Borsec

Dedeman

 

ComputerLand

Arctic

Dacia

POLITICĂ: Ciolacu începe să se enerveze pe Cîrstoiu /„Trebuia să facă deja conferinţa de presă ca să explice acuzațiil /JUSTIȚIE: Primarul PNL Chirica de la iași, trimis în judecată de DIICOT / ANM: Vremea începe să se încălzească, dar ploile rămân până la sfârșitul lunii / 

Breaking News:

DOCUMENT. Ministrul Pop și-a văzut visul cu ochii: Legea manualului, în dezbatere publică

Ministrul Educației, Liviu Marian Pop, a lansat marți în dezbatere publică proiectul Legii manualului școlar în învăţământul preuniversitar, pe care îl anunțase încă de săptămâna trecută.

Iată precizările, în comunicatul remis redacției:
“Obiectivul actului normativ îl reprezintă reglementarea regimului manualului şcolar în învăţământul preuniversitar.

În accepțiunea proiectului de lege, manualul şcolar este un bun de interes public, principalul instrument de lucru al elevului și reflectă lectura personalizată a programei, efectuată de echipele de autori, potrivit diverselor contexte de învățare și grupuri-țintă.

Elaborarea manualelor școlare se realizează de autori/grupuri de autori, în urma unor selecții de manuscrise prin proceduri transparente, în vederea asigurării calității științifice. Selecția va fi operată de grupuri de experți ai Centrului Național de Evaluare și Examinare și ai Institutului de Științe ale Educației. Ulterior, MEN va achiziţiona conceptul/conţinutul manualului şcolar de la autori/grupurile de autori.

Elaborarea manualelor școlare se realizează în oricare dintre următoarele situații:

  1. a) apariția unor modificări la nivelul curriculumului național și introducerea unor discipline/module de pregătire noi;
  2. b) aprobarea unor programe școlare noi pentru anumite discipline/module de pregătire;
  3. c) existența unor discipline/module de pregătire fără manuale școlare aprobate;
  4. d) efectuarea de modificări de minimum 25% la nivelul programelor școlare pentru anumite discipline/module de pregătire.

Înainte de retipărire, fiecare manual va fi reevaluat de grupuri de experți. Aceeași procedură de reevaluare este obligatorie anual și pentru manualele în format pdf și în variantă digitală interactivă.

Reamintim că, potrivit Legii Educației Naționale nr. 1/2011, Ministerul Educaţiei Naţionale are obligația de a asigura manuale şcolare în conformitate cu programele şcolare în vigoare, atât pentru învățământul de stat, cât și pentru învățământul particular obligatoriu acreditat/autorizat.

În urma consultării publice, Ministerul Educației Naționale va transmite spre aprobare Parlamentului României varianta finală a proiectului.”

LEGEA MANUALULUI ȘCOLAR
 
Art. 1. (1) Prezenta lege reglementează regimul manualului şcolar în învăţământul preuniversitar, ca bun de interes public.
 
(2) Ministerul Educaţiei Naţionale asigură, în condiţiile legii, manuale şcolare în conformitate cu programele şcolare în vigoare, pentru disciplinele/modulele de pregătire, pentru învățământul de stat și învățământul particular obligatoriu acreditat/autorizat.
 
Art. 2. Manualul şcolar este un bun de interes public, principalul instrument de lucru al elevului și reflectă lectura personalizată a programei, realizată de echipele de autori, potrivit diverselor contexte de învățare și grupuri-țintă.
 
Art. 3. În toate unităţile de învăţământ preuniversitar se utilizează doar manualele şcolare aprobate de către Ministerul Educaţiei Naţionale.
 
Art. 4. Principiile pe care se fundamentează prezenta lege sunt:
 
a) principiul echităţii şi egalităţii de şanse – în baza căruia accesul la învățare se realizează fără discriminare, elevii și profesorii din învățământul de stat și din învățământul obligatoriu particular acreditat/autorizat beneficiind de manuale școlare gratuite, în condițiile legii;
 
b) principiul calităţii – în baza căruia manualele şcolare sunt elaborate în conformitate cu standardele de referinţă şi cu programele şcolare în vigoare;
 
c) principiul relevanţei – în baza căruia manualul şcolar este principalul instrument de învăţare ce răspunde nevoilor elevilor;
 
d) principiul eficienţei – în baza căruia se urmărește obținerea de rezultate educaționale maxime, prin gestionarea resurselor existente;
 
e) principiul recunoaşterii şi garantării persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale, dreptul la păstrarea, la dezvoltarea și la exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase;
 
f) principiul transparenţei – concretizat în asigurarea vizibilității deciziilor privitoare la elaborarea, evaluarea, aprobarea, achiziționarea și gestionarea manualelor școlare, prin comunicarea periodică și adecvată a acestor decizii;
 
g) principiul centrării educaţiei pe beneficiarii acesteia.
 
Art. 5. Elaborarea acestor manuale școlare se realizează de către autori/ grupuri de autori, în urma unor selecții de manuscrise prin proceduri transparente, în vederea asigurării calității științifice.
 
Examinatorii vor fi grupuri de experți ai Centrului Național de Evaluare și Examinare și ai Institutului de Științe ale Educației.
 
Art. 6. Ministerul Educaţiei Naţionale achiziţionează conceptul/conţinutul manualului şcolar de la autori/grupuri de autori.
 
Art. 7. (1) Manualele școlare se prezintă astfel:
 
a) în format letric (la solicitarea scrisă a elevului, părinților sau a profesorilor cu minimum 6 luni înaintea începerii anului școlar);
 
b) în format pdf;
 
c) în variantă digitală interactivă.
 
(2) Toate cele trei variante de manuale sunt proprietatea Ministerului Educației Naționale.
 
(3) Manualele prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) vor putea fi accesate și de pe siteul Ministerului Educației Naționale, în cadrul Bibliotecii Școlare Virtuale.
 
Art. 8. Elaborarea manualelor școlare pentru învățământul preuniversitar se realizează în oricare dintre următoarele situații:
 
a) au fost operate modificări la nivelul curriculumului național și au fost introduse discipline/module de pregătire noi;
 
b) au fost elaborate programe școlare noi pentru anumite discipline/module de pregătire;
 
c) există discipline/module de pregătire fără manuale școlare aprobate;
 
d) au fost operate modificări de minimum 25% la nivelul programelor școlare pentru anumite discipline/module de pregătire.
 
Art. 9. (1) Înainte de retipărire, fiecare manual va fi reevaluat de grupuri de experți.
 
(2) Aceeași procedură de reevaluare este obligatorie anual și pentru manualele în format pdf și în variantă digitală interactivă.
 
Art. 10. În situații excepționale, Ministerul Educației Naționale realizează reevaluarea unor manuale școlare aprobate, în vederea suspendării/retragerii temporare din uz a acestora.
 
Art. 11. Ministerul Educaţiei Naţionale asigură manuale în limbile tuturor minorităţilor naţionale de pe teritoriul României, precum şi manuale adaptate gradului şi tipului de dizabilitate ale elevilor cu deficiențe.
 
Art. 12. Utilizarea în manualele școlare pentru învățământul preuniversitar, de texte/selecții din opere literare/nonliterare, fragmente din lucrări științifice, reproduceri, ilustrații, partituri este scutită de plata drepturilor de autor și se face cu menționarea sursei.
 
 
3 Shares
Se citește acum ...
-- publicitate --
video - emisiuni tv