USR a sesizat, joi, noul Avocat al Poporului, Renate Weber, să conteste la Curtea Constituţională a României (CCR) ordonanţa de urgenţă (OUG) privind Codul administrativ, adoptată marți.

Florina Presadă senator USR

USR invocă, în primul rând,  lipsa caracterului de urgenţă a acestei OUG: „Curtea Constituţională a arătat în nenumărate rânduri că „urgenţă” înseamnă o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată ori existenţa unei stări de fapt obiective, cuantificabile, independente de voinţa Guvernului, care ar pune în pericol un interes public. Nu este cazul actului normativ de faţă. Acestei jurisprudenţe i se alătură concluziile ultimului Raport al Comisiei de la Veneţia în cazul României care precizează că folosirea ordonanţelor de urgenţă afectează calitatea legislaţiei, securitatea juridică, slăbeşte controlul extern asupra Guvernului şi nesocoteşte principiul separaţiei puterilor în stat. Mai mult, Comisia de la Veneţia solicită Guvernului României să reducă în mod drastic folosirea ordonanţelor de urgenţă în toate domeniile de activitate”.

În al doilea rând, USR critică lipsa de claritate şi predictibilitate a normei: „Codul Administrativ este în fapt un text normativ ce nu respectă normele de tehnică legislativă (nu corespunde unei operaţiuni de codificare). Totodată, el nu întruneşte rigorile de claritate, precizie, previzibilitate şi predictibilitate. Respectarea standardelor de claritate şi predictibilitate ale legii reprezintă o exigenţă de rang constituţional, aşa cum o arată jurisprudenţa Curţii Constituţionale”.

În al treilea rând, reprezentanţii USR fac referire la înfiinţarea pensiilor speciale pentru anumite categorii de aleşi locali (indemnizaţia pentru limită de vârstă pentru primari, viceprimari, preşedinţi şi vice-preşedinţi de consilii judeţene).

„Curtea Constituţională s-a pronunţat în trecut pe marginea unor legi adoptate de către Parlament care aveau un conţinut cvasi-identic cu articolul din Codul Administrativ ce prevede indemnizaţiile pentru limită de vârstă pentru primari, viceprimari, preşedinţi şi vice-preşedinţi de consilii judeţene. În deciziile adoptate, Curtea arată că o astfel de reglementare contravine principiului egalităţii în faţa legii”, potrivit sursei citate.

Ei menţionează şi introducerea unei prevederi care îl obligă pe preşedintele României să răspundă în maximum 10 zile la propunerea premierului de numire a unui nou ministru.

„Deciziile Curţii Constituţionale a României nu prevăd un termen pentru numirea unui nou ministru, iar introducerea unui asemenea termen afectează chiar principiul colaborării loiale între instituţiile statului şi intervine într-un domeniu în care legiuitorul constituant a lăsat chiar actorilor implicaţi o marjă tocmai în considerarea acestui principiu. Chestiunea în cauză ţine de raportul Preşedinte – Guvern, unde actorii trebuie să se consulte, în baza acestui principiu al colaborării loiale”, conchide sursa menţionată.

„Sunt cele mai evidente cele mai importante şi sunt suficiente pentru ca Avocatul Poporului să sesizeze CCR cu o excepţie de neconstituţionalitate. În primul şi în primul rând cel mai solid argument este acela al inexistenţei unei situaţii de urgenţă care să justifice această OUG pentru adoptarea Codului Administrativ. Avem o bogată jurisprudenţă în domeniu, jurisprudenţă constituţională, Curtea a spus de foarte multe ori că în lipsa acestei situaţii extraordinare care nu suportă amânarea unei reglementări din partea guvernului o OUG nu este justificată deloc”, a explicat senatorul USR Florina Presadă care a depus solicitarea, joi, la Avocatul Poporului.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version