Parlamentul a tras frâna de mână transporturilor românești, acuză Federația Operatorilor români de Transport (FORT), după ce comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților au modificat proiectul de lege privind diurnele.
Precizările transmise, miercuri, de președintele FORT, Augustin Hagiu:
„Distrugerea capitalului autohton din transporturi s-a desăvârșit, pe 1 martie, in Camera Deputaților, în cadrul dezbaterii comune a proiectului de Lege pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative (Plx. 583/2021), de către Comisia pentru buget, finanţe şi bănci, respectiv Comisia pentru muncă și protecție socială.
În marea lor „înțelepciune”, cele două comisii au demontat întreaga construcție legislativă pentru care patronatele din transporturi au manifestat public, în toamna anului trecut, limitând valoarea diurnei acordate la maximum 3 salarii lunare de bază, cumulate.
În timp ce Bulgaria a crescut valoarea diurnelor acordate angajaților din transporturi, pentru a rămâne competitivi la nivel european, noi ne sabotăm și călcam în picioare bruma de capital autohton, în condițiile unei impozitări excesive a muncii.
În loc să scadă presiunea impozitelor pe piața muncii, eliminând discrepanțele în raport cu indemnizațiile din sectorul public, parlamentarii celor două comisii au trimis transporturile românești la coșul istoriei.
În noul context legal, încadrarea în plafoanele stabilite în mod inconștient și lipsit de transparență de către cele două comisii, este imposibil de realizat pe fondul exploziei prețurilor la carburanți, energie, piese auto și a tarifelor RCA.
Industria românească de transport a fost condamnată la distrugere de către propriii parlamentari, cu largul concurs al Ministerului Transporturilor, care nu a mișcat nici măcar un deget în aceste comisii, contrar promisiunilor făcute de ministrul în funcție.
Ultima șansă mai poate să o acorde votul final în plen, însă este greu de presupus că parlamentarii noștri se vor trezi din somnul de veci și vor elimina amendamentele votate în cele două comisii.
După doi ani de așteptări, promisiuni și discuții, comisii și comitete, ne luăm adio definitiv de la transporturile românești și predăm ștacheta unor state ce înțeleg să își susțină sectoarele competitive.
În mod normal, impactul unei astfel de măsuri ar trebui să fie preluat de tarifele finale aplicate de transportatori, lucru imposibil, deoarece o astfel de abordare îi poate scoate instant din piață.
Toate acestea, în timp ce transportatorii români sunt în prima linie pentru ajutorarea celor fugiți din calea războiului din Ucraina”.