În urma declarațiilor comisarului european pentru Transport, Violeta Bulc, şi a dezbaterii din plenul Parlamentului European (PE) pe tema viitorului pachet aviatic, a fost adoptată o rezoluție a cărei inițiator este Marian-Jean Marinescu, vicepreședintele Grupului PPE – cel mai mare grup politic din PE, cu 216 de membri.

marian-jean marinescu
Marian-Jean Marinescu

Scorul a fost de 428 voturi „pentru”, 149 „împotrivă” și 53 de abțineri.

“Transportul aerian asigură mobilitate, conectivitate, dezvoltare economică durabilă şi locuri de muncă, iar Grupul PPE sprijină necondiționat acest sector din toate punctele de vedere”,  a declarat, în plenul PE, Marian-Jean Marinescu.

„În primul rând este necesară o dezvoltare sustenabilă a infrastructurii – a aeroporturilor și în special a celor regionale. În al doilea rând, companiile aeriene europene au nevoie de un mediu competițional loial, pe fondul creșterii concurenței companiilor din Orientul Mijlociu și țărilor din Extremul Orient”, a adăugat Marinescu.

“Viitorul transportului aerian al Uniunii este Cerul Unic European bazat pe un control de trafic modern, pe eficientizarea zborurilor și pe o nouă arhitectură a spațiului aerian pe care să se implementeze noua tehnologie SESAR. În același timp, transportul aerian are nevoie de forță de muncă înalt calificată pe care instituțiile de profil din statele membre sunt capabile să o asigure”, a mai spus el.

Marinescu a făcut apel la Comisia Europeană “să țină cont de aceste remarci și mai cu seamă să ia în considerare, pentru viitorul pachet legislativ, cele mai importante recomandări pe care Parlamentul European le-a lansat cu ocazia primei lecturi din dosarele referitoare la Cerul Unic European, EASA și Acordurile Aeriene Internaționale”.

Cerul Unic European

Este vorba despre reorganizarea spaţiului aerian european, pentru a-l face mai eficient. “De ce să ocolim, când putem zbura în linie dreaptă?”, se întreabă Marinescu.

Zilnic, 27.000 de zboruri traversează  Europa. “Dar nu în linie dreaptă, de la un aeroport la altul, așa cum ar trebui. De vină este arhitectura spațiului aerian, construită pe principiul frontierelor naționale. Consecința: întârzieri, costuri suplimentare, inclusiv pentru călători”, precizează vicepreşedintele Grupului PPE.

De aceea, este necesară o nouă arhitectură a spațiului aerian, bazata pe eficiență și nu pe granițe – aceasta este esența Cerului Unic European, spune Marian-Jean Marinescu

Beneficii pentru cetățeni și companiile aeriene

Ideea unei reformări a modului în care traficul aerian este gestionat în Europa a apărut în anii 1990 și prima reglementare europeană, SES I, a apărut în 2004. Promitea mai puţine întârzieri, o triplare a capacităţii de trafic şi o creştere cu un coeficient de 10 a performanţei şi siguranţei, alături de o înjumătăţire a costurilor legate de managementul traficului aerian. Beneficii deopotrivă pentru cetăţeni şi companiile aeriene. Dar statele membre nu au implementat-o.

A doua reglementare, SES II, a intrat în vigoare în 2009. “Ca raportor al Parlamentului European, am sprijinit schema de performanță pentru controlul de trafic și am introdus un termen operațional, 2012, pentru reorganizarea spațiului aerian. Progresul nu a fost mulțumitor. În ianuarie 2014, Comisia Transport a Parlamentului a votat SES 2+, al treilea pachet de măsuri”, explică Marinescu.

“Opoziția de pâna acum a fost politică și socială. Motiv pentru care în SES 2+ am introdus un capitol nou, managementul implementării SESAR, noul sistem european de control de trafic. SESAR va învinge argumentele politice și sociale”, continuă el.

Peste 600 de milioane de pasageri care sunt deasupra Europei în fiecare an iar soluția pentru a le face călătoria mai uşoară este eliminarea granițelor de pe cer. “Cerul Unic European. Vom obţine rute directe, zboruri mai scurte, costuri mai mici şi o siguranţă sporită”, precizează Marian-Jean Marinescu.

marian-jean marinescu_0

Inginer de aviaţie

Fiu de pilot, el a vrut să îmbrăţişeze cariera tatălui, însă mama l-a convins: “E suficient că tatăl tău şi-a riscat viaţa făcând asta”.

“Aşa că am devenit inginer de aviaţie. Am lucrat 20 de ani în proiectare şi construcţie. Cineva mi-a spus că cine simte mirosul de combustibil ars pe pistă va iubi pentru totdeauna aviaţia. E adevărat, sunt dovada vie a acestui lucru”, spune Marinescu.

Acum se ocupă de legislaţie aviatică şi spaţială: Galileo, EGNOS, Cerul Unic European.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version