Exporturile României s-au cifrat la 54,6 miliarde de euro în 2015, cu 4,1% mai mari față de 2014, reprezentând “un record istoric absolut”, potrivit vicepremierului Costin Borc, prezent astăzi la forumul “Exporturile – motor de creştere pentru România”. 

borc Forum_Exporturi_2

Însă volumul importurilor a fost în același an de 62,9 miliarde euro, înregistrând o creștere cu 7,6% mai mare față de 2014.

Evoluția exporturilor este semnificativă în ultimii 3 ani și a continuat în primele 4 luni din 2016, creșterea fiind cu 4,4% față de aceeași perioadă din 2015, în timp ce importurile au consemnat un avans de 7,8%.

În luna aprilie 2016, exporturile României au fost de 4,7 miliarde de euro, în creștere cu 6,9% față de aprilie 2015.

Comerțul exterior românesc cu servicii a avut o dinamică pozitivă, înregistrând un sold favorabil de circa 7 miliarde euro în 2015 (16,8 miliarde euro exporturi și 9,8 miliarde euro importuri) și de 2,3 miliarde euro în primele 4 luni din acest an (5,3 miliarde euro export și 3 miliarde euro importuri).

Puțini exportatori

Vicepremierul Borc a remarcat însă că “România nu este o ţară care exportă puţin, ci care are puţini exportatori. Să ne uităm la exportatori: sunt 50 de întreprinderi cu capital privat românesc care au cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro. Sunt 40 de întreprinderi cu 20-100 milioane euro cifră de afaceri. (…) Nu vom avea export de calitate dacă nu avem firme care să poată exporta. Cei care participaţi deja la comerţ internaţional aveţi nevoie de sprijin, dar dacă vrem să creştem exporturile româneşti cred că trebuie să creăm, să ajutăm acele firme să devină campionii noştri la export. (…) Fac mea culpa pentru relaţia pe care o avem cu mediul de afaceri şi exportatorii – se poate face mai mult din partea noastră, dar şi din partea dumneavoastră, din punctul de vedere al organizării, leadership-ului, al intereselor regionale, sectoriale. Şi colegii cu care lucrez în minister sunt deschişi să îmbunătăţim calitatea acestor colaborări”, le-a spus viceprim-ministrul Costin Borc, ministrul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, reprezentanţilor companiilor exportatoare aflate la eveniment.

Consiliul de Export, ineficient

Vicepremierul a arătat că actuala eficiență scăzută, “chiar ineficiență” a Consiliului de Export în implementarea Programului de Promovare a Exportului este ilustrată de două cifre edificatoare: din bugetul alocat Programului de Promovare a Exporturilor în anul 2015, respectiv 55,28 milioane de lei, au fost cheltuiți doar 37,81 milioane de lei (execuție bugetară sub 70%) iar numărul de firme care au participat la acest program național a fost de doar 430, în condițiile în care numărul total al firmelor exportatoare din România este de peste 22.000, ceea ce arată că mai puțin de 2% din firmele exportatoare nu sunt beneficiarele acestui program național.

“Prioritatea noastră este să sprijinim firmele să producă mai mult, să creeze locuri de muncă, să fie mai competitive și să abordeze cu mai mult curaj piețele externe, internaționalizarea afacerilor fiind de o însemnătate decisivă pentru viitorul acestora. Instrumentul strategic care ne ajută să atingem acest obiectiv este exportul, iar IMM-urile, al căror rol în economia românească este și va fi determinant, își aduc o contribuție directă și indirectă la realizarea exporturilor”, a precizat Borc.

Forum_Exporturi_2

El este de părere că menținerea ritmului de creștere a exporturilor din ultimii ani presupune ca mărfurile românești să fie comercializate și în alte zone decât cele tradiționale, precum Orientul Mijlociu, Asia, Africa și America Latină, zone în care, astăzi, vindem cu precădere produse agroalimentare și băuturi, mobilă și alte produse cu valoare redusă și de calitate medie.

“Privit prin prisma diversificării și orientării geografice, comerțul exterior al României s-a desfășurat, cu precădere, cu țările europene (86% din total export și 89% din total import), iar în acest cadru comerțul intracomunitar a avut ponderea de 76,1% la export și 78,1% la import. Eficiența ridicată a exporturilor românești este confirmată atât de creșterea ponderii în total înregistrată la grupele de produse cu valoare adăugată mare, cât și de scăderea la grupele produse minerale și materii prime. Pentru o abordare unitară pe palierul activităților de promovare a exporturilor și atragerii de investiții străine, Ministerul Economiei a creat Departamentul pentru Promovarea Investițiilor și Comerțului”, a spus Costin Borc.

Dintre măsurile incluse în planurile statului pentru creşterea exporturilor, vicepremierul Borc a enumerat unificarea reţelei de comerţ exterior şi a departamentului de comerţ exterior cu cel de investiţii străine, elaborarea, practic, a unui mecanism internaţional prin care reprezentanţii comerciali să acorde suport companiilor, fie gratuit, fie contracost, precum şi crearea paşaportului de servicii, prin care diferitele certificate acordate în ţara de origine să fie recunoscute şi în alte ţări. Colaborarea strânsă cu mediul de afaceri şi, mai ales, feedback-ul constructiv din partea investitorilor este extrem de important, a mai spus vicepremierul Costin Borc.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version