Camera Deputaților – for decizional – a modificat, marți, legislația privind pensiile private (Legea 411/2004 ) şi facultative (Legea 204/2006), prin aprobarea Ordonanţei de urgenţă (OUG) nr. 174/2022, cu un amendament prin care ASF va trebui să analizeze periodic posibilitatea elaborării de reglementări privind investirea activelor acestor fonduri de pensii.

Prin noul act normativ, s-au adus reglementări și la Legea nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private.

S-au înregistrat 183 voturi „pentru”, 79 “împotrivă” şi 9 abţineri.

Deputaţii USR şi Forţa Dreptei au anunţat că vor ataca proiectul la Curtea Constituţională.

„Doriţi să sufocaţi administratorii acestor pensii. Acesta era singurul sistem care putea să salveze pensiile românilor”, a acuzat, de la tribună, deputatul USR Claudiu Năsui.

„Veţi scădea veniturile administratorilor cu 20% prin noile comisioane de administrare. Forţaţi administratorii de pensii private să învestească în companii de stat”, a spus și deputatul Ionel Dancă, de la Forța Dreptei.

Deputatul PSD Adrian Solomon a explicat că Guvernul a venit, la solicitarea UE, cu amendamentele prin care ASF va face periodic analize şi elaborează reglementări privind investirea activelor fondurilor de pensii administrate privat şi pensii facultative.

Abia după o decizie a CCR, noua lege merge la promulgare la președintele Klaus Iohannis.

Potrivit amendamenului introdus la comisii, „Autoritatea de Supraveghere Financiară analizează periodic posibilitatea elaborării de reglementări privind investirea activelor fondurilor de pensii administrate privat, de pensii facultative care să contribuie la flexibilizarea cadrului de investire, în scopul încurajării diversificării corespunzătoare a activelor fondurilor de pensii pentru a obţine randamente investiţionale echitabile ajustate în funcţie de risc”.

Actul normativ adoptat prevede obligaţia administratorului de a deţine permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, obligaţia de constituire la nivelul entităţii a unui comitet de investiţii format din membrii independenţi, care va adopta decizii pentru operaţiunile de investire/dezinvestire, precum şi a unui comitet de remunerare.

De asemenea, stabileşte obligaţii în sarcina conducerii administratorilor de fonduri de pensii de a defini şi supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a acestora, obligaţia respectării, în orice moment, pe parcursul activităţii, a condiţiilor de autorizare şi a celor de funcţionare.

Alte prevederi se referă la stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităţilor principale şi a celor secundare/conexe, precum şi la stabilirea dreptului imprescriptibil al participanţilor şi al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private.

Totodată, documentul prevede introducerea posibilităţii ca, în cazul declanşării procedurii de administrare specială, ASF să poată desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii drept administrator special, în condiţiile stabilite prin reglementări, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranţă a sistemului de pensii private, în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplineşte cerinţele legale în acest sens.

„Administratorul investeşte activele fondului de pensii în investiţii private de capital sub forma acţiunilor la societăţi din România, din state ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiţii private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de până la 1% din valoarea totală a activelor fondului de pensii. În situaţia în care statul român deţine acţiuni sau participaţii în cadrul acestor entităţi, administratorul poate investi în aceste instrumente financiare în procent de până la 3%. Acest procent poate fi majorat până la 5% în situaţia în care statul român deţine acţiuni sau participaţii în cadrul acestor entităţi, fondurile de investiţii private de capital în care se investeşte sunt finanţate din fonduri alocate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi domeniile în care se realizează investiţia sunt supuse aprobării Autorităţii de Supraveghere Financiară şi a Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, mai stipulează actul normativ”.

Alte prevederi se referă la principiile privind regulile de investire şi atribuţiile directorilor de investiţii din cadrul administratorilor, la atribuţiile structurii de management al riscului în cadrul administratorilor şi principiile privind modul de evaluare a activelor fondurilor şi responsabilitatea administratorilor, la suplimentarea activităţilor privind administrarea unui fond de pensii.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version