Modificările ce vor fi adoptate la Legea RCA de către Guvern, printr-o ordonanță de urgență (OUG) pusă în dezbatere publică de MFP încă din ianuarie, scot în stradă și transportatorii, amenință reprezentanții COTAR, care acuză asiguratorii că doresc să emită polițe RCA cu răspundere plafonată, „care să oblige păgubiții să suporte CO-PLATA”.
Transportatorii membri COTAR mai reclamă că Legea RCA se modifică în defavoarea celor 8 milioane de șoferi români, creând discriminare între multinaționale și cetățeanii români, iar dubla măsură care va rezulta va face o presiune suplimentară a costului RCA.
Iată precizările COTAR, transmise ZIUA CARGO:
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) somează Guvernul și Parlamentul României să se trezească la realitate și să iasă din capcana întinsă de firmele de asigurări care vor să modifice Legea RCA în favoarea companiilor de asigurări și în detrimentul celor 8 milioane de șoferi români plătitori de polițe RCA.
Firmele de asigurări, împreună cu vicepresedintele ASF, dl Roșu Cristian, vor să crească prețul RCA, din motive ușor de înțeles pentru orice cetățean al acestei țări, episodul fiind unul care a mai avut loc în România, în urmă cu 4 ani. Multinaționalele din asigurări vor un profit cât mai mare pe care șoferii români să îl plătească, în mod obligatoriu, prin trei măsuri principale.
Simultan cu creșterea prețului RCA, aceștia doresc să introducă în legislație o CO-PLATĂ pentru păgubiți, prin plafonarea despăgubirilor care vor fi suportate de asiguratori la un nivel de referință agreat de aceștia și prin obligarea păgubiților să plătească diferența dintre valoarea reală a reparației și suma plafonată ce va fi acordată de asigurator.
Practic, românii vor fi obligați să cumpere o asigurare RCA mai scumpă, dar mult mai proastă decât în prezent, care nu le va permite să acopere integral costurile cu reparația autovehiculului, în cazul unui accident. În conditiile în care există deja peste 60.000 de litigii împotriva primilor doi asigurători din piață, care refuză în mod sistematic să plătească despăgubirile datorate, introducerea unor astfel de măsuri vădit luate împotriva consumatorilor, respectiv a păgubiților, va avea efecte ireparabile pe piața locală, strivind drepturile consumatorilor, în favoarea intereselor comerciale ale asigurătorilor.
Astfel, multinaționalele din asigurări vor un profit cât mai mare, pe care șoferii români să îl plătească în mod obligatoriu, iar acest rezultat va fi atins prin trei măsuri principale:
O primă măsură a vizat eliminarea plafonului de cheltuieli administrative de 25% pentru produsul RCA al societăților de asigurări, astfel încât asiguratorii să își stabilească unilateral și arbitrar plafonul de cheltuieli pe care îl doresc. Se va ajunge la situația din trecut, când tariful RCA pentru un camion era de 20.000 de lei, iar la o Dacie nouă – de 7.000 de lei, din care 75% reprezentau cheltuielile administrative ale asiguratorilor.
A doua măsură se referă la decontarea directă, un mecanism bun la origine, pe care il susținem, dar care pe parcurs a fost pervertit și deturnat de la obiectivul urmărit, tot la insistențele societăților de asigurări. Acestea din urmă au reușit să altereze forma inițială a mecanismului, creând discriminări de neacceptat în privința plății despăgubirilor.
Astfel, potrivit proiectului de modificare legislativă în lucru, atunci când societățile de asigurări trebuie să se deconteze între ele, actul prin care e stabilită despăgubirea are natură de titlu executoriu, iar plata despăgubirii se realizează în mod obligatoriu în 10 zile. În schimb, când păgubitul RCA are de primit despăgubirea de la o firmă de asigurări, actul de stabilire a despăgubirii nu mai este titlu executoriu, păgubitul fiind obligat să se lupte în instanță 2-3 ani, până când despăgubirea să fie investită cu același titlu executoriu, în cazul fericit în care societatea de asigurări emitentă mai există pe piață, la acea dată.
Bineînteles, se mizează pe faptul că majoritatea păgubiților nu vor avea timp și bani pentru litigii costisitoare împotriva asigurătorilor RCA și vor accepta abuzurile acestora, fără să își apere drepturile în instanță.
Cu o asemenea discriminare perfidă între multinaționale și cetățenii români nu vom fi niciodată de acord! Distinct de faptul că acest mecanism încalcă toate normele privind egalitatea în fața legii, această dublă măsură va crea o presiune suplimentară a costului RCA, de peste 20%, care se va regăsi în prețul final al poliței RCA, alături de creșterea plafonului de cheltuieli administrative ale societăților de asigurări – care poate fi oricât doresc asigurătorii.
Mai mult, nicăieri nu este reglementată modalitatea de aplicare a sistemului bonus-malus în cazul decontării directe. Nimeni nu știe dacă, atunci când se va adresa propriului asigurător pentru plata despăgubirii (în temeiul decontării directe), persoana păgubită nu va fi ulterior tratată ca și cum ar fi fost chiar ea vinovată de producerea evenimentului, fiind încadrată în altă clasă bonus-malus, așa cum se întâmplă în cazul asigurărilor CASCO. Și de această dată, sectorul de asigurări din ASF condus de dl Roșu Cristian a omis să-și îndeplinească obligațiile, atribuțiile privind protecția consumatorilor de asigurări, lăsându-i pe aceștia descoperiți în fața unui nou val de abuzuri.
A treia măsură se referă la introducerea co-plății pentru serviciile de reparație, la care vor fi obligate persoanele păgubite, deși sunt nevinovate de producerea accidentului acoperit de o poliță RCA. Acest lucru va fi realizat prin plafonarea mascată a costurilor de reparație (și implicit a despăgubirilor) pe care le vor plăti asigurătorii.
Proiectul de lege aflat în lucru urmărește introducerea în Legislația RCA a unor așa-zise „tarife de referință” ce ar urma să fie aplicate lucrărilor de reparație, dar care în realitate vor deveni veritabile plafoane în raport de care asigurătorii vor achita despăgubirea. Prin urmare, în cazul unui accident, păgubiții nu vor mai putea recupera integral prejudiciul sau readuce vehiculul avariat la starea de anterioară producerii accidentului, întrucât service-urile auto vor fi în imposibilitate de a efectua reparațiile, încadrându-se în plafoanele stabilite de asigurători. În acest caz, păgubiții vor fi nevoiți fie să facă unele compromisuri în privința calității reparațiilor, fie să suporte o co-plată pentru serviciile de reparații.
Acest lucru contravine chiar rațiunii de existență a asigurării de răspundere civilă delictuală și constituie o încălcare a principiului indemnizării potrivit căruia, după readucerea autovehiculului la starea anterioară accidentului, persoana păgubită trebuie să se afle în aceeași situație financiară în care se afla înaintea producerii evenimentului.
ASF, prin sectorul de asigurări, a anunțat, săptămâna trecută, faptul că multinaționalele din asigurări, aflate în evident conflict de interese, vor stabili prețul de referință pentru reparațiile pe care tot ele le vor plăti! Ne punem întrebarea: de ce nu ar putea, atunci, cetățenii acestei țări să stabilească și nivelul salarizării d-lui Roșu Cristian, raportat la salariul de referință al Prim-Ministrului sau al președintelui României, nu la peste 12.000 de euro lunar, cât încaseză dl vicepreședinte astăzi.
Este inacceptabil, neconstituțional și fără precedent în legislația europeană să se permită introducerea unor asemenea limitări la despăgubirea RCA. În orice țară unde există despăgubirea pentru răspundere civilă (RCA), asigurătorul emitent are obligația să achite integral despăgubirile în cazul producerii riscului asigurat. Asigurătorii internaționali – care nu au nicio problemă să plătească despăgubirile integral în celelalte țări în care operează – vor să plafoneze calculul pentru despăgubire în România. De câteva luni bune, păgubiții primesc adrese de la unele societăți de asigurare că ei au calculat despăgubirea în funcție de salariul mediu pe economie și nivelul de trai din Romănia.
În acest context, ne întrebăm de ce mai este obligatorie asigurarea RCA, dacă ea nu va servi scopului pentru care a fost concepută, ci va lăsa păgubiții cu mașinile nereparate, blocate în service sau cu facturi de plățit, deși nu au avut nicio vină în producerea accidentului? Oricine își va achiziționa o mașină în România va trebui să se gândească de două ori, întrucât, în cazul producerii unui accident, asigurarea RCA a șoferului vinovat va fi plafonată.
„Românii ar trebui să știe ce se întâmplă în realitate cu banii din RCA plătiți în mod obligatoriu către firmele de asigurări. În firmele de asigurări din România există venituri nete de 20.000 euro/lună, în timp ce țara se zbate într-o criză financiară de proporții istorice. În acest context, firmele de asigurări vor să plătim un RCA majorat de anul acesta, la fel cum plătim de anul acesta un preț majorat la electricitate și gaze, după ce s-a liberalizat prețul energiei. Aceeași formă de liberalizare vor să fie operată de firmele de asigurări, în cazul unei populații captive care trebuie să plătească, în mod obligatoriu, un RCA față de care statul român nu va mai avea nicio pârghie de control”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Conform raportului publicat de pagina de internet a ASF, dauna medie RCA plătită pentru daune materiale a crescut cu circa 6%, ceea ce nu a acoperit nici inflația. În același timp, despăgubirile pe daune materiale interne au fost de numai 35%, iar restul de 65% au rămas la asigurători. În acest context, rezultă că modificările promovate de asigurători și aparent susținute de vicepreședintele ASF, dl Roșu Cristian, sunt nejustificate.
Suntem pregătiți să protestăm în stradă, până când Guvernul va înțelege situația Legii RCA și până va stopa aceste modificări impuse de asigurători, în defavoarea consumatorilor.