CNSU a stabilit prin Hotărâre, în octombrie, când Cîțu era președinte, cumpărarea a 70 de milioane de teste COVID pe bază de salivă. Achiziția s-a făcut în baza OUG 11/2020 adoptată de Guvernul Orban, iar contractele au fost semnate de Arafat…

Secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, șef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), se disculpă în scandalul achiziționării a 70 de milioane de testelor rapide pe bază de salivă pentru determinarea antigenului SARS-CoV-2 și dă vina pe furnizorii care nu și-au respectat angajamentele.

În plus, Arafat arată cu degetul spre Agenţia Naţională a Medicamentului, susținând că nu DSU, ci specialiștii acesteia au stabilit caracteristicile din caietul de sarcini, la solicitarea Oficiului Naţional de Achiziţii Centralizate, care prevedea „nevoia stringentă de sprijin” din partea lor.

În prezent, la școli nu mai există teste rapide pe bază de salivă
nici măcar pentru ziua de luni, ci doar jumătate din cantitatea necesară.

„Referitor la solicitarea adresată DSU/IGSU de către Ministerul Educației cu privire la graficul de aprovizionare cu teste, prin răspunsul comunicat în această seară ni s-a adus la cunoștință faptul că „a fost recepționată cantitatea de 8.000.000 bucăți, rămânând de livrat doar 7.000.000 de bucăți, deoarece furnizorii DDS Diagnostic SRL si ISSOSOCIAL MEDIA SRL nu și-au îndeplinit obligațiile contractuale”. În răspunsul primit nu ni s-a comunicat data la care vor fi livrate cele 7.000.000 de teste”, a anunțat, joi seară, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

DSU a transmis, într-un comunicat de presă, întreaga poveste a contractelor, pe care recunoaște că le-a încheiat în baza art. 4 alin. (2) din OUG 11/2020, adoptată de Guvernul Orban:

„În data de 8 octombrie 2021, prin Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 83, s-a aprobat stabilirea unei noi categorii de produse, stocuri de urgenţă medicală de strictă necesitate, constând în teste rapide de determinare a antigenului SARS-CoV-2 efectuate din probă de salivă, în scopul monitorizării permanente şi eficiente a riscului epidemiologic la nivelul unităţilor de învăţământ. Conform anexei hotărârii CNSU amintite, cantitatea necesară a fost stabilită pentru 70 milioane de astfel de dispozitive medicale.

Totodată, conform procedurii, Oficiul Naţional de Achiziţii Centralizate – ONAC, desemnat ca instituţie abilitată pentru organizarea şi derularea procedurilor de atribuire, în vederea încheierii de acorduri-cadru, conform OUG 11/2020, a iniţiat demersurile necesare realizării achiziţiei de „Teste rapide de determinare a antigenului SARS-CoV-2 efectuate din proba de saliva”, împărţită pe 3 loturi, semnând mai apoi acordurile cadru cu societăţile comerciale câştigătoare.

Ca urmare a mai multor informaţii apărute în mass-media, conform cărora caietul de sarcini ar fi fost elaborat de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, precizăm că nu reprezentanţii DSU sau IGSU au întocmit caracteristicile regăsite în caietul de sarcini elaborat în scopul achiziţionării dispozitivelor medicale despre care facem referire, ci reprezentanţi din cadrul Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România, la solicitarea ONAC, care prevedea nevoia stringentă de sprijin din partea unor specialişti.

Până la acest moment, la nivelul IGSU au fost încheiate contracte subsecvente pentru furnizarea produsului “Teste rapide de determinare a antigenului SARS-CoV-2 efectuate din proba de salivă”, astfel:

* lotul 1 – contract subsecvent pentru cantitatea de 5.000.000 bucăţi, cantitate ce a fost livrată integral. Promitentul furnizor clasat pe locul I în cadrul acordului-cadru aferent lotului nr. 1 nu s-a prezentat pentru semnarea contractului subsecvent ce avea ca obiect furnizarea a 3.000.000 bucăţi;

* lotul 2 – patru contracte subsecvente:

– contract subsecvent nr. 1 pentru cantitatea de 2.400.000 bucăţi cu termen de livrare 2 decembrie. „Precizăm că aceasta, deşi a depus garanţia de bună execuţie, termenul de livrare nu a putut fi respectat, conform angajamentelor contractuale. Drept urmare, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă a decis rezoluţiunea contractului subsecvent”, arată DSU.
– contract subsecvent nr. 2 pentru cantitatea de 1.500.000 bucăţi, cantitate ce a fost livrată integral
– contract subsecvent nr. 3 pentru cantitatea de 3.000.000 bucăţi.

În cazul acestui contract furnizorul nu a constituit garanţia de bună execuţie. Drept urmare, contractual nu a intrat în vigoare. Precizăm că garanţia de bună execuţie a contractului se constituie în scopul asigurării condiţiilor privind cantitatea, calitatatea şi perioada convenită/stipulată pentru livrarea produselor, în contractul de achiziţie publică/contractului subsecvent. În situaţia neîndeplinirii angajamentelor contractuale, autoritatea contractantă asigură continuitatea procedurii de achiziţie cu următorii furnizorii eligibili.

– contract subsecvent nr. 4 pentru cantitatea de 1.000.000 bucăţi, al căror termen de livrare este data de 17 decembrie 2021

* lotul 3 – patru contracte subsecvente:

– contract subsecvent nr. 1 pentru cantitatea de 1.000.000 bucăţi al căror termen de livrare este data de 18 decembrie 2021
– contract subsecvent nr. 2 pentru cantitatea de 1.500.000 bucăţi, cantitate ce a fost livrată integral
– contract subsecvent nr. 3 pentru cantitatea de 2.000.000 bucăţi al căror termen de livrare este data de 20 decembrie 2021
– contract subsecvent nr. 4 pentru cantitatea de 3.000.000 bucăţi al căror termen de livrare este data de 21 decembrie 2021

Astfel, în luna noiembrie a acestui an, 8 milioane teste de salivă au fost recepţionate, conform contactelor semnate cu primele firme câştigătoare, incluse în stocurile de urgenţă şi repartizate, în cel mai scurt timp, către inspectoratele şcolare, la nivel naţional.

În conformitate cu art. 4, alin. (2) din OUG 11/2020 privind stocurile de urgenţă medicală, precum şi unele măsuri aferente instituirii carantinei, ONAC este desemnat ca instituţie abilitată pentru organizarea şi derularea procedurilor de atribuire, în vederea încheierii de acorduri-cadru. Potrivit actului normativ, achiziţia produselor pentru acumularea, reîntregirea şi împrospătarea stocurilor de urgenţă medicală se realizează conform prevederilor legale privind achiziţiile publice.

Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate pune la dispoziţia IGSU acordurile-cadru atribuite. Monitorizarea lor şi încheierea contractelor subsecvente pentru achiziţiile prevăzute la art. 4 alin. (2) din OUG nr. 11 din 2020 se realizează de către DSU, prin IGSU. 

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version