Curtea Constituțională a României (CCR) a decis, marți, că Ordonanța de urgență (OUG) nr. 23/2020, adoptată de Guvernul Orban în domeniul justiției, în noaptea de 4 spre 5 februarie, fără avize și ignorând referendumul președintelui Klaus Iohannis – este neconstituțională.
„În urma deliberărilor, Curtea Constituţională, cu majoritate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.23/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice este neconstituţională, în ansamblul său. Pentru pronunţarea acestei soluţii, Curtea a constatat că actul normativ supus controlului de constituţionalitate a fost adoptat cu încălcarea exigenţelor legale şi constituţionale referitoare la solicitarea avizului Consiliului Legislativ şi al Consiliului Superior al Magistraturii”, se precizează într-un comunicat de presă al CCR.
Avocatul Poporului a contestat prevederile art. IV pct. 26 din OUG nr. 23/2020, ordonanță inițiată de ministrul Justiției, Cătălin Predoiu.
Concret, Renate Weber a observat, „între altele, că, prin articolul sus-menţionat, în OUG nr. 23/2020 se instituie o nouă abatere disciplinară doar pentru judecătorii ce alcătuiesc completurile specializate în achiziţii publice, instituindu-se astfel o discriminare în cadrul aceleiaşi categorii profesionale, prin raportare la ceilalţi judecători”.
Avocatul Poporului a arătat că „nu pune la îndoială necesitatea adoptării atât a unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice, inclusiv a unor termene mai scurte, care să permită soluţionarea contestaţiilor cu celeritate, dar consideră că instituirea unor abateri disciplinare suplimentare doar pentru judecătorii completurilor specializate în achiziţii publice nu are o justificare obiectivă”.
În plus, Avocatul Poporului consideră că nu există nicio justificare obiectivă rezonabilă pentru care o abatere disciplinară a judecătorilor să fie reglementată în cuprinsul altei legi decât cea privind statutul judecătorilor.
„Statutul judecătorilor şi procurorilor rezultă din legislaţia specială, edictată în concretizarea normelor constituţionale care acordă magistraţilor o poziţie deosebită în ansamblul diverselor categorii profesionale, caracterizată prin garanţii conferite în vederea asigurării independenţei şi imparţialităţii acestora, necesară înfăptuirii justiţiei, ca activitate fundamentală într-un stat de drept”, a argumentat Renate Weber.
Pe de altă parte, Avocatul Poporului a constatat lipsa solicitării avizului Consiliului Superior al Magistraturii în cadrul procedurii de adoptare a OUG nr. 23/2020, aviz necesar în scopul respectării prevederilor Constituţiei.
„În fine, luând în considerare rezultatele Referendumului naţional din 26 mai 2019, chiar dacă a fost consultativ, Avocatul Poporului opinează că Guvernul ar fi trebuit să manifeste o atitudine de abţinere de la adoptarea unei ordonanţe de urgenţă în domeniul organizării judiciare, din moment ce în urma consultării loiale a cetăţenilor cu drept de vot, majoritatea participanţilor care au exprimat opţiuni valabile (86,18%) şi-au manifestat acordul în acest sens”, a mai precizat Avocatul Poporului, în sesizarea către CCR.