Din totalul de 135.709 dosare de daună avizate  în primul semestru din 2016, numai 54,70% au fost achitate în termenul legal de asigurători, potrivit statisticii ASF.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) prezintă analiza modului de soluţionare a dosarelor de daună aferente poliţelor auto obligatorii RCA avizate de societăţile de asigurare în semestrul I al anului 2016.

Astfel, în perioada ianuarie – iunie 2016, societăţile de asigurare au avizat 135.709 dosare de daună pentru polițe de asigurare obligatorie auto RCA, în creștere cu 16,40% față de semestrul II al anului 2015. Dintre acestea, 82,35% au fost finalizate prin plată de către asigurători, 16,34% au fost dosare neachitate până la data raportării, iar 1,60% din totalul dosarelor au fost respinse de la plată.

Din numărul total de dosare de daună avizate, în semestrul I al anului trecut, 86,63% au fost deschise pentru pagube materiale, 2,61% au fost deschise pentru vătămări corporale şi 10,76% au fost deschise pe acțiuni de regres.
 
Patru societăți de asigurare au cumulat 74,89% din numărul total al dosarelor de daună RCA avizate și anume: Euroins S.A. (23,58%), Carpatica Asig S.A. (20,02%), Asirom VIG S.A. (17,07%) și City Insurance S.A. (14,23%).
 
În ceea ce privește modul de respectare de către societățile de asigurare a termenului legal de plată și a celui de soluționare stabilite prin normele RCA, din analiza dosarelor de daună avizate pe RCA pentru pagube materiale, care au îndeplinit condițiile de acordare a despăgubirii, pot fi evidenţiaţi doi indicatori care reliefează perioada de timp în care asigurătorii achită despăgubirile către persoanele prejudiciate, respectiv soluționează dosarele: durata medie de plată a dosarelor de daună şi durata medie de soluționare a dosarelor de daună.
 
Datele raportate de societățile de asigurare indică faptul că, în primele șase luni ale anului trecut, durata medie de plată a dosarelor de daună RCA avizate pentru pagube materiale a fost de 25,38 zile/dosar (analiza acestui indicator a fost efectuată fără datele aferente dosarelor de daună avizate și plătite de Carpatica Asig S.A.). Din totalul de dosare de daune avizate 54,70% au fost achitate în termenul legal.
 
Omniasig VIG S.A. a înregistrat cea mai mică durată medie de plată a dosarelor de daună, respectiv 3,15 zile/dosar, cu un procent de 98,49% din dosare plătite în termenul legal, în timp ce City Insurance S.A. și Asirom VIG S.A. au cele mai mari procente de dosare plătite peste termenul legal (84,27%, respectiv 71,07%).ASF a efectuat o serie de controale pe această tematică în 2016 atât la City Insurance S.A., cât şi la Asirom S.A., a aplicat sancţiuni şi a dispus măsuri de remediere care sunt urmărite în mod permanent şi ale căror efecte se vor vedea în 2017.
 
Analiza ASF arată că durata medie de soluționare a dosarelor de daună RCA avizate pentru pagube materiale în semestrul I din 2016 a fost de 60,07 zile/dosar, în scădere cu 6,69% față de înregistrările din semestrul II al anului precedent. Aproape 80% dintre dosare au fost soluționate în termenul legal.
 
Uniqa Asigurări S.A. a înregistrat cea mai mică durată medie de soluționare a dosarelor (27,95 zile/dosar), iar City Insurance S.A. a înregistrat cea mai mare durată medie de soluționare a dosarelor de daună (117,25 zile/dosar), un procent de 63,66% din dosarele plătite fiind instrumentate într-un termen mai mare de 3 luni.
 
Potrivit legislației în vigoare, asigurătorii RCA au obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat printr-o poliță de asigurare obligatorie auto RCA, potrivit pretenţiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă.

Fără a se depăşi limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în condiţiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a poliţei de asigurare RCA, asigurătorii RCA acordă despăgubiri în formă bănească pentru: 

a)    vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial; 

b)   pagube materiale; 

c)    pagube reprezentând consecinţa lipsei de folosinţă a vehiculului avariat; 

d)   cheltuieli de judecată efectuate de către persoana păgubită.
 
Analiza completă a modului de soluţionare a dosarelor de daună deschise în semestrul I al anului 2016 aferente poliţelor RCA poate fi consultată AICI.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version