Cătălin Homor, directorul general al CNADNR, s-a dus în inspecţie pe “şantierele Transilvaniei” – toate întârziate, cu termen de finalizare primăvara aceasta dar grad de execuţie abia de 40-50% .

lucrari, autostrada, cnadnr 0

Ieri s-a pozat şi el la dezastrul de pe Lotul 3 Orăştie – Sibiu – aşa cum a făcut fostul ministru Matache – şi a “inspectat” lucrările la alte 3 tronsoane, fără a preciza însă termenele de finalizare ale acestora.

Având în vedere calendarul de acţiuni al CNADNR pe care l-am stabilit odată cu preluarea mandatului cu privire la execuţia lucrărilor pe autostrăzile din România, pentru respectarea acestuia, am fost şi am văzut şantierele din zona Transilvaniei.

Gilău – Nădăşelu: 50%, termen de finalizare aprilie

“De asemenea, am fost şi pe şantierul autostrăzii Gilău – Nădăşelu. Acest tronson este realizat în proporţie de peste 50% la nivel de corp de autostradă iar pasajele sunt în diferite faze de execuţie. O problemă care întârzie finalizarea tronsonului de autostradă este defrişarea unei suprafeţe de pădure”, anunţă Homor.

Ce nu spune şeful CNADNR este că lucrarea pentru amărâţii de 8,7 km ar trebui să fie gata în aprilie – constructorul fiind Asocierea SC Spedition UMB Srl – SC Tehnostrade Srl.

E drept că Homor n-ar nicio vină, dar faptul că a venit în funcţie de la conducerea Metrorex, unde a fost numit de ministrul Ioan Rus din Guvernul Ponta, îl face oarecum părtaş – ca, de altfel, şi pe actualul ministru al Transporturilor,  Dan Costescu, venit în Guvernul cioloş de la şefia CFR SA, unde tot Rus îl numise.

„Valoarea totală a contractului pentru tronsonul 3A1 (km 0+000 – km 8+700) – Gilău – Nădășelu este de 258.199.052,52 lei, iar perioada de execuție va fi de 18 luni, având ca termen final luna aprilie 2016”, anunţa Ministerul Transporturilor în septembrie 2014.

La acea dată (12 septembrie 2014) a debutat şantierul iar eveniment a fost marcat cu mare tamtam de ministrul Rus şi premierul de atunci Victor Ponta, aflat în campanie electorală pentru prezidenţiale. Nu a contat că lucrările începeau după 1 an şi 5 luni de la semnarea contractului de execuţie – în aprilie 2013, în timpul fostului ministru delegat al Marilor Proiecte, Dan Şova, acum abia scăpat din arest la domiciliu în unul dintre dosarele penale pe care le are la DNA.

Aşadar, din septembrie 2014 până în prezent s-a construit numai 50%  din lucrare. În acest ritm, peste încă un an şi jumătate va fi gata (2018).

Loturile 3 şi 4 Sebeş – Turda 40%, termen de finalizare martie 

Cătălin Homor mai anunţă că “am parcurs întreg lot 4 din autostrada Sebeş – Turda, cu o lungime de 18 km, care are un procent de realizare de peste 40%”. “În ceea ce priveşte lotul 3 din autostrada Sebeş – Turda, cu o lungime de 12 km, unde sunt foarte multe lucrări de artă, stadiul lucrărilor este de 40%”, adaugă el.

Şeful CNADNR nu spune nici despre acestea care este termenul de finalizare prevăzut în contract. Îl anunţăm noi: martie 2016. 

Lotul 4 are 16,3 km (între km 53+700 – km 70) iar contractul, în valoare de 470.004.894,83 lei fără TVA, a fost semnat în aprilie 2014 cu compania PORR Construct – PORR Bau (Austria).

Lotul 3, de 12,45 km (între km 41+250 – km 53+700), în valoare de 420.511.921,44 lei fără TVA, este construit de Asocierea Tirrena Scavi SPA – Societa Italiana Per Condotte D’Acqua SPA.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 20 mai 2014 , deci se “lucrează” de 2 ani.

Investiţia este cofinanţată din bani europeni (Fondul de Coeziune 85%), iar pentru a nu se pierde banii din cauza întârzieilor, lucrările au fost fazate.

Nicio penalizare

Homor pare mulţumit: nu anunţă nicio penalizare pentru constructorii care tărăgănează şantierele. “Chiar dacă am fost informat cu privire la situaţiile existente pe şantiere, acum le-am văzut cu ochii mei. Le-am cerut constructorilor să ţinem o legătură cât mai strânsă în vederea rezolvării problemelor şi deblocării acestora”, spune el.

Exproprieri pe Ogra – Câmpia Turzii şi Gilău cu 6 luni înainte de termenul de finalizare

Şeful CNADNR ne mai anunţă că “după ce la nivelul instituţiilor implicate s-a intensificat activitatea în vederea armonizării legislaţiei şi obţinerea avizelor necesare derulării proiectelor de infrastructură, chiar ieri au fost adoptate două hotărâri de guvern”.

“O Hotărâre a fost dată pentru declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată aflate pe o secțiune a traseului Autostrăzii Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, respectiv secțiunea 2A Ogra – Câmpia Turzii, precum și fondurile necesare pentru plata despăgubirilor. Printr-o altă Hotărâre, Guvernul a aprobat declanșarea procedurilor de expropriere pentru 366 de imobile proprietate privată de pe Secțiunea 3A, subsecțiunea 3A1 și 3A2, pe teritoriul localităților Gilău și Gârbău, din județul Cluj, de pe coridorul proiectului Autostrăzii Brașov -Tg. Mureș – Cluj – Oradea”, precizează Cătălin Homor.

Despre aceste tronsoane din defuncta Autostradă Transilvania nici nu mai trebuie să ne mirăm: CNADNR a finalizat în ianuarie 2015 licitaţiile pentru execuția a 56,5 km -porțiunea Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş, pentru care anunţa că pune la bătaie 1,2 miliarde lei. Ar fi fost primii kilometri începuţi în guvernarea Ponta, dar startul s-a ratat.

Lucrările ar trebui să fie gata în 12 luni de la debut, adică înainte de alegerile parlamentare din toamnă, dar Homor nu dă niciun indiciu.

Iată câştigătorii licitaţiei terminate acum 1 an şi o lună:

  1. Tronson Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 2A: Lotul 1 Ogra – Câmpia Turzii:Asocierea SC GEIGER TRANSILVANIA SRL – WILHELM GEIGER GmbH & Co.KG.

– valoare: 55.782.941,89 lei, fără TVA;

– lungime: 3,6 km;

– durata de execuţie: 16 luni (4 luni proiectare şi 12 luni execuţie).

  1. Tronson Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 2A: Lotul 2 Ogra – Câmpia Turzii: JV SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL.

– valoare: 397.718.661,15 lei, fără TVA;

– lungime: 17,9  km;

– durata execuţie: 16 luni (4 luni proiectare şi 12 luni execuţie).

  1. Tronson Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 2A: Lotul 3 Ogra – Câmpia Turzii:Asocierea SC STRACO GRUP SRL – SC SPECIALIST CONSULTING SRL – SC TOTAL ROAD SRL.

– valoare: 279.744.271,56 lei, fără TVA;

– lungime: 15,7  km;

– durata execuţie: 16 luni (4 luni proiectare şi 12 luni execuţie).

  1. Tronson Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea: Lotul 1 Târgu Mureş – Ungheni + drum de legătură:Asocierea LEMACONS – VEGA 93 – ARCADA COMPANY.

– valoare: 179,787,916.93 lei, fără TVA;

– lungime: 9,2 km (din care 4,7 drumul de legătură);

– durata execuţie: 12 luni.

  1. Tronson Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Lot 2: Ungheni – Ogra: Asocierea JV SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL.

– valoare: 251,349,460.28 lei, fără TVA;

– lungime: 10,105 km;

– durata execuţie: 12 luni.

“Să nu ne mai trezim cu probleme nerezolvate, cu întârzieri…” 

“În continuare le solicit colegilor mei de la tehnic, calitate, implementare, direcţii regionale, tuturor celor implicaţi, cu responsabilităţi, să urmărească derularea proiectelor astfel încât să nu ne mai trezim cu probleme nerezolvate, cu întârzieri… şi chiar le-am impus să urmărească evoluţia lucrărilor din şantier şi mai puţin din birou pentru că vreau să recuperăm aceste proiecte, să le aducem la zi şi să răspundem aşteptărilor cu privire la infrastructura rutieră”, conchide, în comunicat, Cătălin Homor, directorul general CNADNR.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version