Liceele vor putea organiza concurs de admitere după Evaluarea Națională, alegând două probe pliate pe profil, iar Bacalaureatul va avea o probă în plus, potrivit proiectului noilor legi ale educaţiei, prezentate de ministrul Ligia Deca, luni, cu o întîrziere de 4 luni față de ceea ce promisese.

„Evaluarea naţională rămâne în formula de acum – probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care îl urmează în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs. Pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil. De exemplu, pentru chimie-biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respectiv”, a precizat Deca.

Pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, iar 40% din locuri rămân în repartizare computerizată.

„Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă”, a arătat ministrul Educaţiei.

Subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională. 

Bursele vor creşte; bursele de merit vor creşte de la 200 la 450 de lei pe lună

„Creştem bursele. Astfel, bursele de merit vor creşte de la 200 de lei pe lună la 450 de lei pe lună. Bursele de performanţă care devin burse de excelenţă olimpică vor avea valoare pentru cei care au premii la olimpiade naţionale – 700 de lei pe lună, cei care aduc medalii de la olimpiadele naţionale – 1.000 de lei pe lună. (…) Elevii care câştigă medalii la sporturile olimpice organizate de federaţiile sportive naţionale vor beneficia de burse de merit”, a mai spus Deca.

Bacalaureat adaptat cu profilul liceal

În ceea ce privește examenul de Bacalaureat, propunerea este ca acesta să se plieze pe fiecare profil, urmând să se introducă o probă complementară, care vizează competenţe de bază.

„Pentru profilul uman va fi la matematică sau la ştiinţe ale naturii, pentru profilul real – o probă la alegere pentru disciplinele socio-umane: istorie, logică, filosofie, psihologie. Notarea, este vorba de competenţe de bază, nu avansate, se va face pe sistem admis – respins”, a menţionat Deca.

Potrivit acesteia, în sesiunile de vară – toamnă, elevii vor avea mai puţine discipline de examen, pentru că probele de competenţe lingvistice pentru limba I, limba II, probele de competenţe digitale, proba de competenţă complementară se vor putea da în timpul anului şcolar. 

„Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil. Vom avea Bacul tehnologic pe care liceele tehnologice îl propun şi îl aşteaptă de multă vreme. Rămânem cu două probe de competenţe lingvistice, limbă străină I, limbă străină II, tocmai pentru a creşte potenţialul de angajare şi adecvare a absolvenţilor pentru societatea viitorului, cele două probe la nivelul de competenţă diferită, în funcţie de câtă limbă străină s-a studiat pe parcursul orelor de liceu sau de gimnaziu”, a explicat ministrul Educaţiei

„Generalizăm învăţământul tehnologic dual”

Ligia Deca a spus că „ne dorim să generalizăm învăţământul tehnologic dual până în anul 2027”. „Asta înseamnă că orice program de învăţământ tehnologic se va realiza în strânsă cooperare cu un angajator. (…) Includem şi învăţământul superior, practic în ruta duală completă este inclus învăţământul superior…(…) Sprijinim suplimentar consorţiile de învăţământ dual din care fac parte autorităţile publice locale, angajatorii, liceele tehnologice şi pot face parte şi universităţile”, a susţinut ministrul Educaţiei. 

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version