Guvernul a adoptat, joi, o Ordonanță de urgență (OUG) cu un set de măsuri pentru organizarea și desfășurarea în bune condiții a scrutinelor electorale stabilite să aibă loc în 24 noiembrie, 8 decembrie – alegerile prezidențiale – și 1 decembrie alegerile parlamentare.
Actul normativ prevede ca operațiunile electorale pentru Senat și Camera Deputaților să se desfășoare în aceleași secții de votare organizate pentru scrutinul prezidențial.
Președintele Autorității electorale Permanente (AEP), Toni Greblă, dă asigurări că instituția pe care o conduce va stabili mai rapid rezultatele la alegerile din toamnă.
„Alegerile prezidențiale și parlamentare, desfășurate, repet, separat, nu prezintă un asemenea grad de înverşunare, ca la alegerile locale, astfel încât, întotdeauna, până la mijlocul săptămânii care urmează după data alegerilor, rezultatele definitive vor fi și comunicate”, a declarat Greblă, după ședința Guvernului.
UPDATE! Clotilde a depus plângere penală împotriva lui Greblă. Ea a cerut renumărarea voturilor: „Să nu mergeți după fentă. Am mai pățit așa ceva în 2016, știe și Ciolacu cum ne-au furat”
„Vreau să vă spun că, spre exemplu, pentru alegerile prezidențiale, rezultatele vor fi la Biroul Electoral Central – luni, după alegeri. Probabil că miercuri, vom avea și rezultatul definitiv în primul tur de scrutin și, identic, la al doilea tur de spre tine. În mod similar, se vor petrece lucrurile și pentru alegerile parlamentare, care înseamnă două buletine de vot pentru Camera Deputaților și pentru Senat, cu relativ puțini competitori politici, mai ușor de numărat, mai ușor de rezolvat. Au existat propuneri, nu s-a modificat însă nimic, din rațiuni pe care cred că le înțelegeți în ceea ce privește timpul alocat fiecărei, fiecăreia dintre aceste alegeri. Și este diferit cel din țară de cel din străinătate. În țară, alegerile se vor termina în duminica fiecărui tip de alegeri la ora 21:00, cu posibilitatea de a fi prelungit dacă există oameni în apropierea secției de votare. În străinătate, vor fi la unele tururi de scrutin de vineri după-amiază, sâmbătă și duminică, la al doilea tur, numai sâmbătă și duminică”, a precizat el.
Cum justifică Greblă scoaterea PMP din secțiile de vot: „Minorităţile trebuie să aibă reprezentanţi la toate scrutinele”
„Anume aspecte care nu au funcționat tocmai corespunzător la alegerile din vară”
Greblă a admis că „anume aspecte care nu au funcționat tocmai corespunzător la alegerile din vară”, astfel că noua OUG stabilește măsuri de „îmbunătățire”. Iată declarațiile:
„Mai concret, ce prevede acest set de măsuri? Prevede crearea unei infrastructuri electorale separate pentru cele două tipuri de scrutin, prevede modalitatea în care sunt desemnați membrii birourilor electorale de la cele două alegeri, prevede nivelul indemnizației pe care o primesc acești membri, care este identic cu nivelul indemnizațiilor pe care le-au primit membrii birourilor electorale la alegerile din 9 iunie. Pentru că, în legislația electorală, care în ceea ce privește alegerea președintelui României, spre exemplu, era mai veche de 8 ani, prevedea un nivel al indemnizației de 17 lei pe zi pentru fiecare membru al birourilor electorale, ceea ce probabil ar fi fost descurajant pentru unii, astfel încât nivelul aprobat prin această ordonanță de urgență, identic, repet, cu cele date pentru participarea la alegerile din 9 iunie, este un pic mai atractiv și ne permite selectarea unor oameni cu o pregătire corespunzătoare care să asigure buna desfășurare a alegerilor.
Dacă vorbim de măsuri, mai sunt prevăzute unele măsuri care vizează îmbunătățirea unor anume aspecte care nu au funcționat tocmai corespunzător la alegerile din vară și mă refer mai ales la asigurarea birourilor electorale, a spațiilor corespunzătoare în care… birourile electorale de circumscripție județeană, respectiv birourile electorale de sector ale municipiului București să fie asigurate de către autoritățile locale: primari, respectiv președinți de consilii județene, în așa fel încât să permită desfășurarea activității în mod corespunzător, adică să existe spațiile necesare pentru prezența simultană a mai multor președinți ai secțiilor de votare din circumscripția respectivă, a tuturor materialelor necesare desfășurării sau rezultate în urma desfășurării și să aibă în vedere și faptul că aceste alegeri vor fi organizate în lunile noiembrie, respectiv decembrie, ceea ce înseamnă să aibă sursele de căldură asigurate, iluminatul ș.a.m.d.”.
UPDATE: Precizările Guvernului referitoare la OUG privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024:
De menționat că aprobarea acestor măsuri în regim de urgență a fost necesară având în vedere că în cursul acestui an, ca urmare a formulării de cereri de retragere din Corpul experților electorali, a încetat calitatea de expert electoral pentru un număr de 3.332 persoane.
Prin măsurile incluse în această ordonanță de urgență, Guvernul asigură cadrul juridic, resursele și garanțiile necesare instituțiilor și structurilor cu atribuții în procesul electoral – Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Național de Statistică, Serviciul de Telecomunicații Speciale, instituțiile prefectului, autoritățile administrației publice locale și organismele electorale – pentru a preveni orice eventuale blocaje instituționale, administrative sau financiare și a garanta desfășurarea democratică și eficientă a întregului proces electoral, cu precizarea că măsuri similare au fost adoptate și pentru alegerile desfășurate pe 9 iunie a.c.
Actul normativ prevede ca operațiunile electorale pentru Senat și Camera Deputaților să se desfășoare în aceleași secții de votare organizate pentru scrutinul prezidențial. În situații temeinic justificate, sediile secțiilor de votare utilizate la al doilea tur pentru alegerea Președintelui României și la alegerile parlamentare pot fi diferite față de cele în care se va desfășura primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, cu condiția informării alegătorilor și accesibilității locației respective cu cel puțin 3 zile înaintea votării.
Sunt desemnate, totodată, structurile cu atribuții în asigurarea buletinelor de vot, ștampilelor și întregii logistici necesare. De asemenea, pe lângă cuantumul indemnizațiilor pentru personalul din birourile și oficiile electorale și pentru personalul care asigură suportul tehnic, atât în țară, cât și în străinătate, sunt stabilite o serie de măsuri logistice privind organizarea secțiilor de votare, predarea materialelor necesare votării către birourile electorale ale secțiilor de votare din țară și străinătate, precum și măsuri de informare a alegătorilor cu privire la recepționarea sau, după caz, nerecepționarea documentelor de vot prin corespondență de birourile electorale competente. Astfel, Autoritatea Electorală Permanentă va notifica alegătorii, prin intermediul poștei electronice, cu privire la recepționarea sau, după caz, nerecepționarea documentelor de vot prin corespondență, în această din urmă ipoteză alegătorul având posibilitatea de a-și exercita dreptul de vot la scrutinul respectiv, fizic, în cadrul secției de votare.
Transportul materialelor, documentelor și tipizatelor către și de la birourile electorale ale secțiilor de votare din țară va fi asigurat de către primari și, având în vedere perioada în care se vor desfășura procesele electorale pentru parlament, respectiv, președintele României (noiembrie – decembrie 2024), primarii municipiilor reședință de județ și/sau președinții consiliilor județene vor asigura spații interioare corespunzătoare în proximitatea birourilor electorale județene/de circumscripție, precum și a celor de sector în cazul municipiului București, respectiv, în proximitatea oficiilor electorale, pentru staționarea, în situația în care se impune, membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare și a personalului Ministerului Afacerilor Interne care asigură securitatea materialelor înaintea depunerii acestora la birourile electorale ierarhic superioare.
Executivul urmează să stabilească, prin hotărâri de guvern, modalitatea prin care aceste materiale aferente procesului electoral urmează să fie transportate, depozitate și distribuite către birourile electorale, precum și un set de măsuri tehnice pentru buna organizare a întregului proces electoral.
În ceea ce privește perioada de funcționare a birourilor electorale și pentru a elimina orice eventuale interpretări referitoare la dispozițiile legale în vigoare, Guvernul a stabilit că la alegerile pentru președintele României birourile electorale județene, ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate își vor înceta activitatea cel mai târziu la data de 13 decembrie 2024.
În cazul alegerilor parlamentare, birourile electorale de circumscripție, birourile electorale pentru votul prin corespondență, oficiile electorale își vor înceta activitatea cel mai târziu la data de 9 decembrie 2024.
În cazuri temeinic justificate, Biroul Electoral Central poate aproba prelungirea cu câte o zi de activitate a birourilor menționate, atât la alegerile pentru președintele României, cât și la cele pentru Senat și Camera Deputaților.
De asemenea, la ambele rânduri de alegeri de la sfârșitul acestui an, birourile electorale ale secțiilor de votare îți vor înceta activitatea în ziua imediat următoare a alegerilor.
Nu în ultimul rând, la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, pentru a se evita anularea plicului interior recepționat de biroul electoral pentru votul prin corespondență, care va conține două buletine de vot, respectiv unul pentru Senat și unul pentru Camera Deputaților, actul normativ adoptat de Guvern introduse două sau mai multe buletine de vot de același fe1, fiind clarificată astfel și orice eventuală situație similară în cazul alegerilor pentru președintele României.