Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a înaintat, joi, comisiilor de buget-finanțe din Senat și Camera Deputaților, dar și Ministerului Finanțelor Publice (MFP), proiectul de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule.
În ciuda faptului că patronatele din transporturi au plecat nemulţumite de la consultări săptămâna trecută, ASF precizează că proiectul legislativ „a fost elaborat în urma consultărilor cu Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR, Confederația Patronală din Industria Română (CONPIROM), FEDRA, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI)”.
Odată cu proiectul de act normativ au fost transmise propunerile discutate în cadrul grupului de lucru dedicat, dar care nu au fost încorporate în document, însoțite de comentariile și observațiile ASF, precizează instituția.
Proiectul de lege are în vedere reglementarea contractului de asigurare RCA pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, în baza căruia sunt stabilite condițiile generale și particulare ale acoperirii unei asigurări RCA, informează ASF.
Sunt prevăzute persoanele care au obligația să încheie contracte RCA și excepțiile de la această obligație, limitele teritoriale de acoperire, limitele de răspundere, riscurile acoperite și excluderile, elemente privind stabilirea și plata despăgubirilor, facilitățile și penalizările aplicabile asiguraților și asiguratorilor, organizarea și funcționarea Biroului Național al Asiguratorilor de Autovehicule din România ca fond național de protecție.
Dezbatere cu scântei
La dezbaterea de astăzi pe tema “Soluţii de echilibrare şi consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA” organizată de deputatul PNL Andreea Paul, prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, a afirmat că în urma controalelor efectuate de ASF privind modul de calcul al tarifelor RCA, s-a dispus ca principală măsură recalcularea acestor tarife, în termen de 30 de zile.
Constantinescu a mai spus că se aşteaptă la o scădere a preţurilor poliţelor RCA.
Proiectul de lege privind poliţele RCA, propus de ASF, a fost însă criticat de FORT şi UNTRR. Augustin Hagiu, consultant în transporturi, a arătat că legea propusă de ASF ar trebui să ţină cont de solicitarea transportatorilor şi să oblige ASF ca, o dată la 3 luni, să vină cu un preţ de referinţă pentru poliţele RCA, pentru a preveni creşterea exagerată a preţului poliţelor RCA.
Vicepreşedintele UNTRR Constantin Isac a susţinut că legea nu oferă o soluţie pentru problemele actuale, creşterile de până la 200% a preţurilor poliţelor RCA. El a ameninţat cu proteste similare celor făcute de ciobani, care au intrat în Parlament să îşi facă cunoscute nemulţumirile.
EximAsig, pe piaţa asigurărilor
Propunerea deputatului Andreea Paul de intrare a Exim Asig pe piaţa asigurărilor a fost acceptată de toţi participanţii la dezbatere. O soluție pentru ca tarifele RCA să scadă ar fi ca statul român să aibă propria sa companie de asigurări, jucător pe această piață, iar Exim Asig ar putea îndeplini acest rol, este concluzia la care au ajuns cei prezenţi.
“Prima soluție care și-a găsit consensul este crearea Exim Asig. Cer public reprezentanților ASF, Exim și Ministerului Finanțelor Publice să discute acest proiect – oportunitate, cost, calendar pentru intervenția Exim Asig pe piața RCA. Obiectivul este să accentuăm competiția pe această piață și să generăm condiții rezonabile”, a concluzionat Andreea Paul, la sfârșitul dezbaterii.
Consiliul Concurenţei confirmă scumpirea RCA cu până la 200%
Reprezentatul Consiliului Concurenţei a confirmat că în ultimele 6 luni preţul poliţelor RCA a crescut până la aproape 200%.
“Vă pot confirma majorări substanţiale pe anumite categorii de asiguraţi, pe transportul rutier de mărfuri – între 19% şi 183%/ Este vorba de un nivel intermediar al primei. Între acest nivel şi cel final mai pot apărea o serie de de reduceri. La nivelul transportului de călători – la 226%. Ianuarie 2016 faţă de iunie 2015. Pe şase luni”, a spus reprezentatul Consiliului Concurenţei.
De asemenea, participanţii au dezbătut necesitatea simplificării procedurilor de transfer a clasei de bonus în cazul achiziţionării unui autoturism nou, a flexibilizării modului de achiziţionare a poliţelor RCA, a emiterii poliţelor în funcţie de istoricul şoferului, a diminuării cheltuielilor de intermediere (a comisioanelor), precum şi asupra necesităţii de introducere în textul legii a posibilităţii de compensare directă, pentru ca şoferii să îşi poată repara maşina în baza propriei poliţe de asigurare.