Mii de clujeni pe biciclete sunt aşteptaţi să participe, miercuri seara, la a 116-a ediţie a Marşului Tăcerii.
Evenimentul a fost inaugurat în urmă cu mai mult de 10 ani şi se desfăşoară aproape în fiecare lună în sute de oraşe din întreaga lume, sub egida evenimentului global “Ride of silence”.
Marşul Tăcerii este un eveniment care are ca scop atragerea atenţiei asupra bicicliştilor prezenţi în trafic şi care se desfăşoară în memoria bicicliştilor care şi-au pierdut viaţa în urma unor accidente produse în trafic.
Conform actualdecluj.ro, Marşul Tăcerii de la Cluj va începe de la ora 19.00, participanţii urmând a se întâlni de la ora 18.45 în Piaţa Unirii. Se va pleca pe traseul Regele Ferdinand – piaţa Mihai Viteazu – Cuza Vodă – piaţa Avram Iancu – piaţa Baba Novac – strada Avram Iancu – str. Universităţii – piaţa Unirii – bulevardul Eroilor – Calea Dorobanţilor – str. Petofi Sandor – bulevardul 21 Decembrie 1989 – piaţa Unirii – strada Memorandumului – Calea Moşilor – str. George Coşbuc – str. Stadion – str. Uzinei Electrice – str. Garibaldi – bulevardul 1 Decembrie 1918 – podul Napoca – Splaiul Independenţei – strada Emil Isac – str. Petru Maior – piaţa Lucian Blaga – strada Napoca – piaţa Unirii.
Unul dintre organizatorii evenimentului a precizat că “ne propunem să atragem atenţia publicului, autorităţilor şi presei asupra amplorii inadmisibile pe care a luat-o rata de accidentare a participanţilor mai vulnerabili la traficul rutier, cum sunt bicicliştii şi pietonii, din cauza atitudinii unor şoferi, a legislaţiei inadecvate şi a infrastructurii deficitare.
Acest marş este o acţiune care se va desfăşura în tăcere, fără pancarte, în deplasare în coloană, cu viteză redusă, şi care se va finaliza în piaţa Unirii, la sfârşitul acţiunii, cu o depunere a unei jerbe şi aprinderea unor lumânări în locul unde anii trecuţi a fost plasat un ”ghost bike”, dispărut între timp.
Bicicliştii sunt foarte vulnerabili în trafic, în special în contextul gravelor deficienţe de concepţie şi execuţie a pistelor de biciclete din Cluj-Napoca, ce pun în pericul siguranţa bicicliştilor. Siguranţa rutieră se află în România la un nivel mai redus faţă de media europeană, existând un risc nejustificat de crescut de accident grav sau mortal ce îi vizează în special pe participanţii vulnerabili la trafic, cum sunt şi bicicliştii.
Cauzele principale sunt deficienţele de conţinut şi aplicare a legii, dar şi problemele de infrastructură rutieră şi tolerarea şi chiar încurajarea în continuare de către autorităţi a unei culturi pro-automobilistice agresive. În acest sens, este evidentă tratarea cetăţenilor ca fiind de rang inferior odată ce au coborât din autoturism şi plasarea celor vulnerabili în postură de vinovaţi prezumati prin politicile nedeclarate dar clar perceptibile de descurajare a circulaţiei pietonale şi biciclistice, ce continuă şi la Cluj-Napoca cu noi intenţii de îngustare a trotuarelor şi lăţirea carosabilului pe bulevarde centrale şi desfiinţarea unora din puţinele infrastructuri biciclistice din zonă centrală, cum este cazul pistei de biciclete din piaţa Unirii”.