În ciuda crizei acute de meseriași pe piață, Guvernul nu a mai crescut cifra de școlarizare pentru învățământul preuniversitar profesional și tehnic alocată anului școlar 2016-2017, așa cum au făcut guvernele anterioare din 2011 până în 2015. Astfel, vor fi tot 65.000 de locuri, ca anul acesta.

dacia-elevi-practica-uzina-angajare-muncitori

Argumentul ministrului Adrian Curaj, cel care a stabilit numărul elevilor pentru profesională, este că ”Cifra este fundamentată de analiza nevoilor de calificări ale agenţilor economici pe baza structurii cererii potenţiale, pe domenii de formare profesională din învăţământul profesional şi tehnic, în perspectiva anului 2020”.

Executivul precizează că numărul de elevi cuprinşi în învăţământul profesional a crescut cu 246% în anul şcolar 2015-2016 faţă de anul şcolar 2013-2014 de la aproape 26.500 la peste 65.000.

Să înțelegem că premierul Dacian Cioloș ia în calcul că în anul 2020 vor fi pe piață numai agenții economici existenți în prezent și că nu va mai fi nevoie de meseriașii care, oricum, lipsesc. Îi amintim că restul elevilor oricum nu își găsesc loc de muncă pe piață nici dacă termină o facultate.

Executivul dă o explicație de ce nu s-a aplicat în continuare o creștere a numărului de locuri, așa cum au promis și au făcut toate guvernele anterioare. ”Dacă în anul şcolar 2011-2012 ponderea elevilor cuprinşi în învăţământul profesional din totalul elevilor din învăţământul profesional şi tehnic era de 6,4%, în anul şcolar 2015-2016 acest procent a crescut la 21,2%”, se arată în comunicatul Guvernului. Așadar, este de ajuns ce avem în prezent.

Prin Hotărârea de Guvern aprobată miercuri, Executivul a menținut identice cu cele din acest an toate cifrele de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi universitar de stat pentru anul şcolar şi universitar 2016-2017.

Astfel, sunt prevăzute pentru învățământul preuniversitar și postliceal:

  • 665.000 de locuri pentru educaţia timpurie
  • 925.000 de locuri pentru învăţământul primar
  • 810.000 de locuri pentru învăţământul gimnazial
  • 176.000 de locuri pentru clasa a IX-a, învăţământ liceal – frecvenţă/zi
  • 17.000 de locuri pentru clasa a IX-a seral şi frecvenţa redusă
  • 15.000 de locuri pentru clasa a XI-a, învăţământ cu frecvenţa seral
  • 53.000 de locuri pentru învăţământ profesional
  • 5.000 de locuri pentru stagii de practică
  • 28.000 de locuri pentru învăţământul terţiar non universitar (postliceal)

Pentru învățământul universitar sunt prevăzute:

  • 62.400 locuri pentru licență (anul I) – identic cu numărul din ultimii 4 ani
  • 35.600 locuri pentru masterat – de asemenea, identic cu numărul din ultimii 4 ani
  • 3.000 granturi de studii pentru doctorat
  • 4.000 de locuri pentru rezidenţiat.

Pentru instituţiile de învăţământ superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de siguranţă naţională au fost alocate 1.537 de granturi de studiu pentru licenţă, 472 de granturi de studiu pentru master şi 25 pentru doctorat

Pentru tinerii de origine română din Republica Moldova, ţări învecinate sau diaspora sunt alocate în învăţământul preuniversitar 1.800 de locuri (cu bursă şi fără bursă) cu finanţare totală sau parţială din bugetul Ministerului Educaţiei, 3.705 locuri cu finanţare totală sau parţială în învăţământul superior (atât cu bursă, cât şi fără bursă) şi 500 de luni-bursă pentru cadre didactice sau practică studenţi.

Pentru cetăţenii străini, conform documentelor bilaterale de cooperare internaţională, sunt alocate în învăţământul preuniversitar 1.800 de locuri cu finanţare totală sau parţială din bugetul Ministerului Educaţiei, 3.520 locuri cu finanţare totală sau parţială în învăţământul superior (atât cu bursă, cât şi fără bursă) şi 1.700 de luni-bursă pentru cadre didactice sau practică studenţi.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version