Comisiile de buget-finanțe ale Parlamentului au avizat luni, cu 19 voturi „pentru” și doar 9 împotrivă, bugetul de 30 miliarde de lei pentru Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, propus de Guvern în proiectul de lege aprobat în ședința de săptămâna trecută.
 
 
Legea Bugetului de stat pentru anul 2024 urmează să intre la vot în plenul Parlamentului, peste două zile.
 
Ministrul Sorin Grindeanu a declarat că sume uriașe au fost alocate investițiilor:
 

„Pe drumuri de mare viteză – aici vorbim de autostrăzi şi de drumuri expres – în execuţie la anul sunt 816 km, cu o valoare totală de 55 de miliarde de lei, pe calea ferată – modernizare şi electrificare vorbim de 440 de km – în valoare de 21 de miliarde de lei şi aş mai adăuga un punct, şi anume achiziţie de trenuri noi. Sunt 131 de trenuri noi în valoare de 5 miliarde de lei. De asemenea, n-aş trece peste şi aş spune că vom accesa şi deja s-au aprobat unele proiecte şi pe Fondul de modernizare, unde vorbim, de asemenea, de alte 60 de trenuri noi cu eficienţă energetică şi impact redus asupra mediului în valoare de aproximativ 2,5 miliarde de lei. Pentru celelalte tipuri de cheltuieli aferente bugetului de stat, suma necesară sau suma alocată este de 9,6 miliarde de lei, cu o creştere de aproximativ 10% faţă de anul 2023. Deci pe partea de investiţii, vorbim de peste 20 de miliarde de lei, o creştere cu aproape 30% faţă de anul acesta. Pe partea cealaltă, cea legată de de sumele aferente bugetului de stat, o creştere de 10%”.

Din această sumă, de la bugetul de stat, aproximativ 725 de milioane vor fi alocate pentru investiţii. Pe rutier se vor aloca aproximativ 350 de milioane de lei, pe feroviar – aproape 340 de milioane, pe naval – 28 de milioane de lei şi pe aerian 15 milioane de lei.

Alte 4,5 miliarde de lei sunt necesare pentru întreţinerea infrastructurii rutiere şi feroviare, defalcat fiind aproximativ un miliard de lei pe zona rutieră şi 3,5 miliarde de lei pe feroviar.

„Pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere este nevoie, de asemenea, de alte 113 milioane de lei. Pentru reparaţii curente ale infrastructurii feroviare publice trebuie să alocăm peste 50 de milioane de lei. La aceste sume se adaugă ajutoare sociale în valoare de aproape 600 de milioane de lei şi cheltuieli de capital în valoare de aproximativ 44 milioane de lei. Diferenţa de aproximativ 3 miliarde de lei o reprezintă dobânzi, subvenţii, despăgubiri civile, rambursări de credite, cheltuieli materiale, cheltuieli salariale, cheltuieli aferente programelor, finanţare rambursabilă, dar şi alte tipuri de cheltuieli”, a spus ministrul

 
Iată și ce a scris Grindeanu pe Facebook:
 
„Buget-record pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în anul 2024! Parlamentul a dat undă verde alocărilor de 30 miliarde de lei!
 
Din această sumă, 20,4 miliarde de lei sunt destinate bugetului de investiții din fonduri europene, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 29% față de bugetul anului 2023!
 
Sunt fonduri aferente PNRR, CEF și Programului Transport 2021-2027, din care cofinanțarea asigurată de la bugetul de stat este de 11 miliarde lei.
 
Banii vor fi folosiți anul viitor pentru derularea unor proiecte cu o valoare totală de 81 miliarde de lei:
 
– Drumuri de mare viteză: 710 km (cu o valoare totală de 55 miliarde lei)
– Cale ferată (modernizare, electrificare): 430 de km (valoare cumulată de 21 miliarde lei)
– Achiziții de material rulant: 131 de trenuri (valoare totală de 5 miliarde lei).
 
Toate proiectele de infrastructură rutieră mare au finanțare prin bugetul pentru 2024, fie că vorbim de Autostrada A8, Autostrada A7, Autostrada Sibiu-Pitești sau Drumul Expres Craiova-Pitești. Acest lucru este valabil și pentru magistralele de Cale Ferată cu finanțări europene nerambursabile.
 
Sumele alocate sunt direct corelate cu gradul de execuție al lucrărilor estimat pentru 2024 în cazul acestor proiecte.
 
Pentru celelalte cheltuieli (efectuate doar din bugetul de stat) suma necesară MTI, în 2024, este de 9,6 miliarde lei (o creștere de aproximativ 10% față de 2023).
 
Iar pentru investiții, vor fi alocate, din bugetul de stat, peste 725 milioane de lei. Sumele merg pentru domeniul rutier (345,9 milioane de lei), sectorul feroviar (336,37 milioane lei), cel naval (28,25 milioane lei), dar și către transportul aerian (15,33 milioane lei).
 
Alte 5,05 miliarde de lei sunt necesare pentru întreținerea infrastructurii rutiere (un miliard de lei) și feroviare (4,05 miliarde de lei).
 
Pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere este nevoie de 113,3 milioane de lei, iar pentru reparații curente ale infrastructurii feroviare publice alocăm 53,03 milioane de lei.
 
Din întreaga sumă, aproximativ 3 miliarde de lei reprezintă, dobânzi, subvenții, despăgubiri civile, rambursări de credite, cheltuieli materiale, salariale, cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă.
 
Toți acești bani alocați sunt vitali pentru atingerea obiectivelor pe care statul român și le-a propus: recuperarea decalajelor de dezvoltare economică dintre regiuni și a întârzierilor din infrastructura mare de transport.”
author avatar
Ilie Radulescu
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version