Salariile bugetarilor au fost înghețate de Guvern pentru anul 2017, prin Ordonanță de Urgență, la nivelul lunii decembrie 2016, ce include toate majorările salariale aprobate în decursul acestui an și devenite aplicabile după publicarea lor în Monitorul Oficial. 

pislaru 3

Astfel, Ordonanța de urgență nu afectează majorările salariale aprobate prin acte normative în cursul anului 2016, cu termene de acordare stabilite pentru anul 2017, respectiv pentru personalul didactic și didactic-auxiliar și cel din sănătate.

În lipsa acestei reglementări privind salarizarea personalului din sectorul bugetar pentru anul 2017, începând cu 1 ianuarie 2017 s-ar aplica în integralitate  prevederile Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, cu o valoare de referință de 600 lei, ceea ce ar determina reduceri salariale pentru unele categorii de personal.

Totodată, Executivul a decis prorogarea cu două luni a implementării unor măsuri fiscale. Ministrul Muncii, Dragoş Pâslaru, a afirmat că în acest fel a fost creat spaţiul pentru ca politica următorului Guvern să poată fi îndeplinită.

”Este vorba de faptul că o prorogare de doar o lună, în condiţiile vacanţei parlamentar, ar fi putut pune în pericol capacitatea de a se adopta o ordonanţă de urgenţă de către următorul guvern. Două luni înseamnă exact timpul pe care ar putea să-l folosească orice govern ar fi instalat, presupunând că s-ar instala un pic mai târziu. dacă următorul guvern se instalează mai devreme va putea da o ordonanţă de urgenţă mai devreme decât acest interval”, a explicat Pâslaru.

dragu, ciolos

”În această ordonanţă de urgenţă este vorba de prorogarea unor acte normative care au fost aprobate în anii trecuţi, în general înainte de criză, ele au fost în fiecare an amânate la implementare, au fost prorogate o data cu legea bugetului. În acest an, pentru că bugetul ar putea să vină deja în luna ianuarie atunci luăm această măsură de a amâna implementarea măsurilor aferente, practic lăsăm posibilitatea viitorului Guvern să îşi aplice politicile economice şi sociale aşa cum le consideră de cuviinţă. Avem câteva legi asupra cărora trebuie să ne aplecăm. Aş spune de exemplu legea 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. Trebuie să facem câteva prorogări pe această lege, altfel salariile ar scădea, deoarece în 284 salariul de referinţă este de 600 de lei, iar salariile în sectorul public sunt calculate coeficient aplicat la suma de 600 de lei şi există coeficient aplicat la suma de 600 de lei şi există coeficient începând cu 1. Deci dacă nu prorogăm, 284 atunci foarte multe salarii s-ar înjumătăţi”, a declarat ministrul Finanţelor, Anca Dragu.

Executivul a prorogat şi unele măsuri refetitoare la neacordarea de premii, tichete de masa, tichite cadou, vouchere de vacanţă, indemnizaţie de ieşirea la pensie sau trecerea în rezervă sau retragere, menţinerea la nivelul acordat pentru luna decembrie 2016 a indemnizaţiilor de care beneficiază unele categorii de persoane, decontarea a numai 3 călătorii dus-întors sau 6 călătorii simple pentru magistraţi şi revoluţionari.

Potrivit ministrului Finanţelor, Guvernul a mai prorogat până la finalul lunii febriarie 2017 prevederilor din Legea educaţiei, conform cărora educaţiei îi va fi alocat un buget de 6% din PIB , iar cercetării 1% din PIB.

”Neadoptarea acestor măsuri pe care le-am inclus în acest act normative ar genera un impact de circa 49,1 miliarde lei, reprezentând 6,08% din PIB pentru 2017”, a mai spus Dragu.

 

Executivul a decis şi prorogarea cu un an implementării a trei ordonanţe de guvern, respectiv OG 5/2013, privind stabilirea unor măsuri special de impozitare a activităţilor cu caracter de monopol natural din sectporul energiei electrice şi al gazului natural, OG 6/2013, privind instituirea unor măsuri special pentru impozitarea exploatării resurselor natural, altele decât gazelle natural şi OG 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor natural, neprorogarea lor riscând să genereze o reducere a veniturilor bugetare de 975 de milioane de lei.

Guvernul nu a prorogat prevederile Codului Fiscal.

Iată mai multe precizări:

Pentru asigurarea stabilității bugetare, vor fi menținute și în perioada 1 ianuarie-28 februarie 2017 unele măsuri aprobate în anii anteriori, cum ar fi:

  • neacordarea de premii, tichete de masă, tichete cadou, vouchere de vacanță, indemnizații la ieșirea la pensie, trecerea în rezervă sau retragere.
  • menținerea la nivelul acordat pentru luna decembrie 2016 a indemnizațiilor de care beneficiază unele categorii de persoane (academicieni, revoluționari, artiști, persoane persecutate din motive politice și etnice).
  • munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru să fie compensată numai cu timp liber corespunzător.
  • decontarea doar a 3 călătorii dus-întors sau 6 simple pentru magistrați, revoluționari.
  • menținerea și în perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2017 a bazei de calcul utilizate pentru stabilirea indemnizaţiilor de şedinţă pentru consilierii locali.

   Actul normativ stabilește în principal și următoarele măsuri bugetare:

  • În perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2017 se menține cota de contribuție la Pilonul II de pensii la nivelul anului 2016 .
  • În anul 2017 se menține numărul maxim de posturi ce pot fi încadrate la nivelul unităţilor/subunităţilor administrativ-teritoriale la nivelul celui stabilit în anul 2014, prin derogare de la art. III, alin. (8) şi (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, precum şi pentru stabilirea unor măsuri financiare.
  • Prorogarea, până la data de 31 decembrie 2017 inclusiv, a termenului  prevăzut la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a activităţilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice şi al gazului natural, cu modificările și completările ulterioare, termenul prevăzut la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale, precum și termenul prevăzut la art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale, cu modificările şi completările ulterioare. Neprorogarea acestor termene ar genera o reducere a veniturilor bugetare în anul 2017 cu 974,5 milioane lei.
  • Prorogarea până la data de 1 martie 2017 a prevederile din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, potrivit cărora se alocă 6 % din PIB pentru învățământ și 1% din PIB pentru cercetare.
  • Se reglementează posibilitatea reportării sumelor neutilizate, aprobate în anul 2016 în bugetul Ministerului Energiei, destinate închiderii a două mine de huilă necompetitive din cadrul Complexului Energetic Hunedoara. Prin Ordonanța de urgență a Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 nr. 86/2016 s-au aprobat cu această destinație 200 milioane lei.
  • Sumele alocate în anul 2016 bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale din Fondul de intervenție la dispoziția Guvernului, rămase neutilizate la finele exercițiului bugetar, se reportează în bugetul anului 2017 pentru a fi utilizate cu aceeași destinatie. În lipsa acestei reglementări, sumele neutilizate până la 31 decembrie a.c. ar fi trebuit restituite la bugetul de stat.
  • Titlurile devenite executorii în anul 2017 care au ca obiect atât acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, cât și dobânda legală aferentă unor astfel de drepturi, să se plătească după o procedură similară titlurilor devenite executorii în anii anteriori, respectiv eșalonat, pe o perioadă de 5 ani.

Neadoptarea acestor măsuri ar fi generat la nivelul întregului an un impact asupra veniturilor și cheltuielilor bugetului general consolidat de cca. 49,1 miliarde lei, reprezentând 6,08% din PIB în anul 2017. În aceste condiții, se depășește pragul de 3% din PIB pentru deficitul bugetar prevăzut de Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, ratificat prin Legea nr.13/2008, ceea ce va determina declanșarea de către Comisia Europeană a procedurii de deficit excesiv.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version