Chemat de UDMR în plenul Camerei Deputaților să dea explicaţii despre tărăgănarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat luni, la “Ora Guvernului”, că va soluţiona blocajele undeva în lunile aprilie-mai.
Veştile nu sunt tocmai grozave: dacă se vor respecta termenele prevăzute în contracte, Autostrada Transilvania ar putea fi dată în folosință pe toată lungimea ei (415 km) abia în 2020.
Cum era de aşteptat, de vină este “greaua moşteniere” lăsată de Guvernul Ponta. „Trebuie să vă spun că este vorba de foarte multe blocaje pe care le-am găsit. (…) Sectorul 1C, care ţine de la Târgu-Mureş la Ogra, de 14 km, în 17 noiembrie când am fost învestiţi, am găsit HG-urile de un an şi jumătate demarate şi blocate. Practic, am procedat la deblocarea acestei situaţii şi pe 27 ianuarie am dat Hotărârea de Guvern de expropriere”, a declarat ministrul.
În aprilie încep lucrările la sectorul 1C iar în mai-iunie, la 2A
“La jumătatea lunii aprilie vom putea să dăm ordinul de începere a lucrărilor la acest sector”, a adăugat el.
Cât priveşte tronsonul 2A, între Orga şi Câmpia Turzii, acesta este blocat pentru că nu există acordul de mediu, care va veni abia în luna aprilie. În aceeaşi perioadă ar urma să vină şi autorizaţia de construire, astfel că ordinul de începere a lucrărilor va fi dat în mai-iunie, a precizat Dan Costescu.
Licitaţie se reia la secţiunea 2B
Tronsonul 3C între Suplacu de Bacău şi Borş (60 km) a avut un blocaj din cauza disputelor interne în interiorul companiei câştigătoare, însă acestea s-au rezolvat, iar din luna martie vor începe lucrările în teren şi pe acest tronson.
Ministrul Transporturilor a mai spus că se lucrează la “consolidarea instituţională” a CNADNR, principalul obiectiv fiind acela de a asigura proiectarea proprie a autostrăzilor.
Motivul: “Pentru a nu mai fi la mâna unor companii care puteau să facă proiecte pentru oricine, numai pentru interesul companiei şi al ţării nu. La CFR este implementată proiectarea proprie, CNADNR este în curs de implementare. Ieri am văzut noua organigramă. Vor deveni operaţionali cât mai curând şi vom elimina această vulnerabilitate care ne afecta atât de mult şi pentru care vedem, practic, aceste cheltuieli foarte mari”, a spus Costescu.
Din totalul de 415 km ai viitoarei Autostrăzi Transilvania, pentru care s-a semnat un contract cu firma americană Bechtel în timpul Guvernului Năstase (2014) nu s-au construit decât 51 de km, în timpul Guvernului Boc. În schimb, statul român a plătit 1,6 miliarde de euro (din valoarea totală de 2,2 miliarde euro prevăzură în contract), întrucât documentul – secretizat – prevedea ca muncitorii să fie plătiţi şi când nu lucrează.
Contractul a fost reziliat în luna mai 2014, în timpul ministrului delegat al Marilor Proiecte (inexistente), Dan Şova. La puţin timp după aceea, el a declarat că nu mai găseşte contractul.
De atunci au fost tărăgănate licitaţiile pentru noii constructori.