Exim Bank

the GROUP

Borsec

Samsung

Carrefour

Deichmann

Dedeman

Metro

Auchan

 

Cotnari

ComputerLand

Sony

Arctic

Dacia

Rompetrol

Penny

Selgros

POLITICĂ: Birchall i-a enervat pe baronii PSD și a fost remaniată / Dana Gârbovan este propusă ministru al Justiției / Iulian Iancu este propus vicepremier pentru Economie / Fifor este propus ministru plin la Interne / Șerban Valeca este propus ministru al Educației / Iohannis îi poate respinge / PARLAMENT: Ciolacu a convocat Camera Deputaților în sesiune specială, săptămâna viitoare / ANM: Caniculă și disconfort termic în aproape toată țara, până duminică / 

Breaking News:
 

DOCUMENT. Proiectul OUG privind amnistia fiscală, pe masa Guvernului la ședința viitoare

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a lansat în dezbatere publică proiectul ordonanței de urgență (OUG) privind amnistia fiscală, ce cuprinde, pe lângă scutirea de plata obligatorie a contribuției la sănătate (CASS) a românilor care au obținut din dobânzi sau dividende sume sub nivelul salariului minim pe economie, și reducerea TVA la 5% pentru livrarea de alimente BIO. (Vezi document la finalul articolului)

Amnistia vine din cauza Fiscului, care nu a emis la timp deciziile de impunere anuală. În urmă cu câteva zile, premierul Viorica Dăncilă i-a cerut ministrului Finanțelor, Eugen Teodorovici, în debutul ședinței de miercuri a Guvernului, să ia măsuri în privința deciziile de impunere emise recent de ANAF pentru anii 2014-2017.

Amintim că, în anul 2015, Parlamentul a adoptat prin lege o amnistie fiscală ce a vizat veniturile din perioada ianuarie 2012 – iunie 2015.

Potrivit proiectului de OUG, amnistia fiscală prevede derogarea de la prevederile art.V alin. (3) din OUG nr. 89/2018, conform cărora termenul de plată al sumelor stabilite prin deciziile de impunere anuală pentru definitivarea contribuţiei individuale de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014 – 2017, este data de 30 iunie 2019, prin reglementarea unor termene, distincte, de plată de 120 de zile, în funcție de data comunicării deciziei astfel:

  • dacă decizia este comunicată între data de 15 martie 2019, inclusiv, și data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, inclusiv, termenul de 120 de zile pentru plata sumelor se calculează de la data intrării în vigoare a actului normativ,
  • dacă decizia se comunică după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, termenul de 120 de zile pentru plata sumelor se calculează de la data comunicării deciziei.

În mod corespunzător, se propune modificarea termenului pentru plata anticipată și acordarea de bonificații pentru contribuabilii cărora le sunt comunicate decizii de impunere pentru definitivarea contribuţiei individuale de asigurări sociale de sănătate după data de 15 martie 2019 în considerarea faptului că acești contribuabili au fost privați de dreptul legal de a beneficia de bonificația de 10% prin necomunicarea la timp a deciziilor de impunere.

Astfel, se propune ca în cazul deciziilor de impunere anuală emise şi comunicate între data de 15 martie 2019, inclusiv și data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, inclusiv, să se acorde bonificaţia, cu condiţia achitării integrale a sumelor stabilite prin deciziile de impunere, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

În cazul deciziilor comunicate după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, bonificația se acordă dacă sumele sunt achitate integral în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere.
  • Se propune reglementarea anulării contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și a obligațiilor fiscale accesorii aferente, stabilite prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, datorată de persoanele fizice pentru care baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate a fost întregită la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară sau, după caz, la valoarea a douăsprezece salarii de bază minime brute pe ţară, pentru perioadele fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi 31 decembrie 2017.
Aceleași prevederi se propun și în cazul persoanelor fizice care nu au realizat venituri în perioada fiscală cuprinsă între 1 iulie 2015 și 31 decembrie 2017, pentru care baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate stabilită este salariul de bază minim brut pe ţară. 
 
Prevederile proiectului de act normativ nu se aplică persoanelor fizice pentru care organul fiscal a emis decizie de impunere ca urmare a opțiunii acestora pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, respectiv fie lunar, pe o perioadă de cel puţin 12 luni consecutive, începând cu luna în care se depune declaraţia, fie la data la care accesează serviciile acordate de sistemul public de asigurări sociale de sănătate potrivit legii. 
 
De asemenea, se propune ca pentru aceeași perioadă organul fiscal să nu mai emită decizie de impunere. 

Conform notei de fundamentare, valoarea totală a CASS stabilită prin deciziile emise și comunicate sau aflate în curs de comunicare în anul 2019 și care ar urma sa fie încasată în cursul acestui an este de circa 1,972 miliarde lei, din care urmează a forma obiectul amnistiei o valoarea a CASS de aproximativ 1,035 miliarde lei. 

„De subliniat că în bugetul pentru anul 2019, nu a fost inclusă nici valoarea totală a CASS stabilită prin deciziile emise și comunicate sau care urmează a fi comunicate în anul 2019 și nici valoarea CASS care urmează a forma obiectul amnistiei, context în care această măsură nu generează un impact bugetar negativ. Pe cale de consecință sunt respectate dispozițiile art. 21 din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010”, spune Ministerul Finanțelor.
 
Deciziile de impunere anuală NU au fost emise la timp de ANAF
 
Conform notei de fundamentare, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 89/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative au fost instituite noi termene de plată pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate, pentru diferenţele stabilite prin decizii de impunere anuală pentru perioada 2014-2017 și, totodată, s-a avut în vedere încurajarea achitării cu anticipație a sumelor datorate pentru aceste perioade, prin introducerea unor bonificații la plată, de 10% luând în considerare și faptul că aceste decizii nu au fost emise la timp de către ANAF.
 
“În cazul deciziilor de impunere anuală, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plată pentru sumele stabilite de achitat, prin aceste decizii, este 30 iunie 2019. Pentru plata cu anticipaţie a sumelor stabilite prin decizie de impunere ce au în vedere definitivarea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, se acordă o bonificaţie de 10% din aceste sume, dacă sunt plătite integral până la 31 martie 2019, inclusiv. Valoarea bonificaţiei diminuează sumele de plată stabilite prin decizie”, menționează sursa citată.
 
La nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru perioada 2014 – 2017 au fost deja emise şi transmise aproximativ 221.000 decizii de impunere anuală în perioada decembrie 2018 – 31 martie 2019 şi sunt în curs de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă sau prin Unitatea de Imprimare Rapidă aproximativ 3,9 milioane decizii de impunere anuală.
  • Pentru venitul realizat în perioadele fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi 31 decembrie 2017, a fost identificat un număr de aproximativ 600.000 de contribuabili pentru care s-au generat sau urmează a se genera decizii de impunere anuală pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată la nivelul salariului de bază minim brut pe țară deși aceștia au realizat venituri sub acest nivel.
  • Valoarea totală a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de aceste persoane pentru perioada precizată este de circa 1.035 milioane lei.
  • De subliniat faptul că situația mai sus prezentată este valabilă până la data de 31 decembrie 2017. Începând cu data de 1 ianuarie 2018 s-a trecut de la sistemul de stabilire a contribuției de asigurări sociale de sănătate de către organul fiscal competent prin decizii de impunere, la sistemul de autoimpunere (calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate se efectuează de către contribuabil – persoană fizică prin declarația unică), iar contribuția se datorează numai de către persoanele fizice care realizează venituri de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară. Persoanele care realizează venituri sub acest nivel, precum și persoanele care nu realizează venituri, pot opta pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, pentru dobândirea calității de asigurat.

În urma acestei amnistii fiscale, Bugetul de stat va pierde 1 miliard de lei.

TVA redusă la livrararea de produse BIO

Se propune reducerea cotei de TVA de la 9% la 5% pentru livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, bio, tradiționale, autorizate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Livrarea acestor alimente va fi însoțită de copia documentului de recunoaștere/atestare/certificare eliberat de autoritatea competentă, cu excepția livrării efectuate către consumatorul final.

Impactul begetar va fi de o scădere de 106 milioane lei a veniturilor din TVA.

„În ceea ce privește impactul de runda a doua, determinat de reducerea cotei de TVA, în evaluare s-a considerat că reducerea veniturilor bugetare reprezintă un transfer financiar către agenţii economici datorită cererii în creştere a populaţiei. Surplusul financiar aflat la dispoziţia agenţilor economici a fost partajat în mod egal în crearea de noi locuri de muncă şi investiţii de capital. Veniturile bugetare recuperate în această a doua rundă sunt: 52 milioane lei în 2019, 109 milioane lei în 2020, 117 milioane lei în 2021 şi 126 milioane lei în 2022. Procentul de recuperare se situează astfel la peste 48% din impactul bugetar de runda întâi. Impactul asupra inflaţiei, datorită ponderii reduse a produselor alimentare cu înaltă valoare calitativă în coşul de consum al populaţiei, acesta este nesemnificativ, respectiv o reducere de 0,1%”, informează MFP.

Download (DOC, 74KB)

67 Shares