Președintele ANAF Dragoș Doroș se declară “frustrat” că rezultatul controalelor inspectorilor fiscali în sectorul marilor averi “nu este spectaculos”: “Din anul 2013 până în prezent s-au lucrat 30 de dosare și alte 30 sunt în lucru”.

sursă foto: wall-street
sursă foto wall street

“Există un bilanț, dar bilanțul nu este spectaculos și asta la un moment dat devine frustrant, pentru că munca aceasta pe controlul marilor averi a început în 2013 și acum suntem în 2016. Dar, fără să justific în vreun fel sau nu bilanțul slab, ideea este că în domeniul acesta munca este foarte complicată”, a spus șeful Fiscului miercuri seară, la TVR.

“Vorbim de persoane, de indivizi care dețin averi mari și în orice astfel de situație averile sunt foarte diversificate și ca natură – bani, bunuri, acțiuni etc. – și ca întindere geografică și atunci munca e foarte complicată și de durată.

Pe de altă parte, s-a lucrat un număr de vreo 30 de dosare, mai sunt în lucru încă vreo 30 și colegii mei de la acest departament au în plan să crească, pentru că întâi se face o muncă de documentare care este masivă și din această muncă la un moment dat încep să iasă.

Eu mi-aș dori foarte mult să se întâmple ceva mai spectaculos, dar tipul acesta de control care este foarte special. L-am făcut cu directa îndrumare a unor specialiști din Marea Britanie, de la FMI… Durează”, a adăugat el.

Impozitarea cu 75% a marilor averi: “Seamănă cu o sancțiune”

Despre impozitarea cu 75% a averilor nejustificate, Dragoș Doroș spune că “o astfel de măsură seamănă cu o sancțiune, iar o sancțiune se aplică după ce se stabilește un moment zero de la care contribuabilul trebuie să se conformeze. Dar aceasta este o decizie de politică fiscală iar eu sunt administrator, nu mă pot pronunța pe decizii de politică fiscală”.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început în august 2015 să verifice persoanele fizice cu venituri mari care prezintă risc fiscal, adică nu pot justifica averea.

Durata efectuării verificării fiscale este de maximum 6 luni, respectiv 12 luni în cazul în care sunt necesare informații din străinătate.

După 4 luni, în noiembrie, Fiscul a anunțat că a depistat venituri nedeclarate de peste 86,948 milioane de lei, la 10 persoane fizice cu averi mari din grupul celor 336 asupra cărora se fac analize și verificări privind riscurile fiscale.

De atunci însă nu a mai furnizat nicio informație în această privință.

Fiscul îi vânează pe proprietarii care obțin chirii

Doroș și-a stabilit acum o strsategie de prindere a evazioniștilor: va începe verificarea mai amănunțită a contractelor de închiriere, după ce a constatat că încheierea unor contracte de închiriere pe sume modice “este un fenomen”.

“Vrem să pornim prin a discuta cu administratori de bloc, în blocurile mai mari unde știm că exist zone sensibile, să informăm proprietarii. Până la urmă, dacă vrem conformare voluntară din partea proprietarilor care închiriază, primul pas este să îi informăm și să știe la ce să se aștepte în caz că nu declară. Pasul doi este să mergem în control și să îi sancționăm”, a spus Doroș.

“Noi nu putem să spunem că nu controlăm proprietarii, dar nu a fost un focus pentru noi. În momentul acesta, proprietarii care obțin venituri din chirii devin un focus pentru noi. Primul pas este campania de informare, pasul doi este de control”, a adăugat Doroș.

Adeverințe online, până la sfârșitul anului

Pe de altă parte, “până la finalul anului vom trece pe online adeverințele de venit, certificatele de atestare fiscală și popririle pe conturi. Astfel, ne vom degreva și noi, și cetățenii și firmele de multe drumuri și hârtii”, a mai spus șeful Fiscului.

Doroș a precizat că ANAF emite anual aproximativ 5,4 milioane de adeverințe de venit pentru prestații sociale, credite etc. “ceea ce presupune un efort și pentru contribuabili, dar și pentru ANAF, care risipește timp, energie, hârtie…”.

În privința popririi conturilor, procedura electronică a fost pusă la punct împreună cu băncile și va fi implementată tot până la finalul acestui an, a mai spus președintele ANAF.

“Poprirea pe hârtie crea dificultăți”

“Din păcate, poprirea pe hârtie crea dificultăți și pentru noi, și pentru clienți și pentru bănci. Hârtia circula greu uneori, până ajungea la bancă banii din cont dispăreau. Acum vorbim de o aplicație electronică, fără intervenție umană, care blochează un singur cont. După ce se execută creanța, tot aplicația închide procedura”, a explicat Doroș.

Eliminarea adeverințelor de venit și a certificatelor fiscale, precum și poprirea electronică a conturilor sunt prevăzute într-un proiect de act normativ publicat recent de Ministerul Finanțelor Publice.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version