Premierul Florin Cîțu a declarat luni seară, după tragedia de la Spitalul „Victor Babeș” unde au murit 3 pacienți cu COVID-19 internați în secșția mobilă, că responsabilii nu trebuie să mai fugă de comunicare, pentru ca românii să afle, în mod transparent, ce s-a întâmplat.
Astfel, Cîțu a făcut referire la faptul că vineri, la evacuarea cu scandal a Spitalului Foișor, de către DSU condus de Raed Arafat, comunicarea a fost deficitară.
Declarațiile premierului:
„În această seară încă o tragedie în România la spitalul Victor Babeș. Trei persoane au decedat, în acest moment nu știm de ce. Condoleanțe familiilor.
Din ce știm până acum a fost un accident, dar a început și anchetă. I-am cerut ministrului de Interne ca ancheta să fie cât mai rapidă și transparentă, pentru că vinovații trebuie să răspundă. Presiunea pe spitale, pe secțiile ATI e foarte mare.
Trebuie cu toții să ajutăm și campania de vaccinare este soluția.
Am văzut că administratorii sau reprezentanții statului fug de comunicare. Cetățenii au nevoie de explicații. De aceea l-am adus pe dl Arafat aici, să răspundă la întrebări. Trebuie să comunicăm mai mult.
Vom continua să acționăm pentru a avea mai multe paturi ATI. Nu putem să garantăm acum că astfel de accidente nu se vor mai întâmpla. Sperăm să nu se mai întâmple. Dar pentru a nu mai avea, trebuie să accelerăm campania de vaccinare”.
Tragedie la Spitalul „Victor Babeș” din București: 3 morți în secția mobilă ATI COVID amenajată de DSU într-un TIR
Spitalul se află sub autoritatea Primăriei Capitalei, iar TIR-ul ATI este gestionat de DSU.
- Ce s-a întâmplat poate fi modificat în urma anchetei. Comunic cu rezerva că situația e sub anchetă
- TIR-urile de ATI fabricate să funcționeze în 2 modalități. pe butelii de oxigen și generator propriu, pentru câteva ore. pe o durată mai lungă, se conectează la curent din afar TIR-ului și la sursa de oxigen permanentă, de la spital, care intră în camera tehnică, se conecteză la TIR
- Acolo există reductoare care controlează presiunea maximă ce intră în TIR. Sunt și la ieșire din stocător și la intrare în TIR
- Presiunea nu trebuie să urce peste 5,8
- Presiunea a crescut azi la peste 6. Cum, de ce, asta face obiectul anchetei
- Ventilatoarele sunt de fabricație americană. Când se depășește 6 se opresc. Asta se pare că s-a întâmplat azi, cu toate ventilatoarele din TIR
- Colegii au încercat imediat să ajute bolnavii, între timp au fost trimise și ambulanțe să preia pacienții
- Era u reprezemtant al firmei care întreține ventilatoarele, în curte, dar nu a dorit să intre în TIR și să ajute acolo, pentru că erau pacienți cu COVID. A preferat să rămână afară și să dea indicații
- Unii pacienți au intrat în stop, erau în stare foarte gravă, 5 pacienți au fost transferați
- La acest moment e o anchetă
- Compania a verificat ulterior ventilatoarele – în jurul orei 16.25 ar fi crescut brusc presiunea peste 6 bari. Am aflat după ora 17.00, s-a ținut legătura cu managera spitalului, SMURD a trimis echipe de sprijin, ulterior am intrat în legătură cu Voiculescu
- A fost o problemă de creștere bruscă a presiunii, care a făcut ca aparatele să se oprească
- Instalația TIR-ului e făcută de o firmă autorizată, contractată de spital, nu e nimic improvizat
- Acest TIR a funcționat luni de zile în Argeș și acum a funcționat fără probleme sâmbătă, duminică și azi
- Trebuie văzut dacă a fost eroare umană sau defecțiune tehnică.
- Reprezentantul firmei era acolo pentru alt motiv
- Nu știu, nu am aceste date, va stabili ancheta
- În mod normal, da. Din momentul în care era totul reglat, în mod normal nu există motiv de creștere
- TIR-urile sunt în garanțieși au fost întreținute și verificate 1 dată la 2-3 luni, de la achiziție. Prin ele au trecut câteva sute de pacienți, 600-700 pacienți
- În jurul orei 17.20 am aflat că e o problemă, apoi am aflat că există pacienți în stop și mai târziu că sunt pacienți decedați. Nu știu ora exactă la care a fost anunțată Poliția. Am vorbit personal cu dl Gravriș, deja știa
- Cu siguranță, clar că au făcut cadrele medicale
- Dânsul m-a sunat prima dată, după ora 6 și i-am explicat toată situația. Deja era anunțat și noi l-am informat exact
- Telefonul meu a sunat din 10 în 10 secunde. Nu am răspuns, pentru că în acel moment rolul nostru e să gestionăm situația de urgență. Răspunsul la telefoane în timpul situației de urgență…Asta e normal oriunde. Eram în legătură cu spitalul, vorbeam cu unii și cu alții, nu aveam cum să răspund
- Sistemul medical continuă să fie sub presiune, bolnavii vin tardiv la spital, unii așteaptă acasă până nu mai pot și asta face o presiune Nu am ajuns la peste 1.600 de paturi ATI, faptic, dar ieri aveam peste 1.530 de pacienți
- Dacă am pune toate paturile de ATI am sta liniștiți, dar nu putem, pentru că avem accidente, pacienți în comă
- cappacitatea de ventilație a fost semnificativ crescută
- E un singur TIR care a avut o problemă la climatizare, cel de la Timișoare, s-a reparat, e pe drum spre România. Toate celelalte sunt funcționale
- Altă întrebare
- Am dat comunicat simultan cu MS
- Există procedura și puteau să fie contactați, s-a întâmplat ca reprezentantul firmei să fie acolo, i-a asistat din exterior. Urmează să vedem impactul, în urma anchetei. Era o problemă cu un ventilator și venise să-l schimbe. Era un ventilator care nu era folosit.
- Nu știu. Nu am ce să le reproșez angajaților spitalului. Investigația va stabili dacă cineva, undeva a greșit
- Depinde de medicina legală. Modul în care România a făcut față pandemiei, la limită, este acceptabil
- Nu știu cât au stat până să fie preluați de colegi pe baloane
- Nu a fost nimic defect. Nu era firma agreată care lucra cu firmă de stocatoare de oxigen. Țeava instalată era de altă dimensiune, motiv pentru care s-a refăcut instalația înainte de a intra TIR-ul în funcțiune. Nu s-a făcut pr improvizație, ci doar că firma care a făcut prima dată nu a avut țevi potrivite și pentru asta a fost refăcută lucrarea
Din ce cauză se stricase ventilatorul?
- Nu are legătură cu suprapresiunea care a afectat 6 ventilatoare. Sunt două incidente diferite