Borsec

Dedeman

 

ComputerLand

Arctic

Dacia

POLITICĂ: Ciolacu îi transmite din Qatar lui Cîrstoiu: „Să răspundă la toate acuzațiile. Eu nu i-am cerut lămuriri, dânsul trebuie să se explice bucureștenilor” /JUSTIȚIE: Fost director alTermocentralei Rovinari, trimis în judecată pentru luare de mită / ANM: Vreme ploioasă, temperaturile scad brusc cu până la 15 grade / 

Breaking News:

Campanie PsihoTrafiQ de responsabilizare a şoferilor

Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ, în parteneriat cu Inspectoratul Județean de Poliție Iași și MedLife, demarează, începând cu data de 11 mai, de la ora 11.00, la Iași, campania “Alcoolul la volan este un… accident!”.
 
 
Campania este menită să-i informeze şi să-i conştientizeze pe şoferi asupra riscurilor la care se expun, atât ei, cât şi ceilalţi participanţi la trafic, atunci când se urcă la volan în stare de ebrietate. 
 
În cadrul campaniei, vor fi împărţite peste 5.000 de pliante, brelocuri şi odorizante, care conţin informaţii despre efectele alcoolului asupra comportamentului la volan, modalităţile de prevenire şi sancţiunile prevăzute de Codul Rutier.
 
“De ce alcoolul este un accident?” Răspunsul este pe mai multe directii:

  • accident personal – deoarece judecatile personale (de valoare) au cedat si au fost substituite cu unele de asumare a riscurilor;
  • accident social – deoarece constiinta sociala nu genereaza atitutini suficiente/eficiente in descurajarea acestei deviante;
  • accident legislativ – in conditiile in care legea (va) permite conducerea sub influenta alcoolului.
  • accident financiar – deoarece costurile unui accident sunt inestimabile in cazul pierderilor de vieti omenesti, greu de estimat in cazul invaliditatii si extrem de mari in cazul interventiilor medicale si recuperatorii!
Partenerii acestui proiect au fost institutiile implicate in accidentele rutiere, respectiv Serviciul de Ambulanta, Serviciul rutier din cadrul Inspectoratelor judetene de politie, Politia locala, Colegiul Psihologilor din Romania.
 
În România, peste 6% dintre accidentele rutiere grave sunt produse ca urmare a consumului de alcool, în contextul în care rapoartele Comisiei Europene înregistrează o rată de 99 decese într-un an la 1 milion de locuitori. Astfel, țara noastră se află pe primul loc în acest clasament negativ, urmată fiind de Croația (79) și Polonia (74). La polul opus, regăsim țări precum Marea Britanie (28), Elveția (27) și Suedia (25).
 
Chiar dacă ocupă primul loc la acest capitol, România a înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește conduita responsabilă a șoferilor, în special prin campanii de responsabilizare socială și prin înăsprirea pedepselor privind conducerea sub influența băuturilor alcoolice. Aceste măsuri au avut ca rezultate scăderea numărului de accidente rutiere cu 18%, în 2017 față de 2010, media Uniunii Europene fiind de 20%.
 
Care sunt simtompele în funcţie de gradul alcoolimiei?
 
Potrivit specialiştilor de la Asociaţia PsihoTrafiQ, reacţiile la volan ale şoferilor încetinesc simţitor direct proporţional cu creşterea alcoolimiei. Astfel, la o alcoolimie de 0,3 la mie, şoferului i se înceţoşează imaginea şi nu mai estimează corect distanţele, la o alcoolimie de 0,5 la mie, i se micşorează viteza de reacţie şi nu mai estimează corect viteza cu care conduce. La o alcoolimie de sub 0,8 la mie, imaginea scade din claritate cu 10-20%, iar sub 1,1 la mie, acuitatea vizuală se reduce cu 20-30 de procente, timpii de reacţie cresc semnificativ, are tulburări de echilibru, nu poate vorbi coerent şi capacitatea de a conducere este serios afectată.
 
“Consumul de alcool încetinește funcțiile sistemului nervos central, iar ca o consecință, șoferul nu va putea efectua sarcinile de rutină pentru a conduce în limite de siguranță. Astfel, consumul de alcool are un efect dramatic asupra abilităților șoferului de a prelucra informații sau asupra abilităților sale cognitive, iar coordonarea ochi-mână sunt încetinite considerabil. Din nefericire, șoferii mai tineri sunt mai predispuși să se urce la volan după ce au consumat băuturi alcoolice, în special deoarece ei cred că nu li se pot întâmpla nimic rău. Totodată, ca o consecință benefică a mai multor campanii de responsabilizare socială pe care Asociația PsihoTrafiQ le-a demarat în mai multe orașe din România, constatăm cu bucurie că numărul accidentelor rutiere mortale a scăzut, față de anul 2010, cu 18%”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ.
 
Campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, nominalizate de Comisia Europeană
 
Asociaţia “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, în vederea reducerii acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental din ce în ce mai mulţi şoferi românie.
 
Printre acestea, amintim campaniile naţionale “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!” şi “Alcoolul la volan este un accident”, desfăşurate în Constanţa, Bistriţa, Bucureşti şi judeţul Prahova, campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeană a Siguranței Rutiere – (http://www.erscharter.eu/en/content/national-campaign-sleepiness-driving-real-danger-social-responsibility-campaign), fiind nominalizate la Excellence in Road Safety Awards 2016 (http://www.erscharter.eu/ro/excellence-road-safety-awards-2016).
 
Totodată, Asociaţia organizează cursuri de formare, adresate psihologilor, menite să formeze din ce în ce mai mulţi experţi în psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile responsabile în trafic. Mai multe informaţii găsiţi pe www.psihotrafiq.ro
10 Shares
Se citește acum ...
-- publicitate --
video - emisiuni tv