După lungi așteptări și scumpiri în cascadă, mult așteptatul proiect al noii legi de reglementare a exploatării zăcămintelor offshore și onshore ajunge în Parlament. Este inițiat de Ministerul Energiei condus de PNL-istul Virgil Popescu, iar PSD a dat OK-ul. Astfel, pe proiect apare și semnătura lui Marcel Ciolacu, alături de cea a premierului Nicolae Ciucă, a liderului UDMR Kelemen Hunor și a lui Varujan Pambucian, șeful Grupului Minorităților.
Proiectul va modifica și completa Legea nr. 256/2018, adoptată pe vremea majorității parlamentare PSD – în „epoca” Liviu Dragnea -, ALDE și UDMR.
Exploatarea gazelor poate poate începe din anul 2026, iar impozitul suplimentar pentru companii va fi eliminat, în cazul veniturilor suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 85 lei/MWh, potrivit proiectului.
Concret, pentru prețuri de sub 85 lei/MWh, producătorii nu vor achita niciun impozit pe veniturile suplimentare.
În vechea lege offshore susținută de Liviu Dragnea era introdus un impozit progresiv, între 30 şi 70%, pe veniturile suplimentare obţinute din majorarea preţului gazelor.
O altă prevedere nouă: statul va primi 60% din venituri, iar companiile private 30%.
Iată explicațiile inițiatorului proiectului, în expunerea de motive:
„Pentru a obține un sistem fiscal competitiv şi a permite investitorilor un nivel normal al rentabilității, este necesară eliminarea impozitării suplimentare a veniturilor pentru preturile de vânzare la care investitorii nu realizează supraprofituri (intre 45,71 lei/MWh şi 85 lei/MWh), cu menținerea grilei de impozitare în cazul veniturilor suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 85 lei/MWh.
Impozitul pe veniturile suplimentare şi impozitul pe profit și sunt două impozite diferite și de aceea este necesară o bază impozabilă corespunzătoare, determinată în mod adecvat. Cele două impozite au reguli diferite de determinare, așadar, potrivit practicii internaționale relevante, nu se justifică limitarea unui drept de deducere stabilit prin reguli general aplicabile impozitului pe profit, prin deducerea aplicabilă pentru impozitul pe veniturile suplimentare ,
De asemenea, se propune creșterea de la 30% la 40% a nivelului maxim pentru deducerea investițiilor din segmentul upstream pentru determinarea impozitului suplimentar, pentru a încuraja investițiile în acest sector.
În plus, se propune eliminarea limitării deducerii investițiilor pentru calculul impozitului pe profit, pentru a asigura respectarea principiului Codului Fiscal care prevede ca toate sectoarele de activitate să fie tratate uniform. În prezent, această limitare împiedică operatorii offshore să deducă amortizarea tuturor investițiilor efectuate, datorând impozit pe profit la o bază impozabilă artificial mărită, fiind astfel discriminați comparativ cu restul agenților economici.
Totodată de reglementează regimul fiscal pentru perimetrele onshore de adâncime mai mari de 3000m
Se propune eliminarea utilizării prețului de referință în determinarea bazei de calcul a impozitului asupra veniturilor suplimentare. În acest fel, sunt respectate principiile fiscalității prevăzute de Codul Fiscal şi România se va alinia cu practica internațională referitoare la determinarea impozitelor upstream pe baza prețurilor realizate.
Modificările propuse reflectă practica internațională în industria de petrol şi gaze.
Conform unui studiu realizat în luna iunie 2021 de compania de consultantă PwC, „Studiu comparativ privind impozitarea specifică a producției de gaze naturale offshore din Europa”, în anul 2020, România avea cea mai mare rată efectivă de impozitare a sectorului de gaze naturale offshore (23%) comparativ cu restul de state europene relevante pentru producția offshore, de aproximativ 4,3 ori mai mare decât media acestora, estimată la 5,3%.
Acest nivel ridicat de impozitare efectivă arată necesitatea modificării regimului fiscal, astfel încât acesta să devină atractiv investițiilor, cu atât mai mult în contextul tranziției energetice. Astfel, pentru restabilirea echilibrului şi a competitivității regimului fiscal este necesară modificarea Legii Offshore (Legea nr. 256/2018).