 9,5 milioane de carduri, pentru care au fost plătite 123 de milioane de lei. Băniciou a adăugat că alte un milion de carduri sunt în curs de imprimare.

Cardul nu va conţine informaţii medicale despre asigurat, dar va arăta unde se duc banii din decontările de tratamente şi cine va beneficia de ele. Practic, cardul va funcţiona pe principiul cardului bancar: fiecare pacient are un cod PIN iar după fiecare procedură medicală doctorul va înscrie în sistemul electronic serviciul de care a beneficiat pacientul.

Proiectul cardului de sănătate, alături de rețeta electronică și dosarul electronic sunt principalele componente ale reformei sistemului sanitar care ar reduce fraudele.

Chiar dacă destinatarii cardurilor de sănătate sunt toţi românii, premierul Victor Ponta a făcut referire, în declaraţia sa, numai la cei 5,4 milioane de pensionari, principalii votanţi în alegerile prezidenţiale.

Iată declaraţia: “Am discutat de mai multe ori şi de mama mea, care, sigur, are un grup de prietene, pensionari ai statului român, mi-a spus: «Nu-mi mai zice de cardul de sănătate că eu nu cred că o să-l faceţi vreodată». Am sunat-o acum 5 minute, i-am zis: «Te rog frumos să te uiţi la televizor, n-am voie să iau eu cardul tău pentru că, conform legii, cardul trebuie să ajungă numai la titular»”. (…) Mult succes şi sper ca măcar grupul de prietene al mamei mele să-şi recapete încrederea că pot să beneficieze de ceea ce aveau nevoie de atât de mult timp şi o să aştept acasă disciplinat să îmi vină şi mie cardul de sănătate, da? Nu faceţi nicio excepţie”.

5 Shares
Se citește acum ...
-- publicitate --
video - emisiuni tv