“Este regretabil că Bacalaureatul a devenit, în ultimii ani, un instrument de trimitere a tinerilor în șomaj – fără calificări, fără competențe practice, fără certificate și fără șanse de a se integra pe piața muncii sau a formării profesionale”, arată vicepreședintele PNL, Raluca Turcan, într-o declarație de presă, după anunțarea ratei de promovare a examenului: 71,4%, înainte de contestații, față de 66,7% anul trecut.

“S-au afișat rezultatele. Se confirmă că avem și copii de excepție. Felicitări elevilor, părinților și profesorilor care au muncit în timpul liceului! Consider că Bacalaureatul trebuie să fie un test care să-i ajute pe tineri să afle ce cunoștințe și competențe au și ce traseu profesional trebuie să îmbrățișeze. Din păcate, anul acesta se mai adaugă peste 70.000 de tineri la cei peste 800.000 de absolvenți de liceu fără diplomă de Bacalaureat care nu au promovat examenul sau au abandonat studiile în timpul liceului (la începutul liceului, în 2013, erau 163.098 de elevi – astăzi au promovat examenul doar 91.754 din 135.513 de înscriși)”, precizează ea.

Raluca Turcan a arătat că acest fenomen se repetă de un deceniu, iar sistemul rămâne neclintit.

“Problemele încep încă din școala gimnazială, acolo unde elevii și părinții ar trebui să fie consiliați și îndrumați spre un traseu educațional concret după terminarea gimnaziului: fie să se poată integra pe piața muncii cu o serie de competențe acumulate în școală, fie să meargă spre o filieră profesională (la o școală profesională sau un liceu tehnologic), fie să urmeze o filieră teoretică”, a spus Turcan.

Ea a anunțat că PNL propune cinci soluții și solicită sprijinul tuturor autorităților pentru implementarea lor în cel mult un an.

Astfel, liberalii propun introducerea Bacalaureatului diferențiat: cel tehnologic, care să le asigure absolvenților, pe de-o parte, traseul spre universități tehnice și, pe de altă parte, un loc pe piața economică și Bacalaureatul teoretic care ar trebui să le permită tinerilor să acceadă în orice formă de învățământ superior. În plus, pentru cei care doresc doar o meserie, PNL propune să existe posibilitatea unei calificări, care să certifice că ei sunt pregătiți să intre pe piața muncii.

În al doilea rând, liberalii cer alocarea de fonduri către Ministerul Educației pentru investiții în infrastructura școlară și în pregătirea profesorilor. Masteratul Didactic și investiția în maiștri și echipamente pentru laboratoarele din școlile tehnologice sau teoretice este esențială pentru transmiterea de cunoștințe la zi.

Punerea în aplicare a programului “A doua șansă” și atragerea de fonduri europene pentru programe de formare a absolvenților de gimnaziu sau liceu care nu au obținut nicio diplomă sau certificare profesională este cea de-a treia măsură propusă de PNL.

Liberalii mai cer șanse egale pentru absolvenții de liceu care au promovat examenul de Bacalaureat la studii universitare de calitate în țară și dublarea numărului de burse pentru învățământul profesional și deduceri fiscale reale pentru companiile care vor să investească în programe de formare profesională.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version