Guvernul vrea să reformeze, printr-o Ordonanță de urgență (OUG) rolul Cancelariei Prim-Ministrului – care va avea în subordinea secretari și subsecretari de stat și prin care premierul Dacian Cioloș va coordona direct 14 instituții – și al Secretariatul General al Guvernului (SGG). (Vezi document la finalul articolului)

ciolos guvern

Proiectul de OUG privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, se află în consultare publică până marți, 21 iunie 2016, ora 16:00.

Potrivit proiectului, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului funcţionează 6 structuri, precum și alte departamente, organizate ca structuri cu sau fără personalitate juridică:

1. Cancelaria Prim-ministrului va fi structura fără personalitate juridică, finanţată prin bugetul SGG, prin care premierul va coordona 14 instituţii cu rol în “formularea implementării strategiilor și politicilor publice şi în monitorizarea implementării programului de guvernare.

Iată cele 14 instituții:

  • Agenţia Naţională Anti-Doping
  • Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale
  • Agenţia Naţională pentru Romi
  • Agenţia pentru Agenda Digitală a României
  • Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate
  • Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor
  • Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare
  • Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc
  • Institutul National pentru Studierea Holocaustului din România «Elie Wiesel»
  • Institutul Naţional de Statistică – INS
  • Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor – ONPCSB
  • Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc
  • Oficiul Registrului National al Informaţiilor Secrete de Stat -ORNISS
  • Secretariatul de Stat pentru Culte.

Agenţia pentru Agenda Digitală a României, de pildă, trece din subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului. Conducerea Agenţiei va fi asigurată de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, ajutat de 2 vicepreşedinţi, numiţi în condiţiile legii. Agenţia se va finanţa integral din venituri proprii iar preşedintele va fi ordonator terţiar de credite.

Cancelarie cu secretari și subsecretari de stat

În cadrul Cancelariei îşi vor desfăşura activitatea unul sau mai mulţi secretari de stat şi consilieri de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului, inclusiv directorul de cabinet al premierului, cu rang de secretar de stat.

Atribuţiile, organizarea, funcţionarea, structura organizatorică şi numărul maxim de posturi ale Cancelariei Prim-Ministrului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în vreme ce structura organizatorică, numărul maxim de posturi, statul de funcţii şi statul de personal ale fiecărei structuri din cadrul aparatului de lucru al Executivului, cu excepţia Cancelariei Prim-Ministrului, se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului, la propunerea conducătorilor acestor structuri, cu încadrarea în numărul maxim de posturi stabilit pentru aparatul de lucru al Guvernului.

În textul OUG, Executivul argumentează că ”funcţionarea unor instituţii publice şi organe de specialitate ale administraţiei publice centrale în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului, se impune din perspectiva asigurării unui cadru coerent de stabilire a priorităţilor şi de identificare în timp real a tuturor dificultăţilor, în scopul surmontării acestora şi atingerii obiectivelor propuse”.

SGG, ordonator principal de credite, cu excepția DLAF

2. Secretariatul General al Guvernului, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea prim-ministrului, va fi condus de un secretar general cu rang de ministru, ajutat de doi secretari generali adjuncți, înalți funcționari publici, numiţi în condițiile legii.

“Secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, precum şi pentru instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, și din subordinea, respectiv coordonarea prim-ministrului, cu excepția Departamentului pentru Luptă Antifraudă – DLAF”, mai prevede OUG.

SGG îndeplineşte, totodată, atribuţiile de minister de resort faţă de RA-APPS Regia Autonomă “Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat” şi faţă de Regia Autonomă “Monitorul Oficial”.

3. Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, structură cu personalitate juridică, finanţată prin bugetul SGG, va fi condus de ministrul delegat, care are calitatea de ordonator terţiar de credite.

În cadrul departamentului funcţionează unul sau mai mulţi secretari de stat, numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului.

4. Departamentului pentru Luptă Antifraudă – DLAF este o structură cu personalitate juridică, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în coordonarea prim-ministrului, finanţată de la bugetul de stat, condusă de un şef cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului pe o perioadă de 5 ani, ordonator principal de credite.

Potrivit proiectului OUG, la articolul 26 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Oficiul funcţionează ca organ de specialitate cu personalitate juridică în subordinea Guvernului și coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria PrimMinistrului, cu sediul în municipiul Bucureşti.”

5. Corpul de control al Prim-Ministrului, structură fără personalitate juridică în subordinea prim-ministrului, va fi condus de un secretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului, şi finanţată prin bugetul SGG.

Corpul de control al prim-ministrului controlează şi urmăreşte activitatea ministerelor şi serviciilor publice deconcentrate ale acestora, instituţiilor publice din subordinea Guvernului, organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, oficiilor, departamentelor, comisiilor, regiilor autonome, companiilor şi societăţilor naţionale, societăţilor comerciale şi instituţiilor financiar-bancare cu capital majoritar sau integral de stat, se arată în proiectrul de OUG.

Corpul de control al prim-ministrului controlează, cu respectarea dispoziţiilor legale privind regimul general al autonomiei locale, organizarea şi funcţionarea autorităţilor administraţiei publice locale, precum și activitatea instituţiilor publice subordonate autorităţilor administraţiei publice locale.

6. Departamentul pentru Relaţii Interetnice, structură fără personalitate juridică, în subordinea prim-ministrului, condusă de un secretar de stat, ajutat de 2 subsecretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primministrului, şi finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

7. Alte departamente, organizate ca structuri cu sau fără personalitate juridică, vor fi tot în subordinea prim-ministrului, conduse de secretari de stat sau asimilaţi ai acestora, a căror înfiinţare şi/sau funcţionare se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

De asemenea, în scopul coordonării la nivel naţional a pregătirii, organizării şi desfăşurării manifestărilor, acţiunilor şi proiectelor de aniversare a Centenarului României (1918 – 2018) prin OUG citată se înfiinţează Departamentul Centenar, structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului, condusă de un secretar de stat, finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, şi se suplimentează numărul maxim de posturi al aparatului de lucru al Guvernului cu 35 de posturi.

ORNISS, în subordinea premierului

De asemenea, proiectul OUG prevede că “Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat, denumit în continuare ORNISS, se organizează şi funcţionează ca instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea Guvernului României şi în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului, cu autoritate la nivel naţional în domeniul securităţii informaţiilor clasificate”.

Download (PDF, Unknown)

Detalii, aici:

Download (PDF, Unknown)

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version