Pachetul noilor Legi ale Educației, a fost adoptat cu amendamente de Senat – for decizional -, luni seară, chiar în ziua declanșăroo grevei generale de către profesori, pe termen nelimitat.

Proiectul Legii învăţământului preuniversitar a primit 81 de voturi „pentru” şi 28 „împotrivă”.

Reprezentanţii opoziţiei – de la USR şi AUR – au votat împotrivă, după ce au solicitat, de multe ori, retrimiterea proiectului la comisia raportoare, cea de învăţământ. Solicitarea a fost respinsă, prin vot.

Amendamente:

  • Ministerul Educaţiei aprobă depăşirea cu peste doi elevi a efectivului maxim de copii dintr-o grupă;
  • clase simultane se pot organiza în şcolile izolate geografic sau în care efectivele sunt mai mici decât cele prevăzute de lege şi în care nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar, dar clasa a VIII-a este separată, indiferent de numărul de elevi;
  • decizia privind instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în şcoală se ia de către profesori, părinţi sau majoritatea elevilor majori;
  • costul standard per antepreşcolar/preşcolar/elev se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră şi profil;
  • „personalul didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare poate fi menţinut, la cerere, anual, ca titular în funcţia didactică, şi peste vârsta standard de pensionare, până la vârsta 70 de ani; cererea se soluţionează în termen de 30 zile de la data înregistrării la secretariatul unităţii de învăţământ, prin decizie motivată, care se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii”;
  • transferul beneficiarilor primari ai educaţiei în cadrul sistemului de învăţământ preuniversitar se realizează în baza unei metodologii aprobată prin ordin al ministrului Educaţiei.
  • „Pentru personalul din învăţământul preuniversitar, formarea continuă include în mod obligatoriu şi periodic un curs de prim ajutor”, mai prevede o modificare;
  • Personalul din învăţământul preuniversitar beneficiază de asistenţă medicală gratuită pentru examinările medicale periodice prevăzute de legislaţia în vigoare, de vaccinare gratuită împotriva bolilor infecto-contagioase, precum şi de măsuri active de prevenire a îmbolnăvirilor profesionale. Lista bolilor este stabilită şi aprobată de Ministerul Sănătăţii, prin ordin comun cu Ministerul Educaţiei. (…) Personalul didactic care şi-a pierdut capacitatea de muncă urmare a unei boli profesionale beneficiază de pensie de invaliditate în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. (…) În cazuri bine justificate, conducerea unităţii de învăţământ poate întrerupe concediul legal”.

Proiectul Legii învăţământului universitar a primit 79 de voturi „pentru” şi 28 „împotrivă”.

Ligia Deca, ministrul Educației: „Universităţile pot majora salariile de bază în funcţie de specificul activităţii desfăşurate de profesori şi de performanţă cu încadrare în bugetul aprobat. Participarea în comisii specifice derulării activităţilor din cadrul departamentului, şcolii doctorale, facultăţii sau universităţii va fi inclusă în norma didactică. Cadrele didactice şi de cercetare care se pensionează pot primi, în plus, din bugetul Ministerului Educaţiei, două salarii raportate la ultimul salariu de bază. Comisiile consultative ale Ministerului Educaţiei pot avea în componenţa lor şi câte un membru al federaţiei sindicale reprezentative din învăţământul superior de stat cu cei mai mulţi membri, iar angajaţii operatorilor economici care sunt implicaţi în programele de învăţământ superior dual sunt scutiţi de la plata impozitului pe venit”.

Senatorul USR Ştefan Pălărie a acuzat: „Am asistat live cu toţi actorii pe scenă la o piesă de teatru în care universităţile au fost de facto predate rectorilor pentru a-şi întemeia dinastii şi fabrici de diplome. A văzut toată lumea cum aţi negociat politic, colegii de la PSD cu cei de la PNL, ca în loc de universităţi de elită mondială şi europeană, să avem cooperative universitare de producţie numai bune să mai ascundă câte un plagiat. (…) Mi-e ciudă că vi se pare în continuare normal ca rectorii din propriile partide să-şi facă propriile legi, să fie şi la centrare şi la primire, ca şi când nu ar fi fost până acum suficiente conflictele de interese. Prin votul dumneavoastră sunteţi complici la această perpetuare a conflictului de interese şi îşi deservesc şefii de la partide cu diplome primite onorific, sigur, unii care îşi opresc în instanţă verificările şi sesizările pe plagiat”.

Liderul grupului AUR, senatorul Claudiu Târziu, a criticat, la rândul său:

„Aceste legi sunt împotriva educaţiei, împotriva copiilor şi împotriva dascălilor. Dezbaterea din comisie a fost un simulacru, ca şi la Cameră. Deşi aici a durat mai puţin, aţi fost mult mai eficienţi în a expedia această prefăcătorie de dezbatere. În plen, ne-aţi dat senzaţia că ne ascultaţi amendamentele şi aţi votat exact cum veniserăţi de acasă hotărâţi să votaţi, împotriva oricărei raţiuni, împotriva oricărui bine care viza noile generaţii. Dumneavoastră veţi deconta lucrul ăsta (…). Cererile raţionale de retrimitere a acestor proiecte de legi la comisie pentru dezbaterea lor reală şi pentru amendarea lor aşa cum s-ar fi cuvenit au fost respinse în mod nejustificat şi jenant”. 

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version