O prevedere neconstituțională privind concursurile de ocupare a funcțiilor vacante a fost strecurată în Statutul polițiștilor de penitenciare, acuză sindicaliștii FSANP.
Federația Sindicatelor din Administratia Națională a Penitenciarelor (FSANP) acuză că Legea privind Statutul polițiștilor din penitenciare conține prevederi neconstituționale și contradictorii iar, din punct de vedere al tehnicii legislative, “este un haos care va fi la fel de greu de reparat precum se vor dovedi, probabil, și alte proiecte legislative însăilate strâmb sub îndrumarea lui Florin Iordache”.
Iată porecizările FSANP:
În data de 21.02.2019, “Curtea Constituţională … cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituţionalitate și a constatat că dispozițiile art. 31 din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor sunt neconstituționale. Ceea ce, într-o țară în care statul de drept nu este doar o expresie golită de sens, ar fi impus eliminarea.
Articolul declarat neconstituțional prevedea că “Regulamentul privind ocuparea funcțiilor de conducere și de execuție se aprobă prin ordin al ministrului justiției” însă, contrar deciziei Curții Constituționale, îl regăsim, exact în aceeași formă, la art. 99 alin. (2) din Legea 145/2019, recent publicată în Monitorul Oficial, după ce a fost promulgată de către președintele României și salutată de către ministrul Justiției, Ana Birchall.
Ana Birchall, 22 iulie 2019: „Salut promulgarea Legii statutului polițiștilor de penitenciare …” . Contrar tonului triumfalist din comunicatul oficial (sursa: just.ro), forma actuală a legii este rezultatul unui proces legislativ netransparent și obstrucționat metodic de către personaje precum Florin Iordache.
La data promovării și aprobării proiectului susamintit, Decizia 90/2019 a Curții Constituționale era cunoscută, autoritățile fiind atenționate în mod repetat de către organizația noastră în legătură cu problema de constituționalitate în cauză. Decizia politică a fost, din păcate, ca aceasta să fie ignorată cu bună știință, sub pretextul că va putea fi corectată printr-o viitoare Ordonanță de Guvern.
Fără a intra în detalii, acesta nefiind scopul acestui comunicat, precizăm că, pe lângă viciul de constituționalitate, proiectul conține secțiuni copiate în totalitate din proceduri interne, de un nivel de detaliu contrar normelor de tehnică legislativă și contradicții care blochează practic procedurile de resurse umane și îngrădesc drepturile polițiștilor de penitenciare.
De exemplu, urmare a unei operațiuni de tip “select all – copy – paste”, în lege este precizată inclusiv culoarea chenarului de secretizare la foaia de evaluare pentru polițistul de penitenciare debutant, deși nu avem nicio altă prevedere pentru procedura de organizare a concursurilor de ocupare a funcțiilor vacante din penitenciare, fiind preferată trimiterea neconstituțională către un ordin de ministru.
În final, notăm afirmația eronată a ministrului Ana Birchall, care, deși știa situația reală, a precizat pentru presă că în “noua lege … se armonizează conținutul prevederilor legale cu prevederile Deciziilor Curții Constituționale”. Nicio referire la excepția extrem de vizibilă constituită de preluarea unui articol neconstituțional și refuzul aplicării Deciziei CCR 90/2019.
Cerem, așadar, Parlamentului și Guvernului să respecte Decizia Curții Constituționale nr. 90/2019 și să rezolve urgent viciul de constituționalitateal Statutului polițiștilor de penitenciare în ceea ce privește organizarea și desfășurarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor vacante din penitenciare.