Un număr de 33 de ONG-uri, sindicate și organizaţii, printre care ActiveWatch şi Funky Citizens, cer Avocatului Poporului, Renate Weber, să sesizeze Curtea Constituțională (CCR) în privința legii de protecţie a avertizorilor în interes public, adoptată miercuri de majoritatea PNL-PSD-UDMR din Camera Deputaţilor, care îi divulgă pur și simplu pe cei care vor îndrăzni să reclame încălcări ale legii. 

Sesizarea trimisă Avocatului Poporului este semnată şi de mai mulţi avertizori de integritate.

„Coaliţia PSD-PNL-UDMR-Grup Minorităţi nu doreşte protecţia avertizorilor de integritate – persoane care, dezvăluind încălcări ale legii, contribuie la prevenirea şi combaterea corupţiei. Prin amendamentele aduse, marţi, proiectului de lege privind privind protecţia avertizorilor în interes public, de către Comisia Juridică şi adoptarea în plen a acestora, miercuri, mecanismele de protecţie a avertizorilor de integritate sunt diminuate, sunt încălcate prevederi constituţionale şi România riscă să intre în procedură de infringement pentru transpunerea selectivă a Directivei europene în materie“, au transmis reprezentanţii organizaţiilor semnatare.

Aceştia atrag atenţia că legea adoptată de Parlament a eliminat raportarea anonimă, deşi acest aspect reprezintă “o măsură efectivă de protecţie” pentru avertizori.

Directivă UE, transpusă pe „pohta” PNL-PSD-UDMR: Avertizorii de integritate, „protejați” prin divulgarea numelui și locului de muncă

Reprezentanţii ONG-urilor semnatare au menţionat că avertizorii de integritate sunt “descurajaţi din start” să raporteze încălcările legii, ştiind că majoritatea celor care au raportat până în prezent au fost “persecutaţi” în instituţiile din care fac parte. Mai mult, raportarea anonimă reprezenta o “practică eficientă” şi în sectorul privat, prin care erau prevenite “riscuri operaţionale şi reputaţionale”, au semnalat sursele citate.

Conform acestora, legea adoptată de Parlament îngrădeşte posibilitatea de divulgare publică a cazurilor de încălcare a legii, dincolo de prevederile Directivei europene în materie şi sub standardele deja stabilite prin Legea nr. 571/2004. Pentru a putea divulga public încălcările legii, avertizorii de integritate trebuie să aştepte minim trei luni de la data la care au raportat atât pe canalul intern (în cadrul instituţiei din care fac parte), cât şi pe cel extern (către alte instituţii ale statului sau Agenţiei Naţionale de Integritate). Astfel, legea adoptată de Parlament diminuează nivelului protecţiei deja existent prin Legea nr. 571/2004.

Legea adoptată de Parlament transpune selectiv Directiva europeană în materie, ceea ce va declanşa o procedură de infringement din partea Comisiei Europene. Nu au fost transpuse articole cheie din Directivă, printre care se numără cele ce vizează protejarea avertizorului de răspundere pentru încălcarea confidenţialităţii, protejarea avertizorilor anonimi, care sunt ulterior identificaţi, se mai arată în comunicat. 

Publicăm integral comunicatul:

Avertizorii de integritate, o amenințare pentru Coaliția de guvernare

  • Raportarea anonimă este exclusă din lege, iar avertizorii anonimi nu beneficiază de nici o protecție 
  • Avertizorii de integritate vor fi pe cont propriu
  • Proiectul de lege adoptat azi de Camera Deputaților transpune selectiv Directiva europeană

Coaliția PSD-PNL-UDMR-Grup Minorități nu dorește protecția avertizorilor de integritate – persoane care, dezvăluind încălcări ale legii, contribuie la prevenirea și combaterea corupției. Prin amendamentele aduse marți, 28 iunie, proiectului de Lege privind privind protecţia avertizorilor în interes public, de către Comisia Juridică, și adoptarea în plen a acestora, miercuri 29 iunie, mecanismele de protecție a avertizorilor de integritate sunt diminuate, sunt încălcate prevederi constituționale și România riscă să intre în procedură de infringement pentru transpunerea selectivă a Directivei europene în materie.  

Organizațiile semnatare, alături de avertizori de integritate, vor sesiza Avocatul Poporului și vor informa organismele europene relevante.

Mai jos principalele modificări introduse de Legea privind privind protecţia avertizorilor în interes public, care va înlocui, după promulgare, legea în vigoare (Legea nr. 571/2004): 

Legea adoptată de Parlament a eliminat raportarea anonimă, deși anonimatul este o măsură efectivă de protecție pentru avertizori. Astfel, accentul va cădea în continuare pe avertizor și nu pe actul de avertizare, iar în practică, în loc să fie cercetate conținutul sesizărilor și încălcările legii, vor fi cercetați avertizorii, reputația, motivația și persoana acestora. Astfel, aAvertizorii de integritate sunt descurajați din start să raporteze încălcările legii, știind că majoritatea celor care au raportat până în prezent au fost persecutați în instituțiile din care fac parte. Mai mult, raportarea anonimă reprezenta o practică eficientă și în sectorul privat, practică prin care erau prevenite riscuri operaționale și reputaționale.

Legea adoptată de Parlament îngrădește posibilitatea de divulgare publică a cazurilor de încălcare a legii, dincolo de prevederile Directivei europene în materie, și sub standardele deja stabilite prin Legea nr. 571/2004. Pentru a putea divulga public încălcările legii, avertizorii de integritate trebuie să aștepte minim 3 luni de la data la care au raportat atât pe canalul intern (în cadrul instituției din care fac parte), cât și pe canalul extern (către alte instituții ale statului sau Agenției Naționale de Integritate). Astfel, legea adoptată de Parlament diminuează nivelului protecției deja existent prin Legea nr. 571/2004. Se încalcă astfel art. 25, alin. 2 din Directivă (clauza tratamentului mai favorabil sau clauza de non regresiune). În practică, introducerea acestui termen de 3 luni până când divulgarea publică este permisă, le oferă angajatorilor suficient timp pentru represalii împotriva avertizorilor.

Legea adoptată de Parlament transpune selectiv Directiva europeană în materie, ceea ce va declanșa o procedură de infringement din partea Comisiei Europene. Nu au fost transpuse articole cheie din Directivă, care vizează: protejarea avertizorului de răspundere pentru încălcarea confidențialității (art. 13, lit. g), protejarea avertizorilor anonimi, care sunt ulterior identificați (art. 6, alin.  3), protejarea de defăimare, încălcarea drepturilor de autor, încălcarea secretului profesional, încălcarea normelor de protecție a datelor, divulgarea secretelor comerciale (art. 21, alin. 7), prevederea măsurilor reparatorii și a compensațiilor integrale pentru prejudicii (art. 21, alin. 8) (a se vedea tabelul nr. 1 de corespondență).

Din legea adoptată de Parlament a dispărut principiul bunei-credințe a avertizorului în interes public (a se vedea tabelul 2 de corespondență).

Avertizările de integritate se distrug după 2 ani, deși Directiva prevede că acestea se păstrează atât timp cât este necesar și proporțional (a se vedea tabelul 2 de corespondență). 

Unitățile administrativ-teritoriale foarte mici, sub 10,000 de locuitori, nu se pot asocia pentru a aplica legea, contrar recomandărilor din Directivă (a se vedea tabelul 2 de corespondență). 

Companiile sub 50 de angajați din domeniul energiei, pieței de capital, fondurilor de investiții, asigurărilor, pensiilor facultative etc. sunt exceptate de la instituirea sau menținerea de canale interne de raportare și proceduri pentru raportarea internă și pentru întreprinderea unor acțiuni subsecvente (a se vedea tabelul 2 de corespondență).

Prin Legea adoptată s-au introdus formulări vagi, interpretabile, cu scopul de a reduce nivelul de protecție a avertizorilor. De exemplu, sintagma “raportarea este necesară la momentul formulării ei”, fără a se explica pentru ce să fie necesară.

Legea adoptată de Parlament a scăzut cu două treimi amenda pentru dispunerea, de cel puțin două ori, a unor represalii în considerarea aceleiași raportări.

Recomandările și amendamentele societății civile cu privire la creșterea nivelului de protecție a avertizorilor, transmise în mod repetat membrilor Comisiei Juridice din Camera Deputaților, nici nu au mai ajuns să fie prezentate sau discutate în dezbaterile de marți, 28 iunie, din această Comisie juridică, nefiind preluate de niciun parlamentar.

Prin prezența și argumentele societății civile în cadrul dezbaterilor la nivelul Comisiei juridice, din 28 iunie, au fost retrase o serie de amendamente care ar fi deturnat profund sensul legii. A se vedea tabelul cu amendamentele retrase ca urmare a implicării societății civile.

Legea adoptată de Parlament prevede asistența judiciară gratuită pentru avertizori pe parcursul procedurii disciplinare. Rămâne de monitorizat cum această prevedere va căpăta eficiență în practică.

Tabel 1 – Prevederi din Directiva care au fost înlăturate din proiectul de lege și care atrag continuarea procedurii de infringement. Practic, o pare a Directivei nu a fost transpusă. România a primit deja o scrisoare privind declanșarea procedurii de infringement de la Comisia Europeană întrucât a ratat termenul de transpunere, 17 decembrie 2021

Organizații semnatare:

Asociația pentru Cooperare și Dezvoltare Durabilă
ActiveWatch
APADOR-CH
Federația Sindicală Hermes
European Ethics and Compliance Association
CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
Expert Forum
Federatia Sindicatelor din Societatea Română de Radiodifuziune
Centrul pentru Inovare Publică
Asociația Kompatibil
Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind
Asociația pentru Tehnologie și Internet
Asociația Română pentru Transparență I Transparency International Romania
Asociația Rise OUT
Asociația Parcul Natural Văcărești
Centrul pentru Jurnalism Independent
Asociația CIVICA
Asociația Mediawise Society
Centrul FILIA
Asociația Miliția Spirituală
Asociația Respiro
Funky Citizens
Frontline Club Bucharest
Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
Asociația Profesională a Transportatorilor APT, președinte Ivan Tudor Florian, secretar general Nedelcu Gheorghe, avertizori de integritate
Asociația Pentru Drepturile Omului Imaginea României, președinte Stoica Gabriel
Uniunea Romilor din Europa, primvicepreședinte Ivan Gheorghe, avertizor de integritate
Alianța Națională a Sindicatelor Feroviare, președinte Maxim Rodrigo, avertizor de integritate
Asociația Națională a Patronatelor Operatorilor în Regim de Taxi, președinte Nedelcu Remus
Fundația pentru Drepturile Omului-CELEST, președinte avocat Rosini Claudius
Federația Transpublic a Sindicatelor din Transportul Public Local, președinte Valer Ciobanescu, avertizor de Integritate
Sindicatul Transpublic din STB, secretar general Ivan Marieta, avertizor de integritate
Asociația Pentru Drepturile Omului Imaginea României, președinte Stoica Gabriel

Avertizori de integritate:

Mihaela Cuțui Pardos
Adrian Valentin Moise
George Epurescu
Camelia Imbăruș
Simion Daniel Petrică
Mariana Luceanu
Camelia Roiu

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version