Transportatorii rutieri îi cer noului ministru al Finanțelor, Dan Vîlceanu, finalizarea discuțiilor din cadrul grupului de lucru pe diurnă și abordarea cu prioritate a acestei problematici, în contextul aplicării directivei detașării din februarie 2022.
Precizările UNTRR, transmise vineri:
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută numirea unui nou ministru de finanțe și îi solicită abordarea cu prioritate a problematicii diurnei, respectiv închiderea subiectului reîncadrării diurnei ca venit salarial prin adoptarea unei amnistii fiscale, și consultarea industriei de transport rutier cu privire la modul de transpunere în legislația românească a directivei detașării începând cu luna februarie 2022.
UNTRR solicită și finalizarea discuțiilor din cadrul grupului de lucru pe diurnă, format din reprezentanții asociațiilor transportatorilor rutieri, Ministerului Finanțelor, Ministerului Muncii, ANAF și ITM, prin clarificarea practicilor de control prin care inspectorii ANAF au decis impozitarea retroactivă a diurnei, cu consecințele dramatice pentru industria de transport rutier și pentru economia României.
UNTRR solicită Ministerului Finanțelor o soluție pentru clarificarea diurnei în contextul aplicării directivei detașării din februarie 2022, care să mențină competitivitatea transporturilor rutiere românești pe piața UE.
Deși și astăzi în România, ca în celelalte state membre UE, se lucrează cu aceleași reguli generale europene, la nivel național este evident că anumite state încearcă să interpreteze și să aplice legislația generală UE având în vedere să își mențină competitivitatea industriilor performante.
În Polonia, Ungaria, Lituania, Bulgaria etc., industria transporturilor rutiere internaționale poartă discuții și negocieri cu autoritățile naționale asupra modului în care ar trebui și ar putea fi aplicată directiva detașării din februarie 2022, astfel încât să își mențină competitivitatea în piața europeană de transport.
UNTRR solicită autorităților române să dea dovadă de maturitate socială și economică și să consulte industria de transport rutier internațional în vederea agreării modului de aplicare a directivei detașării din februarie 2022, având mereu un ochi asupra modului în care alte țări din estul Europei vor aplica aceleași reguli europene, pentru a ne menține competitivitatea în piața europeană de transport.
Autoritățile din România trebuie să înțeleagă că o aplicare în orb a directivei detașării va conduce la o creștere semnificativă a costurilor firmelor de transport rutier internațional din România pe piața UE și acestea vor fi eliminate imediat de concurență, atâta timp cât transportatorii din alte țări nu vor înregistra creșteri ale costurilor de aceeași magnitudine. Clienții din Europa de vest nu vor plăti mai mult transportatorilor din România din cauza măsurilor impuse de Guvernul României, atâta timp cât transportatorii din Polonia, Lituania, Ungaria, Bulgaria etc., vor fi mai competitivi doar pentru că guvernele acestora țin cu industria transporturilor rutiere din țările lor.