La Sala Atelier a Teatrului Național București, Brîndușa Armanca prezintă duminică, 8 octombrie, de la ora 11.00, în cadrul programului Conferintele TNB, “Armata lui Pinocchio. Cum mințim poporul cu televizorul?”.

Iată precizările TNB:

Despre conferinţă

Controversele în jurul „știrilor false” suscitate de alegerile prezidențiale din Marea Britanie și din SUA au tras un semnal de alarmă în privința încălcării unui drept fundamental al publicului: dreptul de a primi informație corectă, actuală, verificată.

Numeroase studii media au relevat mecanismele prin care informațiile mistificate pot influența soarta alegerilor sau pot deforma opiniile și acțiunile publicului.

Noile tehnologii, platformele moderne ca Google, Facebook, YouTube contribuie la difuzarea rapidă a „fake news” și fac practic incontrolabilă circulația acestora.

Sondajele arată că publicul din România se informează în proporție de peste 80% de la televizor, așadar acesta este mediul prin care poate fi contaminat.

Numeroasele canale „de știri” apărute la noi sunt adesea canale de intoxicare, dezinformare, manipulare, iar domeniile predilecte ale distorsiunilor sunt politica, evenimentele mondene, afacerile și știrile interne.

Deși românii par conștienți de expunerea lor la știri false – 9 din 10 susținând că li se întâmplă să descopere că o știre pe care inițial o considerau adevărată este falsă, doar jumătate dintre ei verifică veridicitatea informațiilor, chiar și înainte de a le împărtăși altor persoane. Mai mult decât atât, majoritatea continuă să folosească aceleași canale pe care au descoperit știri false, însă le scade încrederea în ele”, se arată într-un studiu iSense Solutions.

Conferința se axează pe explicarea fenomenului, pe identificarea ”agenților” manipulării la televiziune prin prezentarea unor studii de caz notorii” – Brîndușa Armanca.

Despre conferenţiar

Brînduşa Armanca este jurnalist și profesor universitar. A făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Între 2006 și 2012 a fost directoarea Institutului Cultural Român din Budapesta.

În prezent este profesor universitar și redactează rubrica săptămânală de critică a presei „Media culpa” în Revista 22.

Membră a Uniunii Scriitorilor din România și a numeroase organizații de media ca International Communication Association sau ECREA, AZIR etc., este autoarea mai multor volume de jurnalism ca Televiziunea regională în România (2002), Media culpa (2006), Învaţă să învingi (2006), Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii (2009, 2012; tradusă şi în maghiară în 2011), Dalnic. Istorii nespuse din satul lui Doja (versiuni în română, engleză, maghiară, 2016), cărţi de comunicare cum este Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt (2002), sau de istorie literară și literatură ca Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă (2005), Aboilirea timpului buimac (2016), Final la Cartea rataților (2017).

Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române, precum și cu Distincția Ministerului Culturii ungar pentru diplomație culturală.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version