Camera Deputaților – for decizional – a adoptat luni seară Codul administrativ, cu 175 de voturi “pentru”, 33 “împotrivă” şi 15 abţineri.

Iată cele mai controversate prevederi:

Codul administrativ prevede pensii speciale pentru primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de Consilii Județene.

Modul de calcul al pensiei speciale pentru aleșii locali este similar celui pentru pensiile speciale ale parlamentarilor: produsul numărului lunilor de mandat cu 0,4% din indemnizația brută lunară aflată în plată.

Pensia specială se acordă cu condiția ca persoana respectivă să fi avut minimum un mandat întreg de primar, viceprimar, președinte sau vicepreședinte de Consiliu Județean, iar în calcul se iau maximum trei mandate.

De asemenea, pensia specială se cumulează cu orice alt tip de venit, inclusiv pensia normală, și se plătește din bugetul ministerului responsabil cu administrația publică.

Nu beneficiază de pensia specială persoanele condamnate, în calitate de ales local, pentru infracțiuni de corupție.

Deciziile privind patrimoniul unităților administrativ teritoriale – inclusiv închirierile și concesionările – vor putea fi luate în consiliile locale sau județene cu 50+1 din numărul consilierilor, față de două treimi, în prezent.

Majoritatea de două treimi a rămas doar în ceea ce privește deciziile de vânzare, cumpărare, schimb sau donație a proprietăților imobiliare aflate în patrimoniul orașelor, comunelor și județelor.

Însă chiar înainte de votul final, Comisia parlamentară specială pentru elaborarea Codului administrativ a oprat câteva modificări esențiale în privința atribuțiilor Agenției Naționale pentru Funcționarii Publici (ANFP). 

Astfel, au fost reintroduse în lege prevederile că autoritățile și instituțiile publice nu pot efectua reorganizări de posturi, fără a mai fi necesar avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.

De asemenea, ANFP va avea în continuare legitimarea procesuală activă pentru a ataca acele acte nelegale în domeniul funcției publice.

Eliminarea unor astfel de prevederi a atras luna trecută un avertisment din partea Comisiei Europene, care a arătat într-un punct de vedere remis G4Media.ro că reducerea atribuțiilor ANFP și creșterea arbitrariului deciziei politice în privința funcționarilor publici constituie temeiul pentru suspendarea plăților către România. Și asta pentru că ANFP este o instituție-cheie în arhitectura instituțională, iar România și-a asumat păstrarea atribuțiilor sale pentru a atrage fonduri europene prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA).

Senatoarea USR Florina Presală acuză majoritatea parlamentară de următoarele prevederi din Codul administrativ:

  • acesta “devine baza legală pentru numiri politice și pentru a răsplăti cu o funcție de demnitate publică pe cei ce slujesc partidul. De la Secretarul General al Guvernului, prefect și subprefect și până la șefii de deconcentrate, aceste poziții devin demnități publice sau permit numirea oricăror persoane pe placul partidului de la guvernare sau al primarului, fără nicio preocupare pentru competență. După ce a trecut de Senat, în Comisia specială de Cod Administrativ PSD a introdus noi amendamente care transformă funcția de conducere a deconcentratelor, acum ocupată de către funcționari publici: conducătorul va fi „manager, funcție de demnitate publică”. Este o găselniță fără niciun fel de acoperire în legislația curentă, inventată special pentru a putea crea poziții de demnitate publică dar fără răspunderea aferentă. În urma acestui amendament, vor trebui operate o serie de modificări legislative importante, urmărindu-se numirea politică și salarizarea mai ridicată în acord cu Legea salarizării unitare pentru funcția de subsecretar de stat”.

Iobăgia funcționarilor publici. Funcționarii publici sunt singurii care răspund pentru legalitatea actelor administrative, astfel că era important pentru decidenții politici să poată scăpa ușor de cei incomozi, fie prin schimbarea naturii anumitor posturi, fie prin reorganizări mai facile de structuri de posturi. Funcția de arhitect-șef nu mai este funcție publică de niciun fel (acum funcție publică specifică de conducere), astfel că primarii pot scăpa de arhitecții-șefi care nu vor să emită avize și autorizații care încalcă legea. În plus, a fost eliminat din Cod articolul care prevedea că funcționarii legii beneficiază de protecția legii atunci când sesizează fapte pe care le consideră nelegale. Totodată, autoritățile și instituțiile publice pot efectua reorganizări de posturi fără a mai fi necesar avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, ca până acum, iar ANFP nu mai are legitimarea procesuală activă pentru a ataca acele acte nelegale în domeniul funcției publice. USR a avut amendamente pentru a remedia toate aceste aspecte”.

 “Activitatea autorităților să fie și mai opacă decât era până acum. Nu vor mai fi publicate procese verbale ale sedintelor de consiliu local, ci sinteze ale acestora. Practic, cetatenii nu vor mai sti cine ce a zis exact în ședinta de consiliu local. Au eliminat obligația aleșilor locali de a aduce la cunoștinta cetățenilor toate faptele și actele administrative ce interesează comunitatea locală.
Primarii nu mai sunt declarați incompatibili în exercitarea calității de persoană fizică autorizată sau de persoană care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială”.

“De asemenea, conform Codului Administrativ, procedura de licitație a contractelor de concesiune sau închiriere a bunurilor proprietate publică va fi validă dacă sunt depuse doar 2 oferte valide (nu 3, cum era până acum). Dacă procedura se reia, este necesară doar 1 ofertă validă depusă (și nu 3)”.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version