Evaluarea Națională 2022 a venit cu „surprize”, anul acesta: peste 6.600 de elevi au absentat la prima probă, marți, iar alți 17.000 nici măcar nu s-au înscris – o parte dintre ei fiind lăsați corigenți.

Însă ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, se laudă cu decizii în premieră, între care și evaluare digitalizată.

Concret, la proba scrisă la Limba şi literatura română au fost prezenţi 148.891 de absolvenţi ai clasei a VIII-a, iar numărul celor absenţi a fost de 6.668.

Pentru tentativă de fraudă au fost eliminaţi doi absolvenţi, lucrările acestora fiind notate cu 1 (unu). 

Potrivit unei decizii aprobate prin ordin de ministru, lucrările candidaților din judeţul Dâmboviţa vor fi evaluate digitalizat, în cadrul unui program-pilot derulat în premieră în acest an (pentru examenul de bacalaureat această pilotare se va desfăşura în judeţul Călăraşi).

A doua noutate este că olimpicii nu mai dau examen.

„Astăzi s-a desfăşurat prima probă a examenului de Evaluare Naţională. Au fost prezenţi 148.891 absolvenţi ai clasei a VIII-a. Numărul celor absenţi a fost de 6.668, dar trebuie să ţinem seama de faptul că anul acesta, pentru prima oară, elevii care au dus România pe podiumurile internaţionale – locurile unu, doi şi trei la olimpiade internaţionale – au avut dreptul să nu se prezinte la evaluarea naţională, având asigurat accesul în liceu, într-o clasă corespondentă profilului olimpiadei la care au avut premii, peste numărul de locuri şi fără examen de Evaluare Naţională. Deci, mai mult de 100 de elevi care au obţinut premii în numele României nu au fost obligaţi, pentru prima oară, li s-a recunoscut meritul, oferindu-se acces fără examen de Evaluare Naţională. Se adaugă şi elevii care au obţinut premiul I la olimpiadele naţionale”, a declarat  Cîmpeanu a declarat, într-o conferinţă de presă.
 


Despre lucrările elevilor din județul Dâmboviţa, ministrul a spus că acestea au fost scanate, iar evaluarea va putea fi făcută digital.

„Până la acest moment, proiectul pilot derulat la nivelul judeţului Dâmboviţa a fost un succes, în sensul în care, contrar îngrijorărilor, timpul mediu de scanare şi încărcare a unei lucrări a fost de două minute. Şi aici este vorba, nu uitaţi, de şcoli din mediul rural cu o slabă conexiune la internet. Poate că dacă am fi avut o conexiune mai bună la internet, timpul mediu ar fi fost încă şi mai jos în raport cu cele două minute. Altfel spus, în primele două ore, prima lucrare fiind predată la ora 10,15, până la ora 12,15 s-au încărcat 3.400 de lucrări în 255 de clase de examen, deci 255 de scanere, în 113 centre de examen. Contează sălile de clasă fiindcă timpul de scanare se calculează în fiecare sală de clasă, deci timpul de scanare a fost mediu. Practic, putem avea următoarele avantaje: începând cu ora 15,00, s-ar putea începe evaluarea, direct. Fiecare cadru didactic evaluator, şi i-am exclus pe acei evaluatori care anul trecut au dat note cu diferenţe mari de punctaj faţă de nota finală, deci fiecare evaluator poate să înceapă corectura, ar putea să înceapă corectura. Un alt avantaj major este acela că dacă vrem să avem concluzii cu privire la creativitatea elevilor, ne uităm la subiectul doi, la compunere. Scanând electronic lucrările fiecărui elev putem să avem – vom avea, vom anunţa public – rezultatul cu privire la notele pentru acel subiect care verifică competenţa de creativitate. Putem să avem separat notele care verifică competenţa de a formula concluzii logice pe baza deducţiei logice, pe baza unui text, şi alte asemenea competenţe”, a afirmat ministrul.

În funcţie de cum se va derula operaţiunea de evaluare, anul viitor proiectul se va putea extinde la nivel naţional:

„Având în vedere acest succes de etapă, vom vedea până la final cum se va derula şi operaţiunea de evaluare, sunt încrezător că anul viitor vom putea extinde la nivel naţional această procedură de scanare şi încărcare, practic de digitalizare a proceselor ce ţin de Evaluarea Naţională, dar şi a proceselor ce ţin de examenul de Bacalaureat. Este un element extrem de important, nu s-a mai reuşit până acum acest lucru şi o spun, iertaţi-mi lipsa de modestie, sunt state europene cu sistem de educaţie avansată care nu au înregistrat această reuşită, nu au avut poate curajul să încerce acest lucru, dar cred că este o probă puternică pentru determinarea Ministerului Educaţiei de susţinere a digitalizării. Adaug şi standardizarea evaluării la nivel pilot, operaţiune deja demarată. Începând cu septembrie 2023, atunci când vom avea şi planul cadru adecvat şi curriculum mult mai puternic, adaptat aşteptărilor elevilor şi societăţii, abia atunci se va putea produce o schimbare de fond. Până atunci, toate aceste reuşite de etapă nu fac altceva decât să pregătească un sistem care este cel mai mare sistem public în acest caz”.

Ministrul a mai spus că urmează faza pilot la Bacalaureat, în judeţul Călăraşi.

El s-a declarat „bucuros” că subiectele au fost considerate „accesibile”, dar a atras atenţia că testele au fost „adecvate perioadei pe care elevii au traversat-o fără voia lor”.

„Ele sunt adecvate testelor PISA, deci sunt asemănătoare cu testele PISA. Foarte multă lume întreabă ce a picat, ce s-a dat, pun accentul pe conţinut. Îndrăznesc să atrag atenţia public că accentul trebuie pus pe competenţă. Prin proba de astăzi s-au verificat competenţe de înţelegere a unui text, s-au verificat competenţe cu privire la capacitatea de a formula deducţii logice pe baza unui text, s-au verificat competenţe de creativitate – mă refer la subiectul II – sau compunere, cu 20 de puncte în barem apreciată, verifică competenţa de creativitate, lasă elevii să facă orice legătură, inclusiv cu texte pe care le-au citit, făcând parte din programă sau nefăcând parte din programă. S-au verificat de asemenea şi competenţe gramaticale, s-au verificat şi competenţe cu privire la complexitatea vocabularului utilizat. Aceste competenţe sunt cele mai importante. Mă bucură faptul că au apreciat, să spunem, ofertant conţinutul operelor lui Radu Tudoran şi Cella Delavrancea, dar accentul este pus pe competenţe, aşa cum este pus şi în cadrul testărilor PISA”, a mai declarat ministrul Cîmpeanu.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version