Cu un buget de peste 1,73 miliarde de lei alocat strict constuirii de autostrăzi, CNADNR vrea să termine anul acesta 95 de km şi să înceapă 467,27 km pentru care a încheiat contracte sau are lansate licitații.
Greu de crezut, dar dacă ne gândim că anul trecut a fost unul „mort”, speranţele de finalizare a unor licitaţii şi studii de fezabilitate tărăgănate pentru a li se pierde banii la rectificări bugetare sunt mari.
De unde provin cei 1,73 miliarde de lei:
- 563,88 milioane lei de la bugetul de stat
- 698,9 milioane lei din fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente cardului financiar 2014 – 2020 POIM
- 374,2 milioane lei din fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente POS-Transport 2007-2013
- 49,27 milioane lei credite externe de la BEI şi BERD
- 43,78 milioane lei din fonduri externe nerambursabile preaderare (ISPA).
Iată cum vor fi construiţi cei 467 de km de autostradă:
- 169,19 km în concesiune (autostrada de centură a municipiului Bucureşti/sector Centura sud, de 48 km, şi Craiova-Piteşti, de 121,19 km)
- 198,38 km cu finanţare europeană (71,88 km Dumbrava-Deva; 70 km Sebeş-Turda; 56,5 km Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş)
- 99,7 km cu finanţare de la bugetul de stat (3,325 km din secţiunea Bucureşti-Moara Vlăsiei a autostrăzii Bucureşti-Ploieşti; 60,25 km autostrada Braşov-Borş, secţiunea Suplacu de Barcău-Borş; 8,7 km – tronsonul Gilău-Nădăşelu; 16,8 km – Nădăşelu-Mihăieşti; 0,32 km – finalizarea lucrărilor Câmpia Turzii-Gilău; 10,3 km – Comarnic-Braşov/sector Comarnic-Predeal şi Predeal-Cristian şi drumul de legătură).
Cele mai mari fonduri sunt pentru Coridorul IV (654 milioane lei): 453,55 milioane lei pentru autostrada Sibiu-Nădlac şi 196,5 milioane lei pentru autostrada Cernavodă-Constanţa.
Alti 574,9 milioane lei sunt prevăzuti pentru autostrada Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea, iar 210 milioane lei, pentru autostrada Bucureşti-Braşov. Pentru tronsonul de autostradă Sebeş-Turda vor fi bugetati 246,5 milioane lei.
Inaugurări programate
- loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş-Turda (12,4 km şi respectiv 16,3 km)
- lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva (21,14 km) şi o parte din loturile 2 şi 4 ale acestui tronson (în lungime de 15 km şi respectiv 22,13 km)
- tronsonul Gilău-Nădăşelu, de 8,7 km, asta dacă problemele de mediu vor fi rezolvate.
CNADNR are anul acesta un buget total de de 4,233 miliarde de lei, mai mare cu 0,77% mai mare față de 2015, împărţit astfel:
- 1,73 miliarde lei pentru construirea de autostrăzi
- 948,8 milioane lei pentru reabilitarea drumurilor naţionale
- 740,5 milioane lei pentru variantele de ocolire
- 145,1 milioane lei pentru reabilitările de poduri şi pasaje de pe drumuri naţionale.