Deficitul comercial a crescut cu 26,9% în primul trimestru, urcând la 8,453 miliarde euro, în condițiile în care importurile s-au majorat cu 8,1% iar exporturile, cu doar 2,7%.
Astfel, potrivit datelor publicate luni de INS, importurile CIF au fost de 32,053 miliarde de euro, în timp ce exporturile FOB au însumat 23,599 miliarde de euro (+2,7%)în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2025.
Ponderi importante în structura exporturilor și importurilor sunt deținute de grupele de produse: mașini și echipamente de transport (46,2% la export și 35,2% la import) și alte produse manufacturate (27,9% la export și 27,7% la import).
În luna martie, deficitul era de 2,836 miliarde de euro: importuri CIF de 11,289 miliarde de euro (+8%) și exporturi FOB de 8,453 miliarde de euro (+6,3%).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri, în primele trei luni ale acestui an, a fost de 16,711 miliarde de euro la expedieri, respectiv de 23,107 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 70,8% din total exporturi și 72,1% din total importuri.
Totodată, valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri s-a situat, în același interval de referință, la 6,888 miliarde de euro la exporturi și la 8,945 miliarde de euro la importuri, echivalentul a 29,2% din total exporturi și 27,9% din total importuri.
INS menționează că soldul balanței comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB și a importului CIF, ca diferență între acestea. Soldul negativ al balanței comerciale se numește deficit, iar cel pozitiv se numește excedent.
Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
În același timp, prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.