Reprezentanții COTAR cer Guvernului Cîțu să elimine o „anomalie legislativă care va crea haos în transportul rutier de persoane și va aduce prejudicii enorme”.
Legea care a modificat OUG 51/2019 a lăsat exclusiv „la mâna” consiliilor județene decizia înlocuirii operatorilor de transport rutier de persoane care au deja licențe și contracte prelungite până în anul 2023.
Precizările transmise redacției:
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) solicită Guvernului României să intervină de urgență pentru înlăturarea unei erori legislative care elimină transportatorii rutieri de persoane de pe traseele județene, încălcând atât principiile concurenței, cât și contractele deja atribuite unor operatori. De asemenea, modificarea legislativă din 2020 care face posibile aceste anomalii contravine principiilor directivei europene pe care ar fi trebuit să o implementeze în România.
Firmele de transport care au câștigat atribuirile de trasee, în baza OUG 51/2019, vor fi excluse de pe piață, în fiecare județ, deși au licențe valabile până în anul 2023. Acest lucru se întâmplă pentru că, anul trecut, profitând de pandemie, parlamentarii au votat o modificare a acestei OUG, pentru a lăsa exclusiv la mâna conducerii fiecărui Consiliu Județean decizia înlocuirii transportatorilor, sub pretextul implementării Regulamentului CE 1370 din 2007.
„Acest Regulament nu se referă la traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenții, astfel încât să nu rămână zone din țară neacoperite de transportul rutier. O directivă europeană care ar fi fost bună pentru România s-a interpretat pe dos, așa cum au vrut niște parlamentari cu alte interese. Legea ar fi trebuit să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, pentru că firmele nu vor să participe la llicitații, neavând profit pe acele rute. Legea a fost modificată în așa fel încât să fie eliminați cei care au câștigat atribuirile de trasee și care operează acum, având licența încă doi ani de-acum încolo, iar alte firme să vină în locul lor și să primească subvenții de la statul român. În al doilea rând, prin această lege se acordă subvenții pentru transporturile comerciale, deși chiar regulamentul european prevede acordarea acestora doar pentru traseele necomerciale, pe care nu se câștigă bani din această activitate”, explică Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
COTAR solicită Executivului să analizeze această situație fără precedent, înainte de a se crea o situație foarte gravă, în toată țara. Haosul a fost declanșat deja la Constanța, chiar acum, în plin sezon estival, Consiliul Județean dorind să înlocuiască actualii transportatori din județ (circa 300 de mașini) cu o firmă care ar opera pe aceleași trasee, dar numai cu 150 de mașini. Consiliile Județene sunt în subordinea Ministerului Dezvoltării care preia astfel din atribuțiile Ministerul Transporturilor. Problema astfel creată va aduce prejudicii atât firmelor care au câștigat legal atribuirea traseelor, cât și călătorilor.
„Deși în tot județul circulă acum circa 300 de mașini, Consiliul Județean va atribui contractul unei firme care vine cu numai 150. Se va reduce la jumătate numărul mijloacelor de transport. Normal era să fie mai multe mașini, nu mai puține, pentru că nevoia este foarte mare Pe noi, transportatorii din Constanța, ne-au invitat la dezbateri, dar n-au ținut cont de absolut nimic din ce am specificat”, a declarat Marian Guță, presedinte COTAR-filiala Constanta.
Se așteaptă ca modificarea să se facă în orice moment, printr-o decizie luată în urma unei ședințe convocate deîndată, la Consiliul Județean. Același lucru se va întâmpla în fiecare județ, dacă nu se găsește o soluție pentru această anomalie legislativă.