Transportatorii îi cer ministrului Sorin Grindeanu să intervină pentru reglementarea transportului agabaritic, dar și eliminarea problemelor create de Legea 86/2023.
Precizările transmise redacției:
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează Ministerului Transporturilor și Infrastructurii problemele cu care se confruntă transportatorii rutieri de marfă, începând cu data de 15 aprilie 2023, de la intrarea în vigoare a Legii 86/2023, care a modificat Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, prin eliminarea toleranțelor la depășirea greutăților și dimensiunilor maxime admise ale vehiculelor de transport rutier de mărfuri.
Aplicarea noilor prevederi are un impact semnificativ asupra transportatorilor rutieri români, generează discriminarea acestora în România față de competitorii din alte țări, astfel ajungându-se la situații absurde prin care:
– Pe sensul de intrare în România se emit AST-uri pentru depășiri nesemnificative ale greutății maxime admise (50-60 kg) față de greutățile maxime admise de 40 tone sau pentru depășirea cu numai 1-2 cm a înălțimii vehiculului, astfel, conform noului cadru legal, o firmă care transportă marfă generală și depășește înălțimea maximă admisă de 4 m cu numai 1-2 cm trebuie să își achiziționeze AST iar șoferul este obligat să dețină certificat pentru transport agabaritic.
România este singurul stat membru UE care solicită pentru șoferul profesionist care deține CPI/CPC și certificat pentru transport agabaritic dacă transportă marfă care presupune o autorizație specială de transport – AST. După ce vehiculul care transportã marfă generală a trecut frontiera, dacă șoferul este oprit de ISCTR și deține AST, inspectorul îl poate sancționa pe șofer sau/și operatorul de transport întrucât acesta nu deține certificat pentru transport agabaritic. Lipsa certificatului pentru transport agabaritic se sancționează cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier român și cu suspendarea copiei conforme pentru o perioadă de 30 de zile – în timp ce șoferilor străini nu li se solicitã acest certificat pentru transport agabaritic. În consecință, transportatorii rutieri străini nu sunt amendați pentru lipsa certificatului pentru transport agabaritic, în timp ce transportatorii români primesc amenzi ridicate, ajungând să fie discriminați la ei acasă chiar de autoritățile române.
– Pe sensul de ieșire din România se aplică amenzi de cãtre CNAIR pentru depășiri nesemnificative ale greutăților și dimensiunilor maxime admise.
Deși industria transporturilor rutiere este cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro, în 2022, și peste 22,3 miliarde euro contribuție la exportul de servicii, în ultimii 4 ani, și transportul rutier generează circa 5% din PIB-ul României, ne exprimăm dezamăgirea cã nu este chemată la consultări de către guvernanți atunci când sunt în discuții acte normative sectoriale care urmează sã fie modificate și să producã impact asupra pieței. Reamintim că transportul rutier angajează peste 350.000 de persoane, din care 251.000 șoferi profesioniști.
Având în vedere problemele create operatorilor de transport marfă de Legea 86/2023, UNTRR solicită:
1. Eliminarea certificatului de pregătire profesională pentru șoferii care efectueazã transport agabaritic, care conduce la discriminarea șoferilor și transportatorilor români la ei acasă față de cei străini, având în vedere cã niciun alt stat european nu solicită șoferilor profesioniști să dețină un certificat de transport agabaritic suplimentar față de CPI/CPC (certificat de pregătire profesională pentru șoferii de transport marfă). Dacã un camion înregistrat în UE intrã în România și utilizează AST pentru depășire de greutate sau/și dimensiune, șoferul străin nu trebuie sã dețină acest certificat iar în cazul unui control, ISCTR nu îi aplică nici amenda cuprinsă între 9.000 lei -12.000 lei și nici nu îi suspendă copia conformă.
2. Reintroducerea avertismentului verbal și eliminarea amenzilor și a obligației șoferului de a deține un certificat de transport agabaritic pentru vehiculele care depășesc înălțimea cu mai mult de 1 cm, dar nu mai mult de 1% adicã maxim 4 cm.
3. Reducerea tarifelor AST, în acest moment România are cele mai mari tarife la AST față de statele vecine. Conform celei mai recente analize IRU, Upply și Ti pentru primul trimestru al acestui an, tarifele de pe piața europeană de transport rutier de marfă au scăzut pentru al doilea trimestru consecutiv, iar volumele de marfă sunt în scădere. În acest context, firmele românești de transport specializate pe mărfuri agabaritice nu mai pot concura cu firmele din UE pentru cã în România tarifele pentru obținerea unui AST sunt cele mai mari. De curând, Polonia, care avea tarife foarte mari, le-a redus pentru a-și proteja transportatorii. Nivelul ridicat al tarifelor AST pentru transporturile de mărfuri agabaritice reduce competitivitatea producției de piese mari pe teritoriul României, lucru care va determina reducerea drastică a exporturilor și importurilor din industrie.
4. Reducerea taxelor pentru emiterea documentului AST. De exemplu, o firmã de transport agabaritic care cumpără un AST care valoreazã 20.000 euro mai plătește suplimentar și taxa de 20% din valoarea AST pentru emiterea documentului și dacă vrea obținerea în regim de urgență, acesta se multiplică cu 1,5. Nu se justificã aceste costuri de emitere a documentului AST; de exemplu, în cazul unei autorizații care costă 200 lei, deși 20% înseamnă 40 lei, operatorul de transport plătește minim 10 euro. Din acest motiv considerăm că cei 10 euro reprezintă costul acoperitor pentru emiterea acestui document și solicităm anularea taxei suplimentare de 20%.
5. Coresponsabilizarea proprietarului mărfii, expeditorilor de mărfuri, agenților de expediție, contractanților și subcontractanților de pe tot lanțul logistic al transportului, pentru declararea, completarea greșitã a documentelor de transport, pentru nerespectarea greutății și/ sau dimensiunilor mărfii transportate. În Germania, Olanda, Belgia etc. obligativitatea respectării greutății și dimensiunilor mărfii revine tuturor celor menționați mai sus, iar în cazul unui control în trafic, dacă marfa depășește greutatea și/sau dimensiunea declarată în acte, proprietarul mărfii este amendat cu valoarea transportului. România este singurul stat din UE care amendează doar transportatorul.
6. Abordare adecvată și proporțională privind controlarea vehiculelor de transport rutier de marfă numai pentru situații cu risc real și vizibil, evitându-se blocajele la punctele de trecere a frontierei pentru depășiri nesemnificative ale greutăților și dimensiunilor mărfurilor transportate. În acest moment, prin faptul că România nu este în spațiul Schengen, toate vehiculele care efectuează transporturi internaționale sunt verificate în frontieră și li se aplică amenzi pentru depășiri de 60 de kg peste greutatea maximă admisă sau pentru 1 cm în înălțime, în timp ce vehiculele care transportă marfă pe teritoriul național sunt verificare arareori, ceea ce duce la o discriminare între transportatori.
UNTRR solicitã respectarea Directivei 53/96, care prevede cã:
– în cazul în care sunt utilizate sisteme automate de stabilire a încălcărilor prezentei directive și de aplicare de sancțiuni, aceste sisteme automate trebuie sã fie certificate la zi
– realizarea unui număr adecvat de controale privind greutatea vehiculelor sau ansamblului de vehicule în circulație, proporțional cu numărul total de vehicule inspectate anual pe teritoriul sãu.
UNTRR solicită intervenția urgentă a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii privind reglementarea transportului agabaritic, pentru menținerea competitivității la nivel european a sectorului de transportul rutier și eliminarea prevederilor legislației naționale care conduc la discriminarea șoferilor și transportatorilor români la ei acasã față de competitorii lor din alte țări europene.