Borsec

Dedeman

 

ComputerLand

Arctic

Dacia

POLITICĂ: Cătălin Cîrstoiu a fost reclamat la DNA și ANI de Emanuel Ungureanu / JUSTIȚIE: Tribunalul Vaslui l-a plasat în arest la domiciliu pe fostul lider PSD de Vaslui, Dumitru Buzatu / ANM: Vreme extrem de caldă până miercuri, apoi temperaturile scad brusc cu pânăla 15 grade / 

Breaking News:

Cristian Mungiu, apel disperat către ministrul Culturii

Într-o încercare disperată de a revitaliza cinematografia românească, regizorul Cristian Mungiu i-a trimis o scrisoare deschisă ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu.

sursa foto filmreporter.ro
sursa foto filmreporter.ro

Mungiu consideră că trebuie găsite urgent soluţii pentru a revitaliza aşa-numita cinematografie non-mall, respectiv cinematografia de cartier unde se pune cu adevărat accent pe cei care chiar vor să vadă anumite pelicule.

Mungiu susţine că situaţia este disperată “pentru că recent a fost promulgată legea care interzice activităţile în clădirile cu risc seismic şi cu această ocazie, s-au închis în Bucureşti ultimele trei cinematografe cu săli de peste 350 de locuri: Patria, Studio şi CinemaPRO. Erau ultimele săli din Capitală unde mai puteai aduna un pic de public – atât cât a mai rămas pentru film românesc, european şi non-mainstream–hollywoodian. Căci foarte mult public pentru asemenea filme n-a mai rămas – după ce, în ultimii 25 de ani, din raţiuni de management catastrofal şi de privatizări dubioase, s-a distrus încetul cu încetul întreaga reţea de peste 600 de săli de cinematograf pe care o aveam în 1989. Odată cu ea a dispărut iremediabil şi un întreg public pentru care cinematograful însemna o sală mică, apropiată de casă, unde mergi special ca să vezi un film anume – şi nu mall-ul unde te duci să mănânci un hamburger şi să mai vezi lume, iar dacă tot eşti acolo, intri la multiplex să vezi şi un film care se întâmplă să se dea la ora aia”.

Mungiu afirmă că cei implicaţi în domeniu au nevoie de susţinere din partea statului. “Astăzi, aproape fiecare cineast român are propria lui casă de producţie, a devenit şi propriul său distribuitor, organizează un festival sau duce filme prin ţară într-o caravană şi aşa mai departe. Dar nu putem înlocui lipsa de infrastructură. Şi nu putem compensa la nesfârşit lipsa de iniţiativă a statului. Nu vă aşteptaţi de la noi să construim şi săli, reţele de săli, asta e prea mult – nu mai ţine de organizare şi iniţiativă, ţine de o politică culturală, de un plan pe termen lung, implică o strategie”, este mesajul transmis de celebrul regizor.

Premiat cu Palme d’Or, pentru filmul “Patru luni, trei săptămâni şi două zile”, Mungiu susţine că cinematografia este discriminată de autorităţi.

“Bine că s-au închis aceste săli de vreme ce erau în pericol să cadă la primul cutremur în capul spectatorilor. Întrebarea însă este: ce facem mai departe? Am citit cu invidie că guvernul s-a reunit în şedinţă extraordinară pentru a găsi o soluţie pentru Teatrul Nottara, de asemenea închis. Preşedintele însuşi s-a oferit, într-un gest simbolic, să găzduiască spectacole de-ale teatrului la Cotroceni, semn că problema îl preocupă. Foarte frumos. Am citit apoi că, în sfârşit, a devenit o prioritate pentru guvern să ia în calcul construirea unei noi săli de concert pentru festivalul Enescu. Extraordinară iniţiativa, deşi pentru concerte există Ateneul, Sala Palatului şi multe alte spaţii. Dar fără îndoială că o sală nouă le va fi de folos. De asemenea, pentru Teatrul Naţional s-au găsit fonduri pentru o restaurare amplă. Şi pentru Operetă la fel. Întrebarea mea, domnule ministru, este: când va deveni şi cinematografia o prioritate pentru decidenţii politici din România?”, este mesajul transmis de Mungiu.

Concluzia regizorului este cât se poate de clară. “Cred că e de datoria mea, acum, să vă atrag atenţia. Că nu suntem niciodată prioritatea dvs. Nici măcar ultimii pe listă. Şi nu e fair, domnule ministru”, a fost modul în care Cristian Mungiu şi-a încheiat scrisoarea trimisă către ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu.

0 Shares
Se citește acum ...
-- publicitate --
video - emisiuni tv