Expert Forum și alte 17 organizații neguvernamentale și grupuri civice au solicitat Avocatului Poporului atace la Curtea Constituţională a României (CCR) ordonanţa de urgenţă (OUG) privind Programul „Anghel Saligny” – PNDL 3,
OUG, în valoare de 50 de miliarde bani, a fost adoptată vineri seara de Guvernul cîțu, în lipsa USR PLUS, iar singura instituție care poate ataca la CCR ordonanța de urgență este Avocatul Poporului.
Comunicatul integral:
„Adoptarea OUG s-a făcut cu încălcarea flagrantă a articolului 115, alin. 4 din Constituție, în lipsa unei situații extraordinare care să justifice înlocuirea procedurilor parlamentare și asumarea unui astfel de proiect de către Guvern.
Totodată, a fost încălcat și art. 141 din Constituția României referitor la Consiliul Economic și Social, prin faptul că nu s-a solicitat avizul conform procedurilor legale de la această instituție și nici nu s-a primit un aviz. Contrar declarațiilor liderilor politici, avizul CES este obligatoriu.
Considerăm că în elaborarea actului normativ nu au fost respectate normele constituționale, iar aprobarea acestuia este un demers care servește mai degrabă intereselor politice. Chiar dacă înțelegem și susținem necesitatea dezvoltării comunităților locale, credem că modalitatea de legiferare aleasă de Guvernul României este abuzivă și necorespunzătoare.
Guvernul a inițiat un OUG care să reglementeze un program cu un buget de 50 de miliarde de lei, justificând urgența prin lipsa infrastructurii la nivel local. OUG justifică faptul că neaprobarea acestui proiect ar conduce ”pe termen lung la neasigurarea standardelor de calitate a vieţii, necesare populaţiei, în domeniul serviciilor publice” și menționează și nerespectarea de către statul român a unor angajamente la nivel european, iar nepunerea lor în aplicare ar conduce la sancțiuni.
De asemenea, legiuitorul menționează faptul că se încheie Programul Național de Dezvoltare Locală și există încă cereri care nu au fost soluționate, invocând urgența pentru a asigura accesul populației la servicii. Cu toate acestea, lipsa infrastructurii nu este o realitate care a apărut în mod neașteptat și nici nu este extraordinară, ci este o stare de fapt care se perpetuează de zeci de ani, fapt foarte bine cunoscut de partidele politice care s-au aflat la conducerea statului.
Utilizarea instrumentului ordonanței de urgență nu este justificată și având în vedere lipsa urgenței și a unei situații extraordinare considerăm că un astfel de program ar fi putut fi dezbătut în Parlament. Reamintim că OUG 28/2013, care a reglementat PNDL 1 a fost aprobat în Parlament după doi ani, prin Legea nr. 89/2015, ceea ce este inadmisibil pentru un proiect de o astfel de anvergură.”
Organizații semnatare
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)
Asociația Pentru Minți Pertinente AMPER
Asociația Voci pentru Democrație și Justiție
Centrul pentru Inovare Publică
Centrul Român de Politici Europene
Centrul pentru Resurse Civice
Centrul pentru Studiul Democrației
Comunitatea Declic
Expert Forum
Forum Apulum
Federația Consiliul Tineretului din România
FONSS- Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale
Funky Citizens
Iniţiativa România
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei
Reset
Oradea Civică 2017
Umbrela Anticorupție Cluj
Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană (ICDE)
Asociația Respiro – Human Right Research Centre
#Rezist Milano
Activewatch
CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
Alexandra Foamete, cetățean român, activist civic
Adriana Mureșan, activist civic