Cu justificarea implementării în legislaţia românească a Regulamentului CE 1370/2007 privind serviciile publice de transport călători, Ministerul Dezvoltării Regionale a croit un proiect de modificare a Legii 92 a transportului public local care contravine atât Regulamentului, cât şi legislaţiei româneşti, reclamă FORT.

autobuz-autocar-trafic-zapada-Jean-Mihai-PALSU1-550x366
foto Jean Mihai Pâlşu

“Politica pe care o asumă MDRAP este de aplicare a obligaţiei de serviciu public, adică de acordare de drepturi exclusive şi compensaţii băneşti pentru tot transportul regulat de călători desfăşurat în România, în contradicţie cu prevederile Regulamentului CE 1370, care stabileşte în ce condiţii este nevoie de transformarea serviciilor comerciale în servicii de transport ce capătă obligaţie de serviciu public”, spun reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport.

Transportatorii susţin că prin această modificare legislativă, MDRAP “elimină din România transportul comercial şi distruge firmele româneşti de profil, punând, în plus, o presiune imensă pe bugetele administraţiei publice locale ce vor fi nevoite să subvenţioneze transportul”.

Pe de altă parte, FORT reclamă că “politizarea transportului public şi aplicarea după bunul plac şi interese personale a legislaţiei a dus în ultimii ani la o deformare continuă a pieţei concurenţiale şi la falimentul transportului public local, la creşterea nivelului de corupţie, la scăderea investiţiilor în domeniu şi, nu în ultimul rând, la scăderea mobilităţii pasagerilor”.

Miercuri, 22 ianuarie, delegaţia FORT a fost prezentă la dezbaterile de la sediul Ministerului Dezvoltării şi a constatat că “discuţiile au avansat extrem de greu deoarece reprezentanţii MDRAP şi ai ANRSC insistă să reglementeze tot transportul judeţean ca fiind de utilitate publică, cu desfiinţarea transportului pe curse regulate în regim comercial”

“Aceasta înseamnă: licitatie organizată de fiecare consiliu judeţean în parte, cu criterii stabilite diferit de la judeţ la judeţ, preţ impus de CJ, respectiv profit impus şi plafonat la 5%, 7% sau maxim 10%”, atrag ei atenţia.

FORT a cerut includerea în lege a distincţiei clare între transportul comercial şi cel de utilitate publică, “în baza unor criterii obiective, prin care un traseu efectuat în regim comercial poate deveni serviciu de utilitate publică”.

De asemenea, FORT a solicitat ca tot transportul comercial să treacă la Ministerul Transporturilor (curse interjudeţene, judeţene şi locale) iar cel de utilitate publică să fie organizat de Consiliile locale/judeţene.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version