Legislaţia europeană oferă o mai mare claritate cu privire la drepturile pacienților şi regulile pentru asistenţa medicală transfrontalieră. Legea clarifică drepturile pacienţilor de a avea acces la tratament în condiţii de siguranţă şi de bună calitate pe teritoriul UE şi de a li se rambursa costurile acestora.

Cine are acces la tratamente în străinătate
Cine are acces la tratamente în străinătate

Potrivit Directivei privind asistența medicală transfrontalieră, pacienţii care se deplasează în altă ţară a UE pentru îngrijiri medicale se vor bucura de acelaşi tratament cu cetăţenii ţării în care sunt trataţi. Dacă au dreptul la acel tip de asistenţă medicală în statul lor, atunci costurile tratamentului le va fi rambursat de către ţara lor de origine. Rambursarea va acoperi numai costul acestui tratament în țara de origine. În unele cazuri, ar putea avea nevoie să solicite o autorizare a tratamentului de la autoritățile din statul de origine înainte de călătorie, în special în cazul în care tratamentul necesită şederea peste noapte la un spital sau asistenţă medicală specializată şi costisitoare.

Valoarea  sumei rambursate

Pacienţii vor primi înapoi aceeaşi sumă pe care ar primi-o în propria lor ţară pentru acelaşi tip de asistenţă medicală. Statele Membre în care îngrijirea este gratuită în locul unde se furnizează vor trebui să informeze pacienţii despre tarifele de rambursare aplicate. În cazul în care tratamentul în străinătate este mai ieftin decât în ţara de reşedinţă, rambursarea va reflecta preţul real al tratamentului.

Pacienții pot solicita asistenţă medicală în străinătate în cazul în care tratamentul nu este disponibil în ţara lor, dar pot primi banii înapoi doar în cazul în care acesta intră în “coşul de beneficii” la care au dreptul în conformitate cu legislaţia sau regulile din ţara lor de reşedinţă.

În general, pacientul plăteşte în avans, sumele fiind apoi rambursate de către autoritatea naţională cât mai repede posibil. Legea oferă, de asemenea, Statelor Membre posibilitatea de a confirma valoarea sumei de rambursare în scris, în avans. Statele Membre au, de asemenea, opţiunea de a plăti pentru asistenţa medicală direct, în locul rambursării acesteia către pacienţi.

Rețete

O reţetă eliberată în altă ţară a UE ar trebui să fie recunoscută în ţara de reşedinţă a pacientului şi invers. Acest lucru asigură că asistenţa medicală acordată într-un alt stat membru al UE este urmată în mod corespunzător la întoarcerea acasă a pacientului. Pacientul are dreptul de a obţine medicamentul prescris, cu condiţia ca medicamentul în cauză să fie autorizat pentru vânzare şi să fie disponibil în ţara în care el sau ea doreşte să achiziționeze produsul. Deşi aceste principii nu sunt noi, în practică, obţinerea de  rețete recunoscute poate fi dificilă. Deşi nu va rezolva problema peste noapte, prevederile Directivei ar trebui să crească foarte mult capacitatea farmaciştilor de a înţelege şi de a respecta reţetele eliberate într-un alt Stat Membru.

Mai multe informaţii despre dreptul la asistenţă medicală în străinătate puteți găsi pe http://ec.europa.eu/health/cross_border_care/policy/index_ro.htm.

author avatar
Adrian Nicolae
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version