Negocierile de la Ministerul Transporturilor s-au încheiat cu un rezultat parțial, în sensul că promisiunile ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, nu pot fi soluționate  până marți la ora 9.00, când sindicaliștii de la ROMATSA au anunțat deja declanșarea grevei generale pe termen nelimitat.

“Există o singură diferență față de greva de avertisment: nu stabilesc reprezentanții ROMATSA sau ai Ministerului Transporturilor care vor fi zborurile afectate. Decizia va fi luată de Eurocontrol. Legea prevede că vor fi asigurate 33,3% din zboruri. În esență, pentru pasageri, toate companiile aeriene vor cunoaște situația și îi pot informa”, a declarat luni la ora 15.00, după ieșirea de la negocieri, Gabriel Tudorache, liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR).

Discuțiile au început la ora 11.00 iar Tudorache a spus că părțile s-au înțeles asura unor “aspecte”, care însă nu vor putea fi soluționate până la începerea grevei – evident din cauză că ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, le-a lăsat pe ultima zi.

“Toate lucrurile pe care le-am stabilit cu dl. ministru arată în felul următor: este un număr mare de documente care trebuie puse în pagină și aprobate – decizii ale Consiliului de Administrație – a cărui ședință nu va mai avea loc la ROMATSA, ci aici, la minister. Nu există posibilitatea ca aceste aspecte să fie rezolvatre până mâine dimineață”, a precizat Tudorache.

Au trecut mai mult de două săptămâni de la greva de avertisment în 12 mai, iar ministrul Transporturilor a așteptat ca acest conflict să se stingă. Mai mult, el i-a enervat pe sindicaliști cu declarațiile publice, în care a făcut referire la salariile mari pe care acestea le obțin – însă, atenție! Nu de la bugetul de stat, ci de la companiile aeriene, prin eurocontrol.

Ministrul Cuc a încins spiritele

Joia trecută, sindicaliștii au anunțat că vor declanșa pe 30 mai greva generală. Reacția ministrului Transporturilor a venit a doua zi, acuzatoare: “indicaliştii din ROMATSA joacă murdar. Ei ştiu că vine vacanţa de Rusalii şi mulţi români ar putea fi afectaţi de greva lor şi d-aia forţează nota acum. Presiunea pusă pe vacanţa românilor este nejustificată”.

Mai mult, ministrul Cuc a spus că “noi am avut întâlniri încă dinainte de greva iniţială, de acum două săptămâni. Oamenii şi-au prezentat doleanţele care ţin de partea ministerului şi ce poate rezolva ministerul. Am stabilit un calendar foarte clar, pe care noi ni l-am asumat, ca şi minister, dar, pe de altă parte, mi se pare că această presiune care o pun pe minivacanţa românilor care urmează în perioada următoare este nejustificată. Cu atât mai mult cu cât cred că ştiţi cu toţii care sunt salariile controlorilor de trafic de la ROMATSA. Vorbim de un salariu mediu de 21.000 de lei. Rămânem deschişi dialogului, dar sindicaliştii ar trebui să vină cu lucruri clare şi nu cu ambiţii de pe urma cărora să aibă de suferit românii”.

Tudorache, “profund dezamăgit”

Gabriel Tudorache s-a declarat “profund dezamăgit de atitudinea ministrului Transporturilor”. “Dânsul cunoștea situația încă din ianuarie, dar nu l-a interesat. N-a chemat cu două zile înainte de greva de averisment, i-am mai explicat situația, i-am mai făcut un plan, iar domnia-sa a ieșit și, ca să distragă atenția opiniei publice de la incompetența dânsului, declară că noi, de fapt, deranjăm pasagerii și nu înțelege de ce, pentru că avem salariile pe care le avem. Păi asta este problema noastră? Nu este o problemă ce salarii avem, problema este că dânsul, care este astăzi pe poziția pe care se află, este principalul responsabil al situației”. 

Gabriel Tudorache liderul sindicatului ROMATSA sursă foto Libertatea

“ROMATSA nu așteaptă bani de la bugetul de stat”

Acum, liderul ATSR a nuanțat: ROMATSA nu așteaptă bani de la bugetul de stat, ci se autofinanțează, prin faptul că orice companie aeriană care traversează spațiul aerian al României, inclusiv cele care aterizează sau decolează, plătesc o sumă de bani stabilită prin acel plan de performanță stabilit, conform normelor europene, cu 5 ani înainte. Practic, banii sunt virați de către fiecare companie aeriană către Eurocontrol – organismul care manageriază tot ceea ce înseamnă traficul aerian în Europa -, iar în funcție de câți kilometri și de ce tonaj a avut aeronava pe deasupra României virează acești bani în conturile ROMATSA”.

Contractul colectiv de muncă, expirat din august 2016

Liderul ATSR a amintit că încă din luna august 2016 a expirat contractul colectiv de muncă: “Așa cum am anunțat de zeci de ori, nu avem printre cele 50 de revendicări niciun fel de revendicare salarială. Contractul colectiv de muncă a fost semnat în septembrie 2015 încheiat datorită faptului că am amenințat cu greva. Acesta a expirat pe 30 august 2016, de atunci ne aflăm în negocieri până astăzi și nu am reușit să încheiem un alt contract colectiv de muncă”.

“Negocieri blocate de interese, de căpușarea ROMATSA”

“Există mai multe aspecte care au blocat negocierile cu patronatul ROMATSA. sunt aspecte care țin de tot felul de interese, de căpușarea instituției”, a precizat Tudorache.

“Printre revendicări, noi solicităm eficientizarea ROMATSA; știm legislația europeană, știm că trebuie să reducem costurile, dar asta nu înseamnă că tu nu ai bani să angajezi controlori de trafic, dar menții în continuare sporuri de conducere pentru absolut toți directorii ROMATSA – sporuri uriașe, de 60%. Este spor de conducere, iar de condus, uitați unde ne-au condus. Au făcut un plan de management în urmă cu 2-3 ani iar ce se întâmplă astăzi este exclusiv din această cauză. Este un management totat neprofesionist, incompetent în opinia noastră. Nu au avut niciun plan pe termen mediu, pe termen scurt măcar, ca să nu mai vorbim pe termen lung. S-au angajat în anul 2014 față de organismele internaționale să scadă costurile ROMATSA la nivelul anului 2009. Este incredibil așa ceva, cum ai putea să reduci atât? Pentru că o reducere a salariilor nu se poate, potrivit contractului individual de muncă. Și, atunci, nu poți decât printr-o reducere masivă a numărului de personal. Asta în condițiile în care aveau informații de la Eurocontrol că deasupra României vor crește constant zborurile, an de an, cu cel puțin 7%. Deci era evident că volumul de trafic va crește și că este nevoie de mai mulți controlori, pentru că, dacă dirijez astăzi simultan 30 de aeronave, dacă vor veni 60 trebuie să chem alt coleg să dirijeze jumătate dintre ele”, a adăugat liderul ATSR.

Directorul ROMATSA: “Încă se negociază, se caută o soluție comună”

Valentin Cimpuieru, directorul general interimar al ROMATSA, admite că instituția “se confundă cu o situație fără precedent”, arătând că “de-a lungul timpului, ROMATSA s-a mai confruntat cu conflicte de muncă, dar niciodată nu s-a aflat în pragul unei greve propriu-zise”.

El asigură că “suntem angrenați în găsirea de soluții celor mai presante probleme, cum ar fi cea a numărului redus al controlorilor de trafic aerian”. “Din punctul meu de vedere, făcând parte din managementul regiei, apreciez că nu au fost eliminate toate modalitățile de evitare a grevei. conform Legii Dialogului social, ROMATSA trebuie să asigura minim o treime din activitate. sunt aproximativ 36 de revendicări nesoluționate sau soluționate parțial. Asta înseamnă că încă se negociază și, de asemenea, se caută o soluție comună ca și acestea să fie soluționate”, a maideclarat Valentin Cimpuieru.

Sindicaliștii sunt însă fermi în decizia de a declanșa greva: “Noi considerăm că am făcut tot ceea ce a fost posibil până în acest moment. Începând cu ora 11.00 avem încă o rundă de discuții. Ministerul nu și-a făcut treaba: deși eu astăzi trebuia să am bugetul aprobat cu două – trei luni înainte, conform legilor internaționale, nu îl avem. Nu avem acest buget anula pentru 2018; eu dacă negociez acum, contractul colectiv de muncă are un termen de 12 luni. Are influențe inclusiv pentru lunile ianuarie – iunie 2018. Problemele – pe care le recunoaște și acutalul director – sunt că, deși trebuie făcute angajaări, avem programate concursuri, din cauza erorilor din planul de management nu există bani prevăzuți pentru a-i angaja. Bun, îi angajăm, dar cu ce îi plătim?”, a conchis Gabriel Tudorache.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version