Comisia Europeană va finanța doar puțin peste jumătate din magistrala 6 de metrou Gara de Nord București – Aeroport “Henri Coandă” Otopeni, a anunțat miercuri Corina Crețu, comisarul european pentru Dezvoltare Regională.

“Mă bucur că am aprobat alocarea a peste 517 milioane de euro pentru proiectul major “ Construcția liniei de metrou 6 (1 Mai-Tokyo)”, care va permite celor 1,8 milioane de locuitori ai Bucureștiului să beneficieze de servicii de transport urban eficiente și moderne.
 
Cofinanțarea europeană este destinată construcției unei secțiuni de 6 kilometri din linia de metrou, dintr-un total de peste 14 kilometri cât urmează să aibă la final magistrala de metrou M6 (Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă Otopeni) din București. Aceasta va asigura legătura cu linia de metrou M4 (Gara de Nord – Lac Străulești). 
 
Totodată, proiectul prevede construcția a șase noi stații de metrou subterane între zona 1 Mai și centrul comercial Băneasa – acolo unde urmează să fie amplasată stația Tokyo -, precum și achiziționarea a douăsprezece garnituri de metrou, fiecare cu câte șase vagoane.
 
Lucrările pentru magistrala de metrou M6, secțiunea 1 Mai – Tokyo, sunt programate să înceapă în a doua parte a acestui an.
Sper că autoritățile române să găsească soluții pentru finalizarea magistralei M6, astfel încât să se poată circula pe noua linie de metrou de la 1 Mai până la Aeroportul Internațional Otopeni”, a scris Corina Crețu pe Facebook.
 
Asociația Pro Infrastructura anunța încă din noiembrie anul trecut că oficialii Comisiei Europene iau în calcul să finanțeze doar o bucată din magistrala de metrou spre Aeroportul Otopeni.

“Decizia vine în urma eșecului autorităților române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE) prin scrisoarea („Request for Clarifications”) trimisă la București în 16.02.2018. În scrisoare, experții de la Bruxelles prezintă șase „aspecte critice” (alături de altele secundare) în vederea obținerii finanțării nerambursabile, dintre care două extrem de grave: absența unei analize de opțiuni veritabile și estimarea costurilor la un nivel prea scăzut”, scriau atunci cei de la API.

Comisia Europeană a considerat prea mică estimarea de cost de 52,5 milioane euro/km, în condițiile în care Metrorex a desfășurat sau desfășoară lucrări de investiții în Capitală cu costuri mult mai mari, respectiv 69 milioane euro/km pentru M4 și 83 milioane euro/km pentru M5.

Oficialii europeni au criticat și proiectul magistralei de metrou, deoarece nu ține cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3).

“Valoarea totală estimată este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde. În jur de 416,5 milioane lei reprezintă contribuția de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei). În stilul caracteristic, responsabilii din minister sunt complet nerealiști, precizând termenul de 31.12.2023 pentru implementarea investiției, lucrările urmând să fie demarate în 2019. În opinia noastră, aceste promisiuni sunt fanteziste”, adăugau cei de la API.

author avatar
Focus Economic
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version