Borsec

Dedeman

 

ComputerLand

Arctic

Dacia

POLITICĂ: Ciolacu începe să se enerveze pe Cîrstoiu /„Trebuia să facă deja conferinţa de presă ca să explice acuzațiil /JUSTIȚIE: Primarul PNL Chirica de la iași, trimis în judecată de DIICOT / ANM: Vremea începe să se încălzească, dar ploile rămân până la sfârșitul lunii / 

Breaking News:

Transportatorii amenință cu proteste, nemulțumiți de negocierile cu MFP pentru diurne

Patronatele din transporturi amenință cu proteste, după eșuarea negocierilor cu Ministerul finanțelor Publice (MFP0 pe tema diurnelor, potrivit ZIUA CARGO.

Firmele de transport, susținute de toate asociațiile patronale (APTE2002, Apulum Alba Iulia, ATM Bucovina, ARTRI, COTAR, FORT și UNTRR) și de Sindicatul Șoferilor Solidaritatea Drumuri Bune din Sibiu (SSSDB), sunt nemulțumite de controalele ANAF pe reîncadrarea diurnelor șoferilor ca venituri de natură salarială, dar și de intențiile anunțate de înăsprire a condițiilor de taxare a firmelor de transport.

Vineri, 18 iunie, între orele 14.00 și 17.00, transportatorii de marfă din mai multe centre economice ale României vor circula cu viteză redusă pe cele mai importante artere de trafic din țară.

„În cazul în care Guvernul nu ia în seamă revendicările și nu răspund favorabil la solicitarea de a institui amnistia fiscală față de controalele abuzive ale ANAF pe diurnă, asociațiile de profil vor declanșa proteste de amploare”, amenință transportatorii.

Revendicări:

  1. stoparea controalelor ANAF pe tema reîncadrării retroactive (din 2015 până în prezent) a diurnelor ca venituri de natură salarială și amnistia fiscală pentru controalele de acest fel
  2. eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiază angajații la stat față de privați – este vorba de prevederile HG 714/2018, care oferă bugetarilor posibilitatea de a deconta, fără documente justificative, 230 de lei pe noapte pentru cheltuieli de cazare.
  3. consultarea breslei înainte de a iniția reglementări care afectează activitatea transportatorilor. Transportatorii sunt îngrijorați mai ales de angajamentele pe care Guvernul le-ar fi luat în fața Comisiei Europene în vederea obținerii fondurilor luate prin PNRR referitoare la reducerea facilităților fiscale și schimbarea modului de taxare a utilizării infrastructurii – ambele care presupun creșteri importante de costuri pentru firmele de transport.

Comunicatul transmis de Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT):

Transportatorii români, scoși de pe piața europeană cu ajutorul propriilor autorități

După ce a fost lăsată pe cont propriu de ani de zile și a dus greul economiei pe timpul pandemiei, industria transporturilor este hărțuită de autoritățile de control fiscale, care au decis reîncadrarea diurnelor acordate șoferilor ca venituri de natură salarială și impozitarea acestora cu  impozit pe venit și contribuții sociale.

Controalele se efectuează, în cele mai multe cazuri, pe ultimii cinci ani, astfel că valoarea deciziilor de impunere rezultate se ridică la câteva milioane de euro la firmele cu parcuri în jur de 100 de camioane, depășind cu mult cifra de afaceri pe 2-3 ani a acestor firme. Cu alte cuvinte, vorbim de sume imense, pe care în majoritatea cazurilor firmele sancționate nu au fonduri din care să le achite.

Cu toate că asociațiile patronale ale transportatorilor – APTE 2002, Apulum Alba Iulia, ATM Bucovina, ARTRI, COTAR, FORT și UNTRR – au arătat Ministrului Finanțelor că vorbim în fapt de niște abuzuri, iar Ministrul Finanțelor împreună cu Ministrul Muncii au dat un ordin comun de constituire a unui grup de lucru format din specialiști ai celor două ministere, ANAF și ai Inspecției Muncii, la care au fost invitati si reprezentantii asociatiilor de transportatori, consultările în cadrul grupului de lucru au intrat în impas.

Reprezentanții Ministerului Finanțelor au venit, în final, nu cu o soluție de rezolvare a problemei actuale, ci cu o propunere de modificare pe viitor a actualului prag de neimpozitare a diurnei externe de la 2,5 ori nivelul indemnizațiilor acordate funcționarilor de stat la 1,2-1,5 ori valoarea acordată astăzi funcționarilor de stat.

O astfel de modificare a Codului fiscal ar reduce diurna acordată șoferilor de la un maximum de 87,5 EUR pe zi la 45 EUR/zi, respectiv un total lunar echivalent cu valoarea unui salariu mediu pe economie, ceea ce înseamnă o reducere a veniturilor nete ale șoferilor, dar și o creștere a costurilor transportatorilor cu cel puțin 3,5 eurocenți pe kilometru, cu efecte evidente în creșterea prețurilor produselor la raft pentru toată populația.

Reducerea diurnei pentru șoferi este echivalentă cu împingerea forței de muncă din sector către firmele din vestul Europei, care îi așteaptă pe șoferii români cu brațele deschise. O impozitare a unei părți a diurnei ar crește costurile firmelor de transport într-atât încât nu ar mai fi competitive pe piața internațională, ca urmare a nivelului ridicat al taxelor și impozitelor aplicate pe muncă în România.

Nemulțumiți de propunerea Ministerului Finanțelor, care, în schimb, nu oferă nicio soluție la problemele actuale de reîncadrare a diurnelor, firmele de transport doresc începerea unor acțiuni de protest, susținute de toate asociațiile patronale și de sindicatul soferilor SSSDB.

Concret, vineri, 18 iunie, între 14:00 și 17:00 transportatorii de marfă din mai multe centre economice ale României vor circula cu viteză redusă pe cele mai importante artere de trafic din țară.

O altă revendicare importantă o reprezintă eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiază angajații la stat față de privați – este vorba de prevederile HG 714/2018, care oferă bugetarilor posibilitatea de a deconta, fără documente justificative, 230 de lei pe noapte pentru cheltuieli de cazare.

Transportatorii de marfă sunt preocupați și de intenția actualului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, de a introduce vinieta pe km, după principiul „poluatorul plătește”, promovată intens de Comisia Europeană de ani de zile, dar neintrodusă în practică de nicio țară europeană, ca urmare a taxelor de drum care ar crește exponențial pentru transportatorii de mărfuri. Creșteri, care, evident, în final s-ar reflecta în prețurile produselor la raft.

În timp ce alte state est-europene caută soluții să mențină competitivitatea propriilor companii de transport pe piața comunitară, competitivitate redusă prin reglementările protecționiste impuse de vest-europeni prin Pachetul Mobilitate, care va intra în vigoare complet în februarie 2022, Guvernul României se gândește să penalizeze suplimentar firmele românești prin supraimpozitare și suprataxare. 

Firmele de transport internațional contribuie masiv la reducerea deficitului balanței comerciale a României, care în 2020 a ajuns la peste 16 miliarde de euro. Astfel, pare de neînțeles hotărârea cu care instituțiile statului român acționează în direcția punerii pe butuci a unui segment economic care angajează aproape 400.000 de oameni direct și indirect.

Transportatorii români solicită Guvernului, așadar, să fie consultați înainte de introducerea de noi reglementări care le vizează activitatea, așa cum se cuvine unui sector economic care contribuie cu peste 7% la PIB-ul României.

2 Shares
Se citește acum ...
-- publicitate --
video - emisiuni tv