Ministrului Sănătății, Nelu Tătaru, le impune părinților să semneze o declarație pe propria răspundere pentru copii, înainte de a-i trimite la școală, potrivit proiectului de Ordin privind Normele de instituire a măsurilor sanitare și de protecție pentru redeschiderea școlilor, lansat în dezbatere publică. (Vezi document la finalul articolului).

Concret, elevii trebuie să prezinte în prima zi de școală, 14 septembrie, o declarație pe propria răspundere semnată de părinți, care își asumă că, în ultimele 14 zile, copilul nu a prezentat simptome specifice unei afectiuni cu potential infectios, nu a fost diagnosticat cu COVID-19 și nici nu a intrat în contact cu o persoană testată pozitiv.

„Dacă putem spune că un părinte își cunoaște cel mai bine copilul, veți înțelege și această declarație”, și-a argumentat decizia Tătaru, miercuri, întrebat de jurnaliști. 

Replica PSD nu a întârziat: 

PSD: Educaţia nu este cârciuma lui Orban, iar copiii nu sunt cobaii lui Tătaru

Ministrul Tătaru a precizat că ordinul cu regulile sanitare pentru școli și grădinițe va putea fi emis doar dacă Parlamentul – majoritar PSD – va adoptă legea în baza căruia acesta poate fi dat.

Tătaru a mai spus că „triajul observațional” pe care îl face părintele trebuie adus la cunoștință „la tot ce înseamnă medicina școlară și învățătorului sau dirigintelui”.

În ceea ce privește distanțarea fizică între copii, mai mică decât cea prevăzută pentru profesori, ministrul a declarat: „INSP a ajuns la evaluarea siguranței. În condițiile în care păstrăm și masca, și dezinfectant, distanța de un metru e suficientă. Avem și studiile din țările europene, multe renunțând la distanțare, dar cu separatoare”.

Ce cuprinde declarația pe propia răspundere care trebuie semnată de părinți:
  • Copilul nu a prezentat simptome specifice unei afectiuni cu potential infectios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăți de respirație, diaree, vărsături, rinoree, etc).
  • Copilul nu a fost diagnosticat cu COVID-19
  • Copilul nu a venit în contact cu o persoană testată pozitiv pentru această afecțiune.
  • Nu voi aduce copilul în colectivitate dacă prezintă simptome specifice unei afecțiuni cu potențial infecțios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăți de respirație, diaree, vărsături, rinoree, etc).
 
Părinții trebuie să menționeze dacă în perioada suspendării cursurilor școlare, elevul
  • nu a avut nicio problemă de sănătate
  • a avut o problemă de sănătate, motiv pentru care a necesitat consult medical. Părinții trebuie să anexeze o copie a documentelor medicale (scrisoare medicală sau bilet de ieșire din spital).
Declarația condiționează primirea copilului în colectivitate la începutul fiecărui ciclu de prezența fizică în școală și va fi prezentata la triajul epidemiologic la intrarea în unitatea de învățământ.
 
Părinții nu au voie în curtea școlii

Conform proiectului de Ordin publicat de Ministerul Sănătății, părinții / aparținătorii nu vor avea acces în curtea unității de învățământ și nu vor însoți copiii în clădirea acesteia, cu excepția cazurilor speciale, pentru care există aprobarea conducerii școlii.

 

Comunicarea cu părinții se va realiza telefonic sau prin mijloace electronice în vederea identificării din timp a semnelor de îmbolnăvire și a inițierii măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în colectivitate.

 

Părinții au obligația să anunțe unitatea de învățământ cu privire la absența elevului în următoarele situații:
  • Elevul prezintă simptome specifice;
  • Elevul a fost diagnosticat cu SARS-Cov2;
  • Elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-Cov2 și se află în carantină.
Măsuri pentru elevii și cadrele didactice aflate în grupele de vârstă la risc și / sau având afecțiuni cronice și/sau dizabilități:
  • Personalul cu risc (ex. vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară) va reveni în școli cu avizul medicului de medicina muncii;
  • Preșcolarii/elevii care fac parte dintr-un grup cu risc (ex. boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, imune/auto-imune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilități, tratament imunosupresiv), vor reveni în școli, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant și cu acordul scris al părinților. Pentru aceștia, reprezentanții unităților de învățământ vor identifica, după caz, soluții pentru asigurarea procesului educațional la distanță sau în condiții de siguranță sporite.
  • Respectarea măsurilor de protecție și cele de igienă recomandate tuturor elevilor trebuie monitorizate cu mai multă atenție în cazul elevilor cu boli cronice;
  • Elevii cu boli cronice care privesc cu teamă întoarcerea la școală, precum și părinții acestora, vor fi consiliați de medicii specialiști și psihologii care îi au în îngrijire, în privința măsurilor suplimentare necesare pentru a se simți în siguranță;
  • Copiii care locuiesc la același domiciliu cu o persoană care face parte dintr-un grup cu risc, se pot, în mod normal, reîntoarce la instituția de învățământ. Pot exista anumite cazuri în care, după o evaluare concretă și individuală a gradului de boală al persoanei respective și a riscului de contaminare cu Sars-CoV-2 pe care copilul îl poate aduce acasă, se poate recomanda de către medicul curant, cu acceptul familiei, ca acel copil să nu se prezinte fizic la școală, pentru o perioadă determinată. Pentru cei care nu pot reveni la școală, reprezentanții unităților de învățământ vor identifica soluții pentru asigurarea procesului educațional la distanță;
  • Copiii cu dizabilități, ținând cont de specificul afecțiunii, vor beneficia de adaptarea informațiilor și învățarea regulilor de prevenție în mod adecvat dizabilității specifice.

Potrivit proiectului de Ordin, unitățile de învățământ preuniversitar trebuie să identifice, înainte de deschidere, spațiile de care dispun sau de care ar avea nevoie în plus.

Principiul de urmat este „1 clasă de elevi = 1 sală de clasă”.

Școlile trebuie să urmeze mai multe reguli pentru organizarea accesului în instituție, organizarea claselor, spațiilor comune, curții și a grupurilor sanitare.

Capitolul II al Normelor, referitor la pregătirea unităților de învățământ, prezintă sumar o serie de pași, dar o parte dintre aceștia, ce implică măsuri sanitare și de protecție, sunt detaliați ulterior. Astfel:

“II. Pregătirea unităților de învățământ, înainte de deschidere

a) Evaluarea infrastructurii. Fiecare unitate de învățământ va identifica spațiile de care dispune și care pot fi folosite în procesul de învățământ, precum și un spațiu pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte. Împreună cu autoritățile administrației publice locale pot fi identificate, la nevoie, spații suplimentare, necesare desfășurării procesului educativ;

b) Organizarea spațiilor (sălilor de clasă), cu așezarea băncilor astfel încât să se asigure distanțarea fizică de 1 metru între elevi sau dotarea băncilor cu separator în situația în care distanțarea fizică nu poate fi asigurată;

c) Stabilirea circuitelor funcționale;

d) Organizarea spațiilor de recreere;

e) Evaluarea necesarului de resurse umane;

f) Asigurarea materialelor de curățenie, igienă și dezinfecție;

g) Asigurarea permanentă a unui stoc de rezervă de materiale de protecție pentru elevi și personal;

h) Instruirea personalului pentru aplicarea planului de măsuri.”

Următorul capitol prevede măsuri de protecție în școli, în funcție de spații și activități. În continuarea planului de pregătiri pentru deschidere, aceste măsuri includ:

1. Asigurarea coordonării activităților de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2

Conducerea unității de învățământ va desemna un responsabil, dintre angajații unității de învățământ, care coordonează activitățile de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2 la nivelul unității. Acesta va fi în permanentă legătură cu personalul medico-sanitar, cu reprezentanții Inspectoratelor Școlare Județene / al municipiului București, ai Direcțiilor de Sănătate Publică, ai Autorităților Publice Locale și ai CJCCI, respectiv CMBCCI.

Download (PDF, Unknown)

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version