Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a analizat Raportul ASF privind evoluția primelor RCA pentru vehicule de transport în perioada ianuarie 2015 – iulie 2016 și atrage atenția Guvernului că poate stopa “o nouă dramă națională”.

foto: Jean-Mihai- Pâlșu
foto Jean Mihai Pâlșu

Iată analiza COTAR:

“a) Pentru autoutilitarele de până în 3,5 tone și clasa B0 observăm o creștere a prețului RCA de aproximativ 22,64% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

b) Pentru autoutilitarele cu masa cuprinsă între 7,5 – 16 tone și clasa B0, creșterea este de 26% în perioada ianuarie 2016 – iulie 2016 (7 luni).

c) Pentru autovehiculele de transport persoane cu capacitatea de până la 18 locuri, achiziționate de către PF și clasa B0, prețul RCA a crescut cu 314,75% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

d) Pentru autovehiculele de transport persoane cu capacitatea între 18 – 40 locuri și clasa B0, prețul RCA a crescut cu aproximativ 66,76% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

e) În cazul autovehiculelor cu masa mai mare de 16 tone, observăm că în ultimele 19 luni, prima medie RCA a crescut cu 233% – adică o majorare de 12,2% în fiecare lună. În perioada iunie 2015 – iulie 2016, creșterea pentru PF este de 276,61%.

f) În cazul primelor RCA pentru autovehiculele folosite în regim de taxi, identificăm o majorare a tarifului de peste 81% în decurs de 19 luni. Prima medie RCA fiind in ianuarie 2015 de 1.577 lei iar în iulie 2016, aceasta ajungand la 2865 lei, fiind inregistrată o creștere de 4,2 % în fiecare lună. În august 2016, prețul unei polițe RCA pentru un autoturism nou Logan, cu clasa B0, folosit iîn regim taxi, costa 3.600 lei, rezultând o creștere de aproximativ 233% față de perioada ianuarie 2015”.

Download (PDF, Unknown)

Concluzii

COTAR a tras 3 concluzii:

1. Modul de calcul al primelor de asigurare folosite de către asigurători nu au niciun fel de legătură cu calculele actuariale.

Cu cât devin mai transparente cifrele raportate de către ASF, cu atât mai mult constatăm hoția din piața de asigurări patronată de Mișu Negrițoiu. Ne punem întrebarea dacă această hoție nu este cumva aplicată și altor categorii de plătitori ai polițelor RCA, cum ar fi tinerii, care plătesc de 2 ani de zile polițe RCA semnificativ majorate?”, precizează Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

2. “Constatăm o discriminare majoră, chiar și de 80%, între prețurile ofertate de asigurători pentru flotele mari, în comparație cu transportatorii care dețin unul sau câteva camioane.

Cum este posibil ca același camion, cu aceeași clasă de bonus (B1), să fie ofertat de către asigurători cu prețuri cuprinse între 4.609 lei și (peste) 20.000 lei? Polița RCA de 20.000 de lei fiind prețul cel mai scăzut pe care un transportator cu puține autovehicule l-a putut obține în întreaga piață de asigurări românească”, se arată în comunicatul remis redacției.

Asemenea discounturi pot fi aplicate doar produselor de îmbrăcăminte sau încăltăminte în perioada promoțiilor Black Friday și nu unei piețe care pretinde că are la baza acestor produse calcule actuariale sofisticate, ce țin cont de profilul de risc și un istoric al daunalității. Faptul că ASF a putut autoriza aceste calcule ne arată, de fapt, nivelul de pregătire al acestor functionari: au exact aceeași pregătire ca a unui lucrător comercial dintr-un supermarket”, acuză Vasile Ștefănescu.

3. Construcția prețurilor polițelor RCA vândute de către piața de asigurări din România nu ține cont de daunalitatea unui autovehicul, astfel că o poliță RCA are aceeași valoare, indiferent dacă autovehiculul este situat în clasa de Bonus 14 sau Malus 8.

“Într-o astfel de situație ilogică, ne întrebăm care mai este rolul bazei de date CEDAM?”, spune liderul COTAR.

Aceste construcții aberante de calcule ale polițelor RCA ne confirmă faptul că sistemul Bonus/Malus este în realitate o păcăleală de care asigurătorii se folosesc în manipularea prețului RCA. Trist cu adevarat este faptul că la această debandadă a prețurilor RCA, pretinsa instituție de specialitate – ASF, pusă la colt, ne dezvăluie că sub preșul scump se ascunde multă mizerie cu iz penal, o șarlatanie patronată de niște tovarăși grizonați cu gulere albe aciuați în funcții importante exclusiv pentru interesul lor personal”, reclamă Vasile Ștefănescu.

Cauzele crizei

Cauzele care au dus la creșterea tarifelor polițelor RCA, evidențiate parțial și în materialul transmis în data de 31 august 2016 în cadrul consiliului ASF, de către sectorul de asigurari, sunt următoarele:

  1. Societățile de asigurări doresc să se capitalizeze (conform cerințelor de prudențialitate) prin tarife ridicate și nu prin infuzie de capital.
  2. Noile tarife din 2016 (semnificativ mărite) au ca țintă atât acoperirea daunelor viitoare, cât și a daunelor vechi.
  3. Prețurile de transfer, prin care multinaționalele din asigurări exportă banii colectați din plata primelor RCA.
  4. Alocarea cheltuielilor și pierderilor acumulate pe alte linii de asigurare, care apoi sunt transferate segmentului RCA, pentru creșterea artificială a costurilor aferente acestui produs de asigurare, costuri artificiale care se regăsesc ulterior în pretul RCA-ului.
  5. Daune fictive acoperite de polițe RCA, prin care societățile de asigurări își “albesc” și își extreg profitul. Acest tip de daune fictive au de obicei loc în afara țării, pentru a îngreuna depistarea urmelor acestor fraude.

Negrițoiu a intervenit personal în cazul EximAsig

“Reamintim tuturor faptul că domnul Mișu Negrițoiu a intervenit personal împotriva proiectului EximAsig, societate de asigurări cu capital romanesc, de stat, care ar fi putut oferi polite RCA la costuri rezonabile pentru transportatori, insa, aceasta societate ar fi afectat interesele financiare ale firmelor de casa ale presedintelui ASF”, precizează COTAR.

COTAR împreună cu patronatele din transporturi vor continua acțiunile de mobilizare și organizare pentru mitingul de protest care va avea loc în 15 septembrie în toată țara.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version