FORT pregăteşte ample proteste la nivel naţional, “pentru stârpirea jafului din asigurări şi anularea supraacizei”.
Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) solicită “urgent” implicarea Guvernului, prin Ministerul Transporturilor, în “refacerea echilibrului în această chestiune extrem de importantă pentru piaţa de profil, prin anularea dublei asigurări şi respectarea principilor de funcţionare a pieţei în interesul asiguraţilor, şi nu pentru jefuirea la propriu a firmelor de transport autohtone”.
“Dezastrul estimat în urmă cu 5 luni de specialiştii FORT s-a adeverit, iar valoarea RCA pentru camioane si autobuze s-a triplat în ultimele luni. La această valoare, costul cu RCA este imposibil de acoperit prin tarifele de transport medii practicate în România”, reclamă reprezentanţii FORT.
Ei avertizează că pericolul pentru siguranţa rutieră “este uriaş, amplificat de compromisurile pe care o firmă de transport trebuie să le facă pentru a rezista în piaţă”, în contextul unor costuri operaţionale atât de mari.
“FORT a atras atenţia în nenumărate rânduri faţă de nedreptatea la care sunt supuse firmele de transport autohtone din punct de vedere al valorii poliţelor de asigurare”, se arată în comunicatul remis redacţiei.
Probleme cu codul CAEN
Federaţia explică faptul că pentru acelaşi vehicul comercial utilizat de o firmă de transport, dar aflat în perioada de leasing, se plăteşte un RCA la jumătate din valoarea plătită de compania de transport ulterior, iar aceasta pentru că societatea de leasing are un alt cod CAEN.
“Un alt lucru extrem de grav, spre exemplu, este cel al vehiculelor comerciale de transport persoane, pentru care RCA-ul este mai mare doar pentru că aparţin unei firme cu cod CAEN aferent transportului de pasageri (evident, dacă este în leasing tot la valoare înjumătăţită), încălcând, astfel, principiul asigurării RCA, si asta în condiţiile în care, oricum, orice operator de transport public de persoane este obligat să mai încheie o poliţă suplimentară pentru pasageri şi bagaje, adică să dubleze costul suplimentar al asigurării RCA”, acuză cei de la FORT.
Ei atrag atenţia că în acest ritm, piaţa de transport devine şi mai necompetitivă iar concurenţa neloială explodează, la rândul ei.
Urmând exemplul societăţilor de leasing, transportatorii români au început înlocuirea codului CAEN principal, pentru a supravieţui presiunii costurilor.