Comisia Europeană va finanța doar puțin peste jumătate din magistrala 6 de metrou Gara de Nord București – Aeroport “Henri Coandă” Otopeni, a anunțat miercuri Corina Crețu, comisarul european pentru Dezvoltare Regională.
Sper că autoritățile române să găsească soluții pentru finalizarea magistralei M6, astfel încât să se poată circula pe noua linie de metrou de la 1 Mai până la Aeroportul Internațional Otopeni”, a scris Corina Crețu pe Facebook.
“Decizia vine în urma eșecului autorităților române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE) prin scrisoarea („Request for Clarifications”) trimisă la București în 16.02.2018. În scrisoare, experții de la Bruxelles prezintă șase „aspecte critice” (alături de altele secundare) în vederea obținerii finanțării nerambursabile, dintre care două extrem de grave: absența unei analize de opțiuni veritabile și estimarea costurilor la un nivel prea scăzut”, scriau atunci cei de la API.
Comisia Europeană a considerat prea mică estimarea de cost de 52,5 milioane euro/km, în condițiile în care Metrorex a desfășurat sau desfășoară lucrări de investiții în Capitală cu costuri mult mai mari, respectiv 69 milioane euro/km pentru M4 și 83 milioane euro/km pentru M5.
Oficialii europeni au criticat și proiectul magistralei de metrou, deoarece nu ține cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3).
“Valoarea totală estimată este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde. În jur de 416,5 milioane lei reprezintă contribuția de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei). În stilul caracteristic, responsabilii din minister sunt complet nerealiști, precizând termenul de 31.12.2023 pentru implementarea investiției, lucrările urmând să fie demarate în 2019. În opinia noastră, aceste promisiuni sunt fanteziste”, adăugau cei de la API.