Simularea Evaluării Naţionale 2025 a început luni, pentru elevii de clasa a VIII, cu proba scrisă la Limba şi literatura română.
Subiectul I, A:
Pe baza a două texte, poezia „Trezire” de Lucian Blaga și un fragment din articolul jurnalistei Cristina Ștefan „Rezistența prin apicultură” publicat în Dilema veche în 2017, elevii au avut drept cerințe itemi de atenție și de identificare pe text a unor aspecte solicitate, la punctele 1-4. Itemi au fost de tip grilă, care au necesitat încercuirea literei corespunzătoare răspunsului corect.
Punctul 5 – a trebuit bifat dacă enunțurile date sunt false sau adevărate, câte trei enunțuri din fiecare text, potrivit broșurii de examen.
Punctul 6 – precizarea felului rimei din prima strofă și măsura primelor două versuri.
Punctul 7 – prezentarea, în minimum 30 de cuvinte, a unui element de conținut comun celor două texte, cu valorificarea a câte unei secvențe relevantă din fiecare text.
Punctul 8 – un răspuns motivat în 50-100 de cuvinte la întreabarea „crezi că, odată ce ai făcut o alegere, este bine să îți păstrezi opțiunea, indiferent de situație?”, după citirea textului al doilea.
Punctul 9 – asocierea poeziei cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, cu rezentarea, în 50 – 100 de cuvinte, a unei valori comune, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
Subiectul I, B
Puncte 1-8, primele 4 notate cu câte 2 punte, iar celelalte cu câte 6 puncte, au avut cerințe de vocabular și gramatică.
Subiectul al II-lea, notat cu 20 de puncte, le-a cerut elevilor să scrie un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinte mesajul poeziei/o semnificație a poeziei „Trezire” de Lucian Blaga.
Urmează, marți simularea probei la Matematică, iar miercuri, elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine proba de limba şi literatura maternă.
Reguli noi:
Elevii vor avea voie, la proba de Limba şi literatura română şi/sau maternă, să sublinieze pe text cu creion sau stilou/pix de culoare albastră.
În cazul itemilor care vizează sintaxa frazei, este permisă delimitarea propoziţiilor în frază, fără a se considera semn particular.
Un răspuns completat în căsuţa de răspuns va putea fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a literei scrise în căsuţă şi scrierea în dreapta căsuţei a literei asociate răspunsului considerat corect, un răspuns care constă în marcarea cu X a unei opţiuni va putea fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a marcajului X şi marcarea cu X a răspunsului considerat corect.
La figurile de la proba de Matematică sunt permise marcajele pe figură şi completarea figurilor cu creion sau stilou/pix de culoare albastră.
Tot la Matematică, este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou/pix de culoare albastră) în spaţiul pus la dispoziţie pentru rezolvarea problemelor.
Un răspuns de la subiectul I sau de la subiectul al II-lea va putea fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală şi încercuirea altui răspuns considerat corect. Dacă elevul revine asupra răspunsului selectat/încercuit iniţial şi consideră ca fiind corectă o altă variantă, aceasta va fi scrisă în rubrica/celula dedicată punctajului atribuit itemului, aflată lângă zona cu cele patru variante de răspuns.
Rezultatele vor fi comunicate pe data de 31 martie.